Unghästbedömning på Dackeritten?

Sv: Unghästbedömning på Dackeritten?

Pratade med Staffan i helgen och han kunde tänka sig att vara med och bedöma unghästar :)
Jag tänker mig att det vore bra att ha två domare till och sedan ta medelvärdet av dessa.
har ni några förslag?
Du hade ett namn CK som jag inte skrev upp namnet på.

Min idé är att domarna får bedömma ett antal aspekter utifrån en förbestämd skala. Varför inte prova att sno Frankrrikes koncept rakt av och bara översätta deras bedömningskriterier?!
Det som vore riktigt roligt att i anslutning till detta ha käka mat och ha en debatt/utvärdering, kanske svara på ett frågeformulär.
Det här kan ju hela den stora pbliken vara injuden till :angel:

Ja, absolut! Jag uppskattar verkligen de unghästbedömningar vi redan haft. Både för att man får en uppriktig och professionell bedömning av sin häst och för att man får en morot att arbeta mot även med en ung häst som har en lång resa framför sig med träning träning och åter träning. Det blir liksom mer ett konkret mål. Att sedan ställa sin egen unghäst bredvid andras och lyssna på bedömningarna är mycket intressant och lärorikt och eftersnacket ska vi inte prata om, behöver aldrig ta slut! (Eller hur Anna? :p )

Låter väldigt intressant.
Vad har ni tänkt för ålder på unghästarna? Måste de vara klara för att gå CR?

Det här är ju bara tankar än så länge, men jag hade tänkt mig att de kan vara från 1 år.
I Frankrike hade de visning av sto med föl, känns lite läskigt första gången och åka med föl och allt, men jag kanske är en fegis.

Roligt att titta, ha något att träna för, diskutera avel/avelsmål, jämföra osv. :)
Det behöver ju inte vara så överarbetat tänker jag utan vi fixar domare, ett protokoll de kan fylla i och sen är vi på ett trevligt ställe med alla faciliteter så blir det så lite jobb som möjligt.
Hos Cecilia går det dessutom att sova över så då skulle man tom kunna ha en middag :banana:
Jag visionerar vidare i framtiden....på middagen kunde det kanske vara en inbjuden föreläsare och en paneldebatt kanske?

Vi slår också ett slag för sporten, det kan bli artiklar i andra tidningar kanske och vi visar att vi försöker arbeta professionellt.

För några år sedan var jag på en distanshelg utanför Uppsala(tror jag).Där fanns en equiterapeut som hette Karin(tror jag)"Kepan" nånting.:crazy:Hon kändes iallafall väldigt duktig,kunnig,vidsynt,insatt...Hon skulle kanske vara en bra bedömare.Sen vore det ju kul om det händer någosålunda mitt i landet.Det är underbart att det fiins nån som kommer med så mycket bra idéer.Man liksom tinar upp:bump:

Det låter bra, då har jag två hästar att komma med.
Jag skulle tycka det var bra om en Equiterapeut kunde vara med och känna igenom hästarna och då är väl Ingela perfekt som har kunskap och erfarenhet av sporten också. Om hon vill?

Hur ser frankrikes bedömmningskriterier ut ?

Med tanke på domarna så gäller det ju verkligen att
hitta folk som är insatta i distanssporten och bedömmer hästarna utifrån det..
Gitte Storgaard kanske ? Jag känner inte till några andra iofs

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka