Unghästbedömning på Dackeritten?

A

a_schuber

Blir det av även i år?
Hoppas, hoppas det är inplanerat trots tufft arrangörsprogram :banana:

Jag skulle vilja ha en unghästbedömning för de under CR åldern hemma hos Ingela Brinkefeldt. Hon kan ju nästan fylla startfälten själv :bow:
Drömmen vore om vi kunde få igång enkelt koncept för distansbedömning regionalt och sen ha en grande finale på SM tex!
Då kunde vi ploppa in unghästarnas resultat i den nya superbraiga distansdatabasen som kommer att tas fram och följa upp resultaten genom åren och kolla sambanden mellan poäng och distansresultat och avelsresultat :love:
Mmmmm, det finns så mycket vi kan göra, roligt!!!!

///Anna - som aldrig slutar hoppas på att vi kommer att utveckla distansprestationsavel i Sverige med toppkvalitet
(envis var det ja, CK :smirk:)

Sv: Unghästbedömning på Dackeritten?

Egentligen har jag inte tid att svara, ska ut och rida, men eftersom det stormar, och kaffet inte är slut än, så tar jag mig tid...

Unghästbedömning i all ära, men vad är det som ska bedömmas?

Det som är viktigt på en distanshäst är hållbarheten och huvudet.
Detta är ju inget man ser utanpå hästen. Visst, en korrekt exteriör höjer ju givetvis chanserna för att hästen ska hålla, men eftersom det finns så många undantag, både åt ena eller andra hållet, så är det farligt att ha såna bedömningar, anser jag.

Däremot skulle jag gärna se exterörbedömningen som rådgivande, vad gäller framtida träning, skoning osv.
Små tips från erfarna, kunniga personer om att " din häst har ju veka kotor, tänk på att stärka upp genom att xxxxxx, och undvika att rida på xxxx underlag."
Sånt tror jag behövs.

Hos mig?!?!
Det borde nog vara i samband med någon ritt, som dom har på Dacke.
Det lockar ju dom som har hästar som inte har åldern inne, att åka iväg på den ritten, även om dom inte rider.
Ingela

Däremot skulle jag gärna se exterörbedömningen som rådgivande, vad gäller framtida träning, skoning osv.
Små tips från erfarna, kunniga personer om att " din häst har ju veka kotor, tänk på att stärka upp genom att xxxxxx, och undvika att rida på xxxx underlag."
Sånt tror jag behövs.

Vilket jättebra förslag! Själv skulle jag verkligen uppskatta ett sådant arrangemang.

Problemet är att ingen har ju tid med sånt på en ritt. Funktionärer har annat att tänka på, de som ska tävla häst har fullt upp med det, och knappt plats i trailern heller.
Jag tycker det ska vara på typ ridanläggningar, som Torps Säteri.
Där är det ju god mat också.:d

Jaaa!! Torps säteri!!!
Jag har fanemej inte ens längre en häst att ta med, men jag kan komma dit och titta på era hästar och äta den goda maten! ;) :D

Jag tror däremot att det finns ett samband mellan exteriör och hållbarhet!
Tänker på Mikael Holmgren (hette han väl) som forskat på hur exteriörens betydelse för prestation och hållbarhet inom andra grenar.
Däremot är det supersvårt att komma överens om vad VAD är en bra distanshäst, VILKEN exteriör, psyke och gångarter är de som är bäst.
Men bara för att det är svårt betyder det väl inte att det inte ska göras!
På sikt ser jag framför mig att det (mha statistik tex) kan utkristalliseras vilken typ av distanshäst som är att föredra för att den ger bästresultat.

Tänkte på en intressant sak när det gäller huvudet på en distanshäst (och jag antar att du inte menar dishen :) ).
Avslutade precis en kurs i människans personlighetspsykologi.
Det finns ett antal teorier om hur människans personlighet fungerar. Undrar egentligen hur det är för en häst???
För människan så säger en teori tex att det är mycket medfött, många andra säger att den skapas genom mötet med andra och är föränderlig genom livet och att du dessutom själv genom det fria valet är medskapare.
Är hästens personlighet något medfött, eller är det något som främst skapas genom dom den går i hagen med (och genom de människor den möter) ???!
Får samma ryttare samma typ av hästar (skygga, springiga, tuffa, framåt, sega osv) för att de genom intersubjektivitet (att dela en känsla, att känna vad någon annan känner), eller är det kanske också så att samma typ av hästar skapar samma ryttare, eller är det ett samspel?!
Om det är något som skapas är det inte mycket vits att mäta den egenskapen för avelssyfte. Däremot för uppfödare och ryttare att komma på vad som skapar en hästs personlighet.
Min egen tro är att det inte är antingen-eller, utan både-och!!
Det är bevisat att vi människor har något som kallas spegelneuroner i hjärnan som gör att vi kan känna vad andra människor känner, förstå vad de tänker (typ räcka någon ett glas för de verkar vara törstiga osv). Hundar och hästar har också dessa spegelneuroner, så vi kan (något vi fattat för länge sen som har djur) dela känslor! Superintressant ändå när de kommer på hur det funkar tycker jag. :bump:

Jag tror däremot att det finns ett samband mellan exteriör och hållbarhet!

Ja, det vet jag givetvis också.
Det jag menade var att vill man bara ha en bedömning rakt upp och ner kan man lika gärna åka på en vanlig premiering.
Men nu är det ju så att de som kommer på en "distanshästsbedömning" har den häst de har, och kommer inte att sälja den för att den får låga poäng på en bedömning.
Vad har man för nytta av att veta att sin häst är parallellförkjuten, sabelbent, ko-hasig och har ett stumt steg, om man inte också får reda på HUR det påverkar hästens hållbarhet och rörelser, och vad man kan göra åt det?

Tänkte på en intressant sak när det gäller huvudet på en distanshäst (och jag antar att du inte menar dishen :) ).
Får samma ryttare samma typ av hästar (skygga, springiga, tuffa, framåt, sega osv) för att de genom intersubjektivitet (att dela en känsla, att känna vad någon annan känner), eller är det kanske också så att samma typ av hästar skapar samma ryttare, eller är det ett samspel?!

Jag är övertygad om att mycket är genetiskt. Jag vrider mig alltid av skratt när jag hör folk säga att de vill köpa ett föl, för att forma det själv.
Visst, man kan uppfostra på sitt sätt, men det går inte att jobba bort hela hästens personlighet.

Här kan jag faktiskt inte hålla med dig helt ;)

Jag tycker att fördelen med att hantera föl är att det ät lättare att lära dem vad som gäller. Jag avskyr verkligen att behöva hantera en vuxen och väldigt ouppfostrad häst som varit någons knähund. :mad:

Men en vuxen väluppfostrad häst är trevligt :) Tyvärr har jag (i mina ögon) träffat mer ouppfostrade än väluppfostrade. :crazy:

Mina egenuppfödda föl har från dag ett fått lära sig att hålla avstånd och stå stilla t.ex vid hantering till exempel, de vet inget annat och försöker inget annat. Fast det är ju lite skillnad på att föda upp ett föl och att köpa ett sexmånaders.

Jag tycker din idé är jättebra och intressant,det vore ju inte alls samma sak att få hästen bedömd på en vanlig premiering och definitivt inte på en utställning.Och vad kul att liksom vara med i distansen även fast hästen är ung.Det man skulle vilja ha bedömt på en unghäst?Jag skulle vilja höra utlåtanden om rörelser som man tex.vill ha annorlunda på en häst som ska gå långt jämfört med vad man vill på ex.dressyrhäst.Dessutom är dina funderingar ang.personlighetspsykologi otroligt intressanta,det skulle man bra gärna fördjupa sej i.Det finns väl nån teori om olika personligheter på hästar som "Dansa med hästar"Hempfling har skrivit som går ut på kroppstyper ungefär på samma sätt som människor fast med hästar tror jag det var sju olika typer.

Visst är det intressant med psykologi :love:
Kroppstypspersonlighetspsykologi för människor är lite läskig för det var ju poppis någon gång på -40 talet.....
Tror nog att det stämmer lika bra (dåligt) på hästar.

Arv kontra miljön betydelse är något som de debatterat mycket inom människopsykologin.
Har föräldrarna någon betydelse? Eller dagis?
Spelar det någon roll hur du hade det i skolan?
Eller är det som det är, att du föds utåtriktad ,neurotisk osv ?
Jag tror på både-och.

Sen som sagt - vilken typ av personlighet föredrar Du till en distanshäst?
Är det skillnad i prestation mellan olika hästpersonligheter?
Eller är det så att det viktiga är hur ekipagets personlighetskombinationen fungerar? Att det gäller att kombinera häst med rätt ryttare.
Jag tror väldigt mycket på det sistnämnda.
Sen kanske det är så att vissa ekipagekombinationer är mer framgångsrika än andra!

För att göra det ännu mer komplext är ju att för att kunna göra en ordentlig analys av avelsarbetet för den optimala distanshästen - att du måste ha kontroll över alla parametrar egentligen.
Hur bra är träningen/matchningen/groomning?
Hur bra rider ryttaren?
Rätt foder/hovis/hantering/hagar/omvårdnad osvosv

Om någon av de andra parametrarna är FÖR dåliga så kommer inte hästen att bli bra iallafall.

Det är därför distansritt är så KUL!

"Den enklaste sporten att börja rida - men den svåraste att bli bra i"

Här kan jag faktiskt inte hålla med dig helt ;)

Jag tycker att fördelen med att hantera föl är att det ät lättare att lära dem vad som gäller. Jag avskyr verkligen att behöva hantera en vuxen och väldigt ouppfostrad häst som varit någons knähund. :mad:

Men en vuxen väluppfostrad häst är trevligt :) Tyvärr har jag (i mina ögon) träffat mer ouppfostrade än väluppfostrade. :crazy:

Mina egenuppfödda föl har från dag ett fått lära sig att hålla avstånd och stå stilla t.ex vid hantering till exempel, de vet inget annat och försöker inget annat. Fast det är ju lite skillnad på att föda upp ett föl och att köpa ett sexmånaders.

Nu vet jag inte hur du uppfattar mig?
Jag la ingen vikt vid NÄR man börjar hantera hästen.
Det jag menar är att man de egenskaper hästen är född med kan man inte ändra helt beroende på hantering.

Jag vrider mig alltid av skratt när jag hör folk säga att de vill köpa ett föl, för att forma det själv.

Kul att höra att dej kan man glädja med minsta lilla sak!!
Jag bär med mej i mitt hjärta en evig glädje av att kunna roa dej!
Det värmer i vinter-höst mörkret.

.

Arv kontra miljön betydelse är något som de debatterat mycket inom människopsykologin.
Har föräldrarna någon betydelse? Eller dagis?
Spelar det någon roll hur du hade det i skolan?
Eller är det som det är, att du föds utåtriktad ,neurotisk osv ?
Jag tror på både-och.

Det borde ju rimligtvis vara både och, annars skulle ju syskon vara mer lika varandra än de är.

Däremot går det säkert att förstärka/tona ner personlighetdrag genom medveten uppfostran.

Samma med hästarna.

Nu vet jag inte hur du uppfattar mig?
Jag la ingen vikt vid NÄR man börjar hantera hästen.
Det jag menar är att man de egenskaper hästen är född med kan man inte ändra helt beroende på hantering.

Jo det har du helt rätt i, då jag missuppfattade dig då ;) Den uppfattningen jag fått av dem som "vill köpa föl för att forma själv" då har jag mest tänkt på att de vill hantera den själv för att få en känslig och lydig häst? Har träffat så många bortklemade föl, och har själv haft ett - mitt första föl, mitt första klem-misstag och definitivt det sista... :crazy:

Visst är det intressant med psykologi ? Hästar är ju precis som människor, fast mer primitiva. med sina olika personligheter och beteenden.
Mina pållar är ju helt olika, tex:

Baby D: tuff yta men kan bli en riktig fegis, härdig, envis,
stark egen vilja ( något odräglig )

Sharkina: osäker, nervös, vill så gärna göra sitt bästa,
kontaktsökande, intelligent, en riktig fighter !

Baloo: mindre smart, men så snäll, stark, lugn,älskar att jobba.

Jag tror inte att detta kommer att förändra sig med tiden.
Dom är födda med dessa egenskaper !
Olika ryttare kan väl förbättra eller försämra hästens beteende men grunden är densamma precis som den fysiska delen.
Man har en grund att jobba med som sen kan formas till viss del..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka