Unghästauktioner

elle12

Trådstartare
På tidningen Ridsports hemsida kan man i dag läsa att ett bolag har bildats för unghästauktioner. Grundidén från Ingvar Fredricson var att koppla ihop uppfödare/ ryttare på ett tidigt stadium, redan när hästen är 2 år skulle den visas för landets främsta tränare. Hur tror ni att det kommer att fungera? Idén är bra tycker jag, men jag har tidigare sett liknande tankar och påbörjade projekt s a s rinna ut i sanden efter ett tag eftersom uppslutningen är för dålig. En tanke är att om man som "vanlig" uppfödare får sin häst "antagen" som 2-åring till en toppryttare och den när den är 4-5 visar sig vara en "vanlig" häst då den kanske bara var tidig i sin utveckling, då står man där med en häst som kostat massor, eller vem ska finansiera tiden hos toppryttaren? Jag skulle inte vilja betala ca 10000:-/månad i några månader för att se om unghästen är bra, pengarna tickar snabbt iväg, och man är inte garanterad att hästen säljs för dyra pengar.

Sv: Unghästauktioner

Har inte läst artikeln, men min spontana reaktion är som din. Att det låter superbra, men vad händer om hästen sedan inte visar sig vara någon stjärna? Som uppfödare kan man ju inte ta hur stora ekonomiska risker som helst. Men visst är det bra att någon tar initiativ till så´nt här!

Nu har jag läst artikeln. Det verkar ju som om det mest ska vara en hjälp för uppfödarna att få sina unghästar uppmärksammade hos ryttarna. Auktionerna skulle sedan hjälpa till att sälja dem, vilket ju måste betyda pengar till uppfödarna! Jag vet inte om auktioner blir någon hit i Sverige, folk är för försiktiga när de köper häst. Däremot tror jag att det är jättebra att få hjälp att visa upp sin unghäst för proffsen. Som liten uppfödare tror jag att det är svårt att få hem de duktiga ryttarna till sin egen gårdsplan. Nu tror jag att det beror mycket på slumpen vilka hästar som får chansen hos bra ryttare. Jag tycker det är bra om uppfödare kan få mer hjälp att sälja hästarna redan som 2-åringar, då har ju inte utbildningen börjat kosta pengar.

Visst skulle det vara bra att få sin 2-åring såld, men frågan är om det verkligen finns intresse för det hos toppryttarna, de vill väl helst köpa säkrare kort som alla andra. Säljer man den som 2-åring får man väl ändå inga toppriser för den som uppfödare antar jag.

Senare i artikeln stod det att man sklle ta fram en ranking på vilka som var duktiga på att ta fram unghästar till championaten, då måste det väl menas att man ävan skulle ha äldre hästar än 2 år med i projektet, ska man då lämna sin unghäst till duktiga championatsryttare så är det inte direkt gratis, och visar det sig at ästen inte blir en stjärna blir det väldigt dyrt = såld för mycket mindre pengar än man lagt ner.

Tyvärr tror jag det är som vanligt, för "rikt" folk som har råd att betäcka sina topp ston med exlusiva, dyra hingstar inte är de intresserade av oss vanliga "hobbyuppfödare" :angel:

Tini skrev:
Tyvärr tror jag det är som vanligt, för "rikt" folk som har råd att betäcka sina topp ston med exlusiva, dyra hingstar inte är de intresserade av oss vanliga "hobbyuppfödare" :angel:

Det tror jag också, vi "vanliga" kommer nog inte att kunna dra nytta av det. De "rika" kan väl redan i dag lämna sina hästar till toppryttare och få de sålda för ett bra pris.

Tror ni verkligen att det är så illa? i Sverige använder ju vi "Hobbyavlare" det bästa som finns att tillgå av hingstarna här. Eller menar ni importsemin? Jag tror tvärt om att det är för att få fram de bra hästarna "ur busken" och visa upp dem för ryttarna! Jag tycker idén verkar jättebra!:)

Idén är jättebra och den har funnits i flera olika projekt i flera år. Men att visa upp en bra häst kräver en proffsig ridning. Om nu de proffsiga ryttarna ska rankas för att man ska lämna bra hästar till dem så att de ska rida dem i championaten så lär det bli uppfödarna som får betala för utbildningen av sin häst innan den säljs.Det har oftast inte vanliga "hobbyuppfödare" råd med om de inte garanterat får ut ett bra pris för hästen. Det tar ju ändå lite tid även hos ett proffs för att känna om en helt rå häst har den rätta talangen för att "bli något".
Jag vet folk som har lämnat bra fyraåriga unghästar till duktiga proffs för 8000:- i månaden, ryttaren ville ha hästen i tre månader innan championatet (hoppning), hästen gick hyfsat bra där, och såldes efteråt för 120000:-, veterinärbesiktning+röntgen kostade ca 4000:-, 24000:- ( 3 månaders ridning)+12000:- (10% provision) ger 36000:- till ryttaren vilket ger totalt 80000:- till ägaren, jag vet inte om jag anser det vara en bra affär för ägaren. Med tanke på att hästen har kostat ca 25000:-/år + betäckningsavgifter så är det i runda tal ett minus på ca 35000:-.
Fast det kanske är bättre än att sälja den innan den reds av proffset för 50000:-...Konstaterar bara att man måste tycka att det är väldigt kul med uppfödning eftersom det är så dyrt.

Ja, idén låter ju jättebra. Men hur ska den genomföras i praktiken? Hur ska vi vanliga "hobbyuppfödare" anmäla oss till detta om vi är intresserade? Kommer det att gå ut utskick till alla uppfödare eller blir det bara "klubben för inbördes beundran" som får tillträde? Och hur ska man veta att man har en unghäst som är värd att satsa på så pass tidigt. Det är ju inte mycket bedömningar förutom fölvisningen som man kan visa upp sin häst på innan 2-årsåldern (jo, rådgivande då förstås om man har en hingst) och för oss "hobbyuppfödare" kan det ju vara lite svårt att bedöma kapaciteten i så unga år (unghästar i den åldern brukar ju inte vara så fina precis....).
Det ska bli intressant att se vad det blir av denna idé. Hoppas att det leder till nåt bra i alla fall.

Men varför 2-åringar? Jag blundade varje gång jag såg min i hagen... De kan inte röra sig, är överbyggda och inne i värsta tillväxtfasen. 2,5 år är en bättre tidpunkt i så fall, sent på hösten, men det är ju inte fråga om någon "köring" som i Tyskland, som tillför avelsvärde. Men annars tycker jag det låter som en dålig affär för uppfödaren och en bra för ryttaren. Jag skulle aldrig sälja en topphäst innan den var färdig och man ser vad den går för. En häst som får kanonresultat i 3-årschampionat är värd mycket mer än en oprövad 2-åring som inte är inriden. Jag skulle hålla på "stjärnhästen" så länge som möjligt och helst skriva långtidskontrakt där jag behåller den mot provision vid ev. försäljning osv. Dessutom, hade jag en superhäst är jag övertygad om att ryttarna skulle upptäcka den, om inte annat via ryktesvägen. Tips och rekommendationer är det bästa sättet att sälja hästar på, tror jag.

Det kommer säkert inte vara öppet för "alla" det har ju funnits liknade tester tidigare och där har intresseanmälan fått skickas in sen så har unghästarna sollats bort pga av stam mm, jag vet att det fanns riktiga pärlor som inte var välkomna efter "rensningen".

Som sagt så tror jag bara att det mest blir för "klubben som redan kliar varandras ryggar", men man kan ju alltid hoppas på det bästa.

Jag har aldrig förstått varför man överhuvudtaget säljer hästen som 2 el 2,5-åring, när man lika gärna kan spara den över vintern, visa den på 3-års och ha en inriden häst till salu. Oavsett klass på hästen är det ju vips mkt mer pengar om den är inriden, och har man ändå haft den i 2 år kan man väl vänta lite till:)

Kanske beror lite på vilka möjligheter man har hemma, men jag skulle inte välja att skicka hästen till en toppryttare, det är ju skitdyrt! Däremot skulle jag kunna tänka mig att själv visa/kvala den till ex. kvaliten, och om man skulle gå vidare till semi el final skulle det nog inte vara så dumt att se om ngn känd ryttare kan tänka sig starta. Dels pga deras tävlingsrutin, dessutom tror jag hästen får fler ögon på sig om en kändis rider än vi vanliga...

Men grundjobbet tror jag man tjänar på att göra själv om man kan.

Nej, jag förstår heller inte vitsen med att sälja tvååringar ur uppfödarens synvinkel, men det var så det var skrivet i Ridsport, att tvååringar skulle visas fram för tränare. Finns det en stjärna som kan vaskas fram där så får man ändå inget högt pris för en tvååring pga av osäkerheten i köpet, blir det senare en stjärna så är det i sådana fall köparen som tjänar på det. Som du skriver, har man fött hästen i två år kan man föda den ett år till och troligen få det dubbla priset om hästen är visad på treårs och lite riden.
Den jag skrev om tidigare var en väns häst, en fin häst som nu går 1,30 klasser och är på väg uppåt, så det var en duktig ryttare som köpte den. Frågan var väl om det var värt de pengarna utbildaren skulle ha eller om det hade varit möjligt att få en större del av kakan som uppfödare, men det beror ju dels på de egna förutsättningarna för att utbilda hästen och dels på hur mycket man är villig att satsa innan man säljer om man nu inte kan/vill göra grovjobbet själv.

Men annars tycker jag det låter som en dålig affär för uppfödaren och en bra för ryttaren.
Glöm inte tredje part - bolaget som nyss bildats, dem ska också ha av kakan. :D

Helen

elle12 skrev:
att tvååringar skulle visas fram för tränare. Finns det en stjärna som kan vaskas fram där så får man ändå inget högt pris för en tvååring pga av osäkerheten i köpet
Iden ar bra, men den brister i åldern på hästarna tycker jag. det är inte många 2-åringar som är i så bra form och "växtlighet" att de kan visa vad de egentligen kan. Speciellt inte eftersom vi vill ha lite större hästar in i eliten, och de mognar oftast inte förens som 4-5 åringar.
Varför ska de visas som 2-åringar, varför måste man ha så brottom?? En häst kan ju inte tävlas förens den är 4 år i alla fall.

Då är det bättre att låte elit ryttaren ta hästen som 4-åring och rida till den och visa vad den går för. Men som 2-åring kastar man ju bara pengarna i sjön.

Nej, det verkar inte vara så många som tror på idén med tvååringarna här inne. Hur som helst så ska det ska bli intressant att följa projektet på avstånd och se hur det går i allafall och vems hästar som väljs ut.

Sådana här saker funkar ju aldrig i Sverige beroende på flera orsaker. Saluhästvisningar/auktioner har hitintills så gott som alltid blivit inställda på grund av för få anmälningar osv.
I detta fallet har småfolket en hel del att skylla sig själva på för när små uppfödare/säljare t.ex inte själva ville/kunde uppge priset på de hästar man anmälde till Falsterbo-evenmanget utan man trodde att de som låg bakom den idén skulle prissätta hästarna.

Att sedan sitta här på bukefalos och diskutera att detta nog är något som skapas för klubben som redan kliar varandra på ryggen och klubben för inbördes beundran verkar för mig lite småaktigt och kan nog lätt spä på uppfattningen att detta diskussionsforum är att jämföra med ett kafferep.

Kalla fakta däremot är att unghästutbildare här hemma tar oförskämt mycket betalt jämfört med deras egen förmåga, utbildning och prestationer. Jämför med vad man kan få för utbildning och matchning av sin häst så får man här i nio fall av tio i stort sett ingenting.

roslagen skrev:
Kalla fakta däremot är att unghästutbildare här hemma tar oförskämt mycket betalt jämfört med deras egen förmåga, utbildning och prestationer. Jämför med vad man kan få för utbildning och matchning av sin häst så får man här i nio fall av tio i stort sett ingenting.

Antar att du menar jämfört med andra länder som t ex Tyskland? Vad har de för prisnivå i sådana fall på tex ryttare som är duktiga på att ta fram hästar till championat? Är det mycket lägre än här är det kanske läge att köra dit hästen om man nu tror att man har en "stjärna".

Jag tänkte närmast på Holland där man kan ha sin häst i träning och tävling hos en OS-ryttare (hoppning) för 1000€/månad att jämföras med ett antal svenska unghästutbildare (utan större framgångar) som tar 8000SEK /månad och där mycket därefter kostar extra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka