unghästar?

Sv: unghästar?

Inget alls, köpte henne som 2-åring, är 4 nu. Lättfödd och hade fång förra året...

Just nu ca 0,3 kg lusern + 1 dl havre och lite betfor de dagar han "jobbas" (är endast 3 år). Och får betfor att blanda saltet med de dagar han inte "jobbar".

De har mineralbalja.

Men kommer snart att behövas stödutfodras mer och kommer då få havre, lusern, hippo alfa, betfor och olja + salt och mineraler då antagligen i form av mineralbalja.

vad ger ni era unghästar/ponnies för kraftfoder? :)

Jag har ett 15 månaders ungsto (07;a) halvblod. Vi har så bra bete nu så hon äter bara extra kalk + linfröolja med lite havre för smaklighetens skull.

Innan betet åt hon hö då såklart och KRAFFT Groov 125 + kalk och lite betfor för magen :) Nu till hösten ska jag förmodligen byta ut Grooven till deras avelsmüsli :)

Min 3-åriga islandshäst fick i våras innan betet hösilage och Krafft protein för att få upp kvoten.

Nu går han på bete och behöver inget tillägg, får en näve pellets tillsammans med tokosel 1 ggr/vecka bara.

Vad han får till hösten beror på värdena i höt. Troligen blir det antingen Hippo Alfa eller Krafft protein.

Från första början tillsammans med sin mamma åt dom lusernhack, sedan på hösten åt dom hestekraft men problemet var att det var lite drygt och köpa det eftersom ÅF bodde en bit bort, så då blev det Kvarnbyfoders lusernpellets istället och de fick detta hela vintern. Vi fick det hemlevererat. Min unghäst har aldrig ätit något spannmålsbaserat kraftfoder, endast lusern.
Vi hade ett skapligt grovfoder i vintras därav lusern för att uppfylla unghästens proteinbehov.
Hon är rund & gó.

Under våren har det varit:
2 kg Krafft Müsli Grön
2 kg Krafft Lusern Hack
0,5 kg Betfor
0,3 kg Linfrökaka
1 dl Majsolja

Nu under betet:
1 kg Krafft Müsli Röd
0,5 kg Krafft Lusern Hack
0,3 kg Betfor
0,3 kg Linfrökaka
1 dl Majsolja

Glömde skriva att unghästen fick även selentillskott och olja i lusernet. Hon har haft god aptit, också.

min två åring fick första vintren (höst och vår inräknat)(06) (stod på stuteri) havre, hösilage lusern hö och mineraler

andra vintern (höst och vår inräknat) (07) fick han Hippo, betfor, mineraler, hösilage & hö

på sommaren får han bara gräs och mineraler

Min 3 åring får ( Mycket svårfödd): 2kg Lympos avel/ung musli, 1kg lusern hack, 0,2kg betfor, 2dl olja, 2kg hö (kanonvärden) , 1mått Tokosel i veckan och gräshage på dagen ( naturbete) och box på natten. Vi liar även lite extra gräs med klöver i till honom.

Min 2 åring får: 1kg Lympos bas, 0,2kg betfor, 0,5kg lusern hack, 1dl miner blå, 1 kg hö och naturbete på dagen och box på natten. Lite liat gräs med klöver i också!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 294
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka