Unghästar!

Donnorna

Trådstartare
Jag har en ettåring som jag för några dagar sedan släppte ihop med två 2-åringar. 2-åringarna har vuxit upp tillsammans och håller ihop.

Dom är väldigt ranghöga båda två medans min ettåring inte vågar säga ifrån utan blir mobbad och lite hackkyckling!

Hon har nu dom två senaste dagarna bara vandrat fram och tillbaka i hagen och blivit näst intill hysteriskt om nån försöker stoppa henne eller ställer sig ivägen så springer hon och vill bara ha fri väg så att hon kan vandra.

Vad ska jag göra? hon ser verkligen inte ut att trivas det kan väl inte vara bra att i så ung ålder bli nedtryckt och mobbad? risken för olater (vävning) måste ju bli högre?

Sv: Unghästar!

ehm, ja du... dom flesta insisterade på att jag skulle skicka min nuvarande valack, 1,5 år på hingstbete, sket såklart i det då hans ben inte mådde bra och det var problem med hans hovar. Men så skulle vi släppa ihop honom med tre andra unghästar (valacker och hingstar) nu då för att se om han kunde få gå med några jämngamla iaf - INGEN bra idé.

Efter en vecka jagade dom honom fortfarande, första dagen blev han löddrig över hela kroppen av svett och försökte hoppa över grinden när han såg mig. Nu ska vi väl flytta på honom till stona, då han är kastrerad. Jag blev vansinnig, min häst tuggade och gjorde sig jätteliten ändå gav dom sig på honom - hela tiden. Dock inte alla, två av dom var ju snälla men när dom försökte umgås med honom kom ju den ranghögsta och gav sig på honom.

Men om det inte blivit bättre om en vecka eller så, så får du väl börja fundera över situationen. Det tar ju en stund innan dom kommer in i flocken. Även om hästen inte blir jagad så kan den ju känna sig "utanför" och det är aldrig bra, inte när vi håller dom i fångekspa. Ute i det fria skulle dom ju söka sig till en annan flock men det går ju inte här. Så håll lite koll...

Först och främst har inte 1- och 2-åringar samma behov. 2-åringarna vill leka och 1-åringen behöver äta mer/under längre tid. Finns det ingen mer 1-åring som oxå kan släppas ihop med dem, så din kan få en egen kamrat? Som det är nu skulle inte jag vilja ha min unghäst.

Noa

ja det lät vettigt! Jag har flyttat hon nu till våran äldre nordistant och dom trivs jättebra ihop! får se hur jag ska göra i framtiden...
tack för det!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar