Unghästar vilket foder?

S

sandia

Hej! Vilket foder ger ni era unghästar? och hur mkt? Som är kring 3-4 års ålder. Ca 150 i mkh. Ni får självklart skriva utöver de också. Som ni rider ungefär varje dag.
/Sandia:bump:
 
Sv: Unghästar vilket foder?

Alla mina hästar (har inte haft så rasande många iofs...), oavsett ålder, har fodrats med olika mängd och foderslag varje år beroende på hur bra hö jag haft tillgång till.

Att titta på vad andra fodrar med och hur mycket ger inte så mycket, man måste utgå från sina egna förutsättningar.
 
Sv: Unghästar vilket foder?

pinky skrev:
Alla mina hästar (har inte haft så rasande många iofs...), oavsett ålder, har fodrats med olika mängd och foderslag varje år beroende på hur bra hö jag haft tillgång till.

Att titta på vad andra fodrar med och hur mycket ger inte så mycket, man måste utgå från sina egna förutsättningar.

Okej, kanske ska tänka på de.
Men de hade ädndå varit roligt att se vad alla andra ger sin unghästar.
 
Sv: Unghästar vilket foder?

Min unghäst passar nog in på din beskrivning. Quartersto-3år-152cmhög rids varannan dag.
´
Nu på sommaren:bete+lite drygt 1kg hippo musli-tävling+mineralbalja.(växer så det knakar, så kraftfoder är ett måste då betet är ganska klent)

höst/vinter: hö, så mkt hon får i sig ca 10kg sedan tar det stopp:smirk: Hippo musli-tävling ca2kg. extra b-vitamin när hon faller / sätter päls.

Lagom i hullet. MASSOR :D med muskler.
 
Sv: Unghästar vilket foder?

Lazy Lady skrev:
Min unghäst passar nog in på din beskrivning. Quartersto-3år-152cmhög rids varannan dag.
´
Nu på sommaren:bete+lite drygt 1kg hippo musli-tävling+mineralbalja.(växer så det knakar, så kraftfoder är ett måste då betet är ganska klent)

höst/vinter: hö, så mkt hon får i sig ca 10kg sedan tar det stopp:smirk: Hippo musli-tävling ca2kg. extra b-vitamin när hon faller / sätter päls.

Lagom i hullet. MASSOR :D med muskler.

Okej.. =) På tal om muskler såg jag en 4:a åring som hade regäla bakbensmuskler, den såg nästan fet ut, fasst ändå inte, ja du kanske fattar. :P
Jag funderar på vad ja ska köpa för foder, har nu korn och havre, betfor och mineraler, funderar på fibergi, eller de som du har ungefär.
Ja vi får se. Sommaren ör inte över än, nu får han lite korn ca 5 dl och nån näve betfor, + lite mineraler och extra salt. + massa morötter och äpplen..:D och självklar hö när han kommer in på kvällen, de dagar hon gör de, annars får han bara lite i hagen. Vi har gasnka krafftigt beta, men nu börjar de ta slut och han har gått i de bra hagarna, så nu måste jag snart börja mata mer!
/Sandia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp