Unghästar, vad kan hända?

Gullan86

Trådstartare
okej vissa säger att det är billigare! men vilka utgifter kommer till som inte kommet till när man köper en äldre häst?, vad är igentligen skillnaden mellan unghäst och utbildad häst kostnadsmässigt? :confused:

tack på förhand/anna

Sv: Unghästar, vad kan hända?

Ja inte fasen är det billigare at köpa en unghäst, en färdigutbildad ridhäst är billigare i inköp om man inte väljer ett extremfall av häst.

Den dyraste hästen jag kommer att ha är nog våran fn fölis, han kommer att ha kostat mest av alla när han är färdig inriden. Jag tror att jag får en mycket exklusiv häst för dessa pengar han kommer att kosta färdig, sen står man även där med risker också. :crazy:

Boj skrev:
Ja inte fasen är det billigare at köpa en unghäst, en färdigutbildad ridhäst är billigare i inköp om man inte väljer ett extremfall av häst.
Men.. inköpspriset är ju i regel billigare? Hur menar du?

Däremot kostar ju kusen under de år den ska gå där och växa; mat, vaccinationer o allt annat som man står o betalar utan att få "något tillbaka" i form av ridning. Om man sen måste lämna kusen på inridning och inte grejar det själv så kostar ju det också. Så; i slutänden blir nog ofta unghästen lika dyr som den färdiga hästen eller dyrare (det kanske var så du menade?). Däremot får man ju nöjet (om man ser det så) att börja med en unghäst; lära den "allt man kan" osv.

men om man köper enhäst som jag hade tänkt att göra som är snart 4 då man börjar med inridningen (om man ska göra det själv) då kostar den ju inte så mkt i att bara "stå och äta".

Gullan86 skrev:
men om man köper enhäst som jag hade tänkt att göra som är snart 4 då man börjar med inridningen (om man ska göra det själv) då kostar den ju inte så mkt i att bara "stå och äta".
Nej. Men du undrade vad som tillkom när man köper unghäs och det är "stå och äta" samt jobbet att rida in den alternativt pengar för att lämna den på inridning. I övrigt ska ju hästen redan ha sina vaccinationer, hästpass osv.

Gullan86 skrev:

Förutom att du troligtvis måste köpa hästens utrustning (där priset kan variera från allt till ett par hundralappar upp till mångamånga, alldeles jättemånga sköna tusenlappar), så har du också en större skaderisk på en unghäst. Spattförekomst, eksemutbrott osv är något som kan debutera i senare ålder. En äldre häst är "säkrare" i den bemärkelsen, att "riskåren" är färre.

Hehe ja jag blev lite frestad av en unghingst som var till salu med intressant stam här och då räknade jag ut att han skulle kosta uppåt 95 000 innan jag kunde rida honom. Inköpspris 30.000 och 3 mån träning á 6000 kr var det jag räknade på förutom de löpande kostnaderna.

Insåg att det nog blir lite billigare att köpa en 5-åring om några år som redan är inriden och klar istället... Fördelen är ju att man kan provrida då också!

Men.. inköpspriset är ju i regel billigare? Hur menar du?

Hur jag menar, jo visserligen är inköpspriset billigare men räkna sen på den tid som pållen står still i väntan på att kunna arbetas med. Räkna med uppehälle för te x lösdrift, vaccination, verkningar, försäkringar etc. Pengarna drar lixom snabbt iväg och priset på pållen är ofta uppe på samma nivå som du finner en ridbar häst på innan man ens börjar rida på den nya. Och då är den kanske inte ens ridbar ännu.

Jag räknar på min lilla fölis väldigt hastigt, ren uppehälleskostnad är ca 5000 kr per år sen tillkommer avmaskningar, försäkring men ej verkning då den ingår i uppehälle. Vaccinationer och sen kostade det inte heller gratis att låta tillverka honom, tänk att man skall behöva agera hallcik också. :eek:

Lägger man ihop alla dessa summor så upptäcker man att han kommer att kosta som en familje häst innan han ens är påbörjad, då har vi ännu inte kostnaden för kastrering inräknad.

Eventuellt måste man lämna hästen på någon form av träning, här är det ju olika både för människan och på vilke typ av häst man har. Det kostar även en rejäl slant. :o

Gullan86 skrev:
okej vissa säger att det är billigare! men vilka utgifter kommer till som inte kommet till när man köper en äldre häst?, vad är igentligen skillnaden mellan unghäst och utbildad häst kostnadsmässigt? :confused:

tack på förhand/anna

Jag är som uppfödare mest gynnad av att sälja fölen vid 8 månader om man kan lyckas sälja dem till ett vettigt pris för runt 17-18000 för då får man någorlunda igen pengarna, om man nu inte använt en mycket dyr hingst förståss. Jag räknar med att en häst kostar ca 7000 om året i foder, hovslagare, försäkringar och veterinärkostnader om året och att den kostat ca 15000 när den föds.

Anette

Kostnaden är ju samma för alla hästar när man ska köpa foder, stalla upp dem mm.På en unghäst blir den ju extra dyr då du kanske vill skicka till tränare på inridning, dessutom går du å betalar för en häst som du inte kan använda ännu.

Visst, en tvååring kostar mindre än en 5-6-åring. Men sen skall den växa till sig några år och dessutom ridas in. Jag räknar med träning för inridning, för det är inte många som är såpass skickliga att det gagnar hästen. Och då så är det inte längre billigare, utan du har haft hästen på "avbetalning" mot den färdiga ridhästen.

Förmodligen är "färdigpriset" då dessutom dyrare - och du vet INTE vad du får. Har du provridit hästen före köp är chansen att du köper rätt häst kanske större.

jag köpte min lilla häst nu för 45 000, hade jag väntat i tre månader till hade han kostat 55 000 och jag vet att han inte äter såå mycket på tre månader! ;)

fast inridning och inkörning gör jag själv! det ska bli så himla skoj! ser fram mot det med både fasa och förväntan. tänk så går allt åt helvete...

szanna skrev:
jag köpte min lilla häst nu för 45 000, hade jag väntat i tre månader till hade han kostat 55 000 och jag vet att han inte äter såå mycket på tre månader! ;)

fast inridning och inkörning gör jag själv! det ska bli så himla skoj! ser fram mot det med både fasa och förväntan. tänk så går allt åt helvete...

jasså men det lät ju bra att du tog chansen men din häst är inte heller inriden så du kunde provrida den? men hur gammal var den då? för 45 000kr e ju inte så billigt. lr för en islänning så e de ju de.
hur har du tänkt att lägga upp träningen?
lycka till

ojdå. hamnat på fel forum...
såg bara att någon trådat om unghästar, och blev gräsligt nyfiken...whoops.

nej det är sant. man vet ju inte hur han är under ridningen. fast jag har den fördelen att jag vet ju all "historia", dessutom så är jag intresserad av att "designa" honom heelt själv!!
och idag hängde jag lite på honom i gången, och han var så duktig! :D

njae, inte så billig i och för sig. men jag hade en himla tur som fick honom innan någon annan roffade åt sig honom. veterinären hade blivit helt förälskad under besiktningen och undrat om han var till salu!
jag är bergis på att en eller annan hoppryttare hade pröjsat 55 000 för honom... har hört rykten... men nu är han dressyr/körponny!! eller ja, ska bli! :angel:

jaa, du. jag ville egentligen köra in honom först. men ja, nu har planerat såhär:
intensiv period: med tömkörning och promenader!
+sadel, och sånt i mellandagarna någon gång.
+sitta på honom ett par gånger och så.
sen blir det vila! en långis.
och sen blir det fortsatt "ridning" med inlagda månadsvilningar
och till slut inkörning innan sommaren!

ja, blev ganska mycket nu...

är du själv mycket intresserad av att köpa unghäst?

szanna skrev:
ojdå. hamnat på fel forum...
såg bara att någon trådat om unghästar, och blev gräsligt nyfiken...whoops.

nej det är sant. man vet ju inte hur han är under ridningen. fast jag har den fördelen att jag vet ju all "historia", dessutom så är jag intresserad av att "designa" honom heelt själv!!
och idag hängde jag lite på honom i gången, och han var så duktig! :D

njae, inte så billig i och för sig. men jag hade en himla tur som fick honom innan någon annan roffade åt sig honom. veterinären hade blivit helt förälskad under besiktningen och undrat om han var till salu!
jag är bergis på att en eller annan hoppryttare hade pröjsat 55 000 för honom... har hört rykten... men nu är han dressyr/körponny!! eller ja, ska bli! :angel:

jaa, du. jag ville egentligen köra in honom först. men ja, nu har planerat såhär:
intensiv period: med tömkörning och promenader!
+sadel, och sånt i mellandagarna någon gång.
+sitta på honom ett par gånger och så.
sen blir det vila! en långis.
och sen blir det fortsatt "ridning" med inlagda månadsvilningar
och till slut inkörning innan sommaren!

ja, blev ganska mycket nu...

är du själv mycket intresserad av att köpa unghäst?

japp har kollat på en islandshäst på 3år och 8månader vad är din för ras?hur gammal är den?
ja det skulle vara otoligt kul att rida in honom själv...har du gått någon slags utbilding eller?
jag vet ännu inte riktigt hur jag ska göra men jag ska iaf rida och köra in honom. i sommras när han va 3 så blev han sutten och skrittad på och körd me vagn så det har han varit med om.
jag tror att jag ska träna nu detta året(om jag köper han) mycket med muskler och kondition, bra för en själv oxå :rofl:
jag vill bygga upp ordentliga muskler över ryggen (han va ganska tjock med sänkt rygg) och få han lite smalare kanske.
jag ska iaf jobba mycket på marken detta året eftersom jag tycker det är lite tidigt att rida på honom kommande år. (2005) sen till näsa år när han fyller fem kan man tänka på den biten att rida honom lite mer. men som sagt jag ska försöka bygga upp alla hans muskler som krävs för att han ska ha balansen och orken att både bära sig själv och mig. ska bli skit kul=) :love:

han är snart 3 år!
welsh cob, fast egentligen ingen äkta welsh cob... utan korsning sekt.d och b. nästan ingen som håller på inom welsh-aveln som gillar den kombinationen, men vafan! han är såå fin!
vill du se en bild?

haha, nej bara den hårda skolan, ja livet och erfarenhet då! men jag får ju hjälp av en som har haft nghästar sen hon var i min ålder, hon är 50 nu! så det blir nog bra, hoppas jag på!!
har du någon slags utbildning själv?

ja, det blir ju ingen ridning på så sätt för oss. lite uterundor någon gång i veckan, och en massa tömkörning!
tömkörde igår för första gången!
oh, älskar också jobbet från marken! nästan mer än själva ridningen!

haha, jag har precis motsatt förväntan, min är lite för tunn, särskilt över ryggen!!
men muskler det ska han nog också få. fast inte än.
är inte islandshästar lite senare i utvecklingen?

Jag köpte oxå en av mina oinridna unghästar för 45 000.
Jag skulle inte betala det priset för många unghästar som är oinridna men vissa är speciella :)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar