Unghästar och senvinter avmaskning

Tora

Trådstartare
Jag har alltid fått lära mig att man skall avmaska alla hästar i januari/februari mot spolmask.

När jag läste på lite om "modern" avmaskning så stod det att man bara skulle avmaska unghästar under den perioden.

Vad jag funderar på nu är:

-Skall man ta träckprov även vid denna avmaskningen eller skall man helt enkelt bara göra det (obs unghäst)

-Hur gör man i så fall om det går två äldre (14 och 19 år) och två unghästar (ettåringar) i samma hage? Avmaskar man de äldre då också?

-Finns det något preparat som bara tar spolmask eller är det något annat som är lämpligt?

Förra året avmaskade jag inte alls då jag tog träckprov på min stora (den lilla fanns inte då) och det visade 0 på allt (tog även bandmask när jag ändå var i gång). I slutet på hösten (2005) avmaskade jag med Noromectin då den ägaren till det nya stallet ville det (alla hästar skulle vara på samma nivå när de kom till stallet).

Problemet är att hästarna går på lösdrift så att garanterat få bollar från rätt häst är ett heldags arbete på fyra hästar (tid som jag gärna lägger ner om det behövs). Men då jag inte har läst att man helst skall ta träckprov på unghästarna för jan/feb avmaskningen utan bara att man skall göra avmaskningen så tänkte jag att det kanske är onödigt arbete om man skall avmaska i vilket fall som helst.

Lite snurringa frågor men det är så mycket gamla "sanningar" som har ändrat sig på sista tiden. Har haft häst i över 20 år men hade ett litet uppehåll på ca två år 99 och 00 och det är helt otroligt vad saker har ändrat sig sen dess. Tack och lov så är det mesta till det bättre.

Mvh

Tora

Sv: Unghästar och senvinter avmaskning

Ingen som har några förslag på hur man skall göra????

Mvh

Tora

Föl och åringar kan behöva avmaskas mot spolmask. Hästarna utveckar själv motståndskraft mot spolmasken 6 mån efter första smittillfället, så äldre hästar än åringar ska normalt inte behöva avmaskas mot den. De vuxna hästar som kan få problem är mycket gamla och även sjuka hästar med nedsatt immunförsvar.

Även om de går i blandad hage är det bara ynglingarna som behöver avmaskas, dock skulle jag ta träckprov först för att kolla om det verkligen behövs.

Till våren kan det vara läge att göra träckprov igen. Kanske du kan ta in och hantera en häst i taget tills den bajsat när du ska göra proven?

Tänkte nog göra något åt det hållet och det är alltid skönt att få sina tankegångar bekräftade så att man inte är helt ute och cyklar.

Jag läste att äldre hästar brukar vara resistanta och funderade på om det var någon ide att avmaska alla pållarna men sen så har man alltid blivit tillsagd att man måste avmaska alla hästarna som går ihop sammtidigt.
Men det kan väl inte heller vara nödvändigt om man tar indivudella träckprov. För om det visar sig att den ena har mask men inte den andra då behöver man väl igentligen bara avmaska den som har mask. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Mvh

Tora

Du cyklar på helt rätt bana :)

Tar man individuella träckprov avmaskar man också bara de som behöver avmaskas.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 000
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar