Unghästar och prisutdelning

_Peplis_

Trådstartare
Någon som vet anledningen till att unghästar i 95% av alla fall aldrig får vara med på prisutdelning utan kan hämta sin rosett i sekretariatet?? Det tar knappast tid att förätta prisutdelning, man kan ju ha den samtidigt som avd A..

Främst för att det är en bra träning inte för att det är så viktigt att få rosetten utdelad... utan det här med mkt folk hästar o applåder musik etc.. är inte en prisutdelning ett mkt bra tillfälle att vänja en unghäst vid detta? (lite svårt att träna på hemma... :smirk: )

Vad tycker ni och vet någon varför man inte får vara med på prisutdelning m unghäst?

Sv: Unghästar och prisutdelning

Det har jag aldrig hört talas om??? Här får vi alltid vara med på prisutdelningarna! (fast jag har börjat inse att vi är lite speciella här...)

Det är faktiskt första gången som jag har hört talas om att unghästar inte får vara med på prisutdelningarna.
Alla tävlingar som jag har varit på (i BD och AC) har haft gemensam prisutdelning för avd. A och B. När vi var i Finland hade unghästarna helt egna klasser och egen prisutdelning.

Senast ändrad av en moderator:

Här i Sthlmsområdet handlar det om tidsnöd, här tas aldrig in fler än de 6 högst placerade i avd A in, övriga får hämta pris i sekretariatet.

Jag och många andra är evigt tacksamma för det då startfälten är oändliga här och allt som sparar tid gör en något kortare tävlingsdag.

Hos oss är det samma sak. Jag tycker att det inte kan ta någon direkt tid i anspråk då banan ändå måste byggas om - vilket kangöras under prisutdelningen.

/C

Det är helt enkelt pga tidsbristen. Säg att det är 50 hästar i avd. B. Skulle 30 av dem gå felfritt så är det ett väldigt arbete som både tar tid och personal att dela ut till alla.

Har varit med om prisutdelning då det har varit väldigt få starter. Det är bra ibland, just för att vänja de små vid rosetterna mm.

Jag har varit med om både ok och föredra när alla utom de 6 främsta och unghästarna får hämta i sekreteriatet. Med 15-30 hästar inne samtidigt på en prisutdelning så känns det farlig. Bå som ryttare och för den som delar ut pris. Hästarna dansar runt och det kan lätt bli så att nån får en spark som träffar olyckligt.
Visst vore det bra för unghästarna att få lite miljöträning men ur säkerhets synpunkt tycker jag helt klart det är bättre när pris hämtas ut i sekreteriatet.

Jag tycker dessutom att det är skönt att slippa ta ut hästen igen, alt. ha den ute längre än nödvändigt om man startar tidigt och är felfri.

Såå roligt är det inte att knata omkring med en halvtokig 5-åring som tycker det är jäääättespännande att vara på tävling.

Men det är aldrig 50 hästar i avd B, 15 på sin höjd..

Man måste ju ändå höja till nästa klass så jag förstår faktiskt inte varför..

Det tar för mkt tid helt enkelt. Hur ska de kunna bygga om banan när 21 (15 av b och de sex främsta i avd a) galopperar som dårar runt i ridhuset/ridbanan? Det verkar farligt tycker jag.

jamen det är ju inte 15 felfria, utan 15 startande!! o kanske 5 felfria..
och avd B kan ju ha egen prisutdelning.. för på många tävlingar jag varit på är det avd A klassen sen prisutdelning och sen avd B, efter det ska ju ändå banan höjjas till nästa klass...då kan avd B ha sin prisutdelning

Vi har alltid prisutdelning för unghästarna. Men det är väl av anledningen att vi sällan har så många startande unghästar. En annan sak om de va 50 unghästar i en klass. Då skulle de kanske bli väldigt många på prisutdelningen och det skulle bli farligt med tanke på just det du skrev om orutinen hos hästarna och så..

Jaaa, det får nog jag också göra. Sällan det är hopptävling i Skåne med mindre än 100 i avd A och 30-50 i avd B....

Japp, har prövat både Skåne och Stockholm och det är lika illa på båda ställena.
Örebro nästa!

här i göteborg förekommer det både ock mest för att arangörerna tycker de e tråkigt men om man vill spara tid så kan ju hästarna få sina rosetter inan dom går in på banan (så som dom gör på världs cuperna etc) vid stora start fällt så slipper man den biten där inne sen så är det ändå träning att komma in med en massa andra hästar och musik, spaeker etc tycker jag låter bra :idea:

I Stockholm och Skåne som sagts tidigare skulle det aldrig gå att ta in alla avdB hästar. Säkerhetsrisk, plus att alla ryttare nästan värmer upp nästa häst när banan byggs om. det är väl trevligt att man kan ha prisutdelning på mindre tävlingar. men står man på tävling från halv 7 på morgonen till 8 på kvällen är man ganska glad om man slipper lasta ur ett antal gånger extra. Däremot tycker jag att det är rätt att ta in de främsta i avd A, där man kanske har sponsorer till prispengarna. Alla uppskattar allt som gör att tävlingen snabbas på när det är minst 100 starter i varje klass.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 103
Senast: ako
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka