• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare BabieBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 879
B

BabieBus

nu har jag kommit till den punkten att jag är helt förvirrad i hur mycket och av vad jag ska ge min bebis i foder.
Tänkte om det kanske finns någon klok människa här som har någon ide...

Det är ett halvblodssto 165 cm 3 år. Har varit ganska så fet, har mycket lätt att lägga på sig. Nu är hon bättre, men man får leta koncentrerat för att känna några revben och trycka ganska hårt.
Hon aktiveras i stort sätt varje dag. rids ca. 3 ggr i veckan 40 min och sedan resterande långa skrittpromenader med inslag av klättring i ca. 1 h. Har mycket motor och är känslig, utan att vara het och hetsig.

Foderstat just nu är:
10 kg hösilage (torrsub. ca. 60%)
1,5 kg Krafft Grund
Chevinal plus
Salt

Hösilaget är av bra kvalitee (luktar och ser mkt bra ut) dock har jag inga värden på det tyvärr.
Frågan är om jag jag ändra om krafften någonting, mer? ellerr av annan sort, eller komplettera med Krafft Breed, hur mycket i så fall, eller någon annat. Så att hon får i sig tillräckligt för att orka och kunna bygga upp kroppen på ett bra sätt.
Är tacksam för alla synpunkter, ideer och tips!

//Babiebus :laugh:

Sv: Unghäst

En 3-åring är vuxen, foderstatsmässigt. Det som gör att den kan behöva mer protein än en äldre häst är om den tränas så att muskler ska byggas upp snabbt.

Börja med att analysera grovfodret för att se vad som fattas, kanske räcker det med att bara ge hösilage.

Rent spontant känns foderstaten lite skev just nu, du skulle kunna byta ut kraftfodret mot mer silage, för det är nästan i underkant till en såpass stor häst.

Det svåra med en lättfödd häst är att få i den tillräckligt med grovfoder och protein utan att göra den fet. Satsa på att ge så mycket grovfoder det går utan att den blir överviktig, och komplettera med ett proteinkoncentrat om det fattas protein i grovfodret. Då får du ingen onödig energi på köpet.

tkr nte att 10 kg hösilage är så mkt i och för sej. Mitt varmblod på 500 kg får 20 kg hösialge med Ts på typ 68% (förutom nu på sommarn). Unghästar behöver ju mer protein, så skulle först analysera grovofdret och sen välja kraftfoder om du ens behöver kraftfoder... du har ju ingen aning om hur mkt hästen får i sig annars...

Ja, men om jag nu inte Kan skicka in någon analys, för det är inte mitt stall..då finns ju inte det alternativet kvar så att säga.

varför skulle du inte kunna analysera det för att det inte är ditt stall ??
och tror inte de är nån som kan svara dej vad för kraftfoder som är bäst om du inte vet vad grovofdret innehåller...
Hade jag en unghäst skulle jag absolut analysera...

varför skulle du inte kunna analysera det för att det inte är ditt stall ??
och tror inte de är nån som kan svara dej vad för kraftfoder som är bäst om du inte vet vad grovofdret innehåller...
Hade jag en unghäst skulle jag absolut analysera...

Och det kostar, och hur går man tillväga då?

kostar väl runt 500 tror jag (analys ingår i mitt stall) men iaf är äsket fler som vill vara med då blir det ju inte så mkt per person. Du ska väl ta lite prover från alla balar helst i alla fall flera och typ lägga in de i kylskåpet och sen skicka in de till ett labb. Finns nått som heter typ Analycen och hjortenslabb tror jag.
Finns massa trådar om hur man gör, är inte hundra på att man gör som jag skrev för har aldrig gjort det själv.

www.agrilab.se

Kostade drygt 400 när jag skickade in för två år sen. Se bara till att säga att det är till häst, annars är det möjligt att du får smb.rp bara för ko. Hjortens labb tror jag ligger ännu lite billagre, men är inte säker. Analycen är ganska dyrt, 600-700 om jag inte minns fel.

Ta prov lite här o där från varje bal. Och minst ifrån 3 balar. Om du inte har möjlighet att ta från alla samtidigt så fryder du in proven tills du tagit det sista. Klipp sönder i bitar (3 till 5 cm tror jag, de olika labben uppger lite olika, men finns nog på deras hemsidor). Lägg i dubbla plaspåsar och ett kuvär och skicka in. Brukar få svar efter några dar.

länk till de andra labben
www.analycen.se
www.hjortenslab.se

Det brukar löna sig att skicka in för analys. Min pålle har inte behövt äta varesig nått kraftfoder el. mineraler (förutom selen)två vintrar i rad. Bra för plånboken =) Dessutom känns det bra att ha koll på mineralerna. Tex. kan för lite kalcium i förhållande till fosfor leda till att kalcium plockas från skelettet för att upprätthålla en korrekt balans i blodet, med urkalkning som följd.

Varför ger du förresten kraftfoder när hästen är fet? Krafft grund har ungefär samma energi och proteininnehåll som ett hyffsat grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Yrja
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har ett halvblodsto med en del fullblod i som är het och tittig när hon rids. 7 år gammal. Annars är hon hur cool som helst. Inte...
Svar
4
· Visningar
2 884
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka