M
Monsterkyss
Jag har länge undrat vad man ska tänka på när man rider unghäst, och hur länge räknas hästen som "unghäst"? Jag provred nämnligen en 6-åring för att bli medryttare, och jag fick höra att mitt sätt att rida och hantera honom gjorde att jag absolut skulle få honom om nästa ryttare inte passade bättre. Dock blev det så att ryttaren som red några dagar efter mig hade unghästvana. Därför fick inte jag honom.
Inte så att jag nu är bitter över detta, nej jag har en underbar medryttarhäst nu. Men jag kan inte låta bli att fundera, för jag har hört någonstans ifrån att 6-åringar kan gå på ridskola, och vi har haft flera såna där jag rider.
Men vad ska man tänka på när man rider unghästar? Vad är det för skillnad jämfört med "vanliga" hästar? När jag red honom tyckte jag inte att han var så mycket annorlunda att rida jämfört med andra hästar, inte mer än att jag fick vara väldigt tydlig med hjälperna och han hade svårt för att galoppera i ett visst varv, så då fick jag ta in honom på volten och då gick det.
Så, en snabb genomgång av alla mina frågor:
1. Hur länge räknas hästen som "unghäst"?
2. Vad ska man tänka på vid hantering av unghästar?
3. Vad är det för skillnad på unghästar och "vanliga" hästar?
4. Gäller det att vara extra noga med sits och hjälper när man rider en unghäst?
Sådär... det var nog allt!
Inte så att jag nu är bitter över detta, nej jag har en underbar medryttarhäst nu. Men jag kan inte låta bli att fundera, för jag har hört någonstans ifrån att 6-åringar kan gå på ridskola, och vi har haft flera såna där jag rider.
Men vad ska man tänka på när man rider unghästar? Vad är det för skillnad jämfört med "vanliga" hästar? När jag red honom tyckte jag inte att han var så mycket annorlunda att rida jämfört med andra hästar, inte mer än att jag fick vara väldigt tydlig med hjälperna och han hade svårt för att galoppera i ett visst varv, så då fick jag ta in honom på volten och då gick det.
Så, en snabb genomgång av alla mina frågor:
1. Hur länge räknas hästen som "unghäst"?
2. Vad ska man tänka på vid hantering av unghästar?
3. Vad är det för skillnad på unghästar och "vanliga" hästar?
4. Gäller det att vara extra noga med sits och hjälper när man rider en unghäst?
Sådär... det var nog allt!