lady foxglove

Trådstartare
skall låna häst i sommar som är 2 år kan man börja rida in den eller är det för tidigt.
mittsunda förnuft säger att det är för tidigt dock kan man börja med miljöträning och görs den sadel van
eller vad har ni för åsikter

Sv: unghäst

Vad säger ägarna? Eftersom du bara ska låna hästen så är det upp till ägarna vad son ska göras...

Men miljöträning, tömkörning osv tycker jag är bra, ev sitta in hästen under sen sommaren hösten

ägaren har jag tillstånd att göra vad jag vill då de bara e tacksamma för all hjälp de kan få då de har ej kunskapen som jag har ...
jag får göra vad jag vill fria tyglar...

Låter lite krisigt det här! Du skriver här och frågar för att du inte vet vad som kan göras med en unghäst. Sedan skriver du att du har större kunskaper än ägarna. Tycker inte det verkar som någon av er har kunskaper nog för att ta hand om en så ung hästs träning och utbildning.
Skulle råda dig att verkligen tänka efter ordentligt innan du tar dig an hästen om du inte har hjälp av någon som verkligen har kunskaper om unghästhatering. Det är väldigt mycket som gå fel och det kan bli farligt för både häst och människor.

Masse skrev:
Låter lite krisigt det här! Du skriver här och frågar för att du inte vet vad som kan göras med en unghäst. Sedan skriver du att du har större kunskaper än ägarna. Tycker inte det verkar som någon av er har kunskaper nog för att ta hand om en så ung hästs träning och utbildning.
Skulle råda dig att verkligen tänka efter ordentligt innan du tar dig an hästen om du inte har hjälp av någon som verkligen har kunskaper om unghästhatering. Det är väldigt mycket som gå fel och det kan bli farligt för både häst och människor.

Jag håller verkligen med !!! En unghäst, du vill väl inte ha på samvetet att du har förstört eller gjort fel på en sådan häst?

lady foxglove skrev:
ägaren har jag tillstånd att göra vad jag vill då de bara e tacksamma för all hjälp de kan få då de har ej kunskapen som jag har ...
jag får göra vad jag vill fria tyglar...

Jag säger som övrig, har du inga egna erfarenheter så kanske du inte ska börja med någon annans häst...
Försök övertala ägarna att lämna hästen till någon som har erfarenhet att utbilda den, ev om du kan vara med och få lära dig så är det ju "två flugor på smällen" ;)

Visst ska man lära hästen samhällskunskap men ska du bara ha den på bete över sommaren? Man brukar säga att oerfaren häst ska läras av en erfaren ledare och omvänt.

JAG vet att mycket kan gå fel och vise versa. som det är tänkt nu så skall hästen stå i mitt stall till vinternn jag menar är detta ägaren har ej tiden till hästen som jag har .
Jag skulle aldrig göra något som jag känner att jag ej klarar av . jag har ett sunt förnuft jag har lite smått arbetat men unghästar dock ej "ridit" in en unghäst men arbetat lite med dem alltså miljöträning sadel/träns . allmän hantering på marken
så känner jag att jag ej klarar av eller är säker på det jag gör gör jag det ej

Visst måste ägaren säga vad hon tycker först. Men jag tycker att du ska miljöträna hästen först, så att den blir säkrare och lugnare i framtiden:bump: . Du ska inte gå för fort framåt, då blir det bara fel. för två år sedan hade min syster en 3 åring på foder. Den var redan inriden( grund). När man kan rida in en häst beror på hästen. Det är olika.

tack precis det jag tycker /tänker återigen ägaren till hästen har ej erfarenhet av unghästar det jag sa med att jaf har mer erfarenhet stämmer i detta sammanhang då jag iaf har arbetat lite med ungdomar till hästar dock ej ridit in då jag känner att erfarheten tryter

Du kan ju läsa massor av böker, och riktigt plugga in inridning i hjärnan, sen tar du det steg för steg, lugnt och försiktigt, om en övning inte går perfekt, träna på den tills det blir perfekt, då får du en riktigt säker och duktig häst. Men inte varje dag om det inte går alls fort, gå istället ut med hästen som en hund i naturen, så att det inte blir för enformigt. Du får inte förhasta dig, inte träna så fort som möjligt, så att du ska få rida så mycket som möjligt, ta det extra lugnt eftersom hästen är så ung, även om det beror från häst till häst, du har mycket tid på dig!:bump:
Lycka till!!:rofl:

Jag säger som flera andra... är du säker på att du har kunskap och erfarenhet att jobba med en unghäst? Det är mycket som kan gå fel och det är svårare att fixa senare...

En två-åring hade jag tömkört, promenerat och haft sadel på, men inte ridit. Suttit in och åkt runt på lite i skritt och trav fram mot hästen för att sedan vila hela vintern och börjat rida igen våren som treåring.

Vad är det för ras?
Kallblod och ponnyer kan man vänta lite med då dom är lite mer sena i utvecklingen.
Jag själv började sitta in min arab när hon var 2,5 år.
Och har åkt med på henne i skritt och trav. Men inte "ridit".
Sadelvänja och allt sånt går absolut!

unghästen är ett kallblod en tinker häst. .
ja du det jag undrade när jag började tråden var detta när är en bra ålder att rida in en häst.. inte sagt att jag SKA det så där nu har jag sagt det ta ej illa upp sa det i förbigående.

skönt då hör jag att jag ej är helt ute i mina tankar när det gäller miljöträning osv.:)

Eftersom du själv inte har ngn speciell erfarenhet av inridning så är det väldigt olämpligt om du ger dej in på nått sånt.

Men det du har erfarenhet av (antar att du har det från flera olika hästar..?!) kan du säkert göra..
Som miljöträning etc.

Men tänk på att du komemr ofta behöva hjälp, både från andra människor och av andra hästar.
Då menar jag inte "vem som helst" utan även din medhjälpare måste ha tillräcklig kunskap för att veta hur den ska göra i olika situationer.
Och hästen/arna som är med måste vara lugna o trygga i den situation de är med i..

Jag skulle kunna tänka mig att SITTA på hästen tidigast i höst, alltså när den är 2,5 år. Sedan, våren då han blir 3 "rida" ytterst lätt då o då för att sedan låta han gå på bete hela sommaren + hösten o sätta igång på riktigt på hösten/vintern. Men det är ju indvividuellt, han kanske inte alls är mogen för det.
Jag har köpt 2 hästar när dom var 3,5 år, då har de varit suttna på o sedan har vi tagit det väldigt lugnt o låtit dem vila över sommaren för att börja med det riktiga jobbet efter 4 års åldern. Nu är en häst 5 år, blir 6 årning i sommar. Henne rider vi 2 dagar, vilar 1 osv. Små viloperioder då och då.

Men miljöträning o utrustningsträning tycker jag absolut att du kan öva på.

Tinker skulle jag nog mer satsa på att kanske försöka köra in än rida in.
Men vad du kan göra är att tränsvänja, sadelvänja, vänja vid skydd och lindor, Ut och gå/tömköra.
Vänj den mycket vid sakerna runt omkring.
Och som sagt har du möjlighet så försök köra in.

tack så mycket för alla svar men en del blev jag lite hrmmm över visst jag har hållt på med unghästar men aldrig ridit in när jag började tråden undrade jag viken ålder ni tycker är lämpligom

du ens frågar det tycker jag du saknar erfarenheten att ta dig på det ansvaret. HMm vad skall jag svara på det jag VET att man ska rida in hästar i 3 års ålder ca men jag måste ju få undra å höra era åsikter eller hur.
Jag vet vad jag klarqar av miljöträning osv och inkörning men det skall jag inte göra i detta fallet då ägaren endast vill ha hästen till ridning. jag har sagt till henne att jag gör allt runtom kring leder miljöträning lyfta ben osv osv jag har ett flertal hästar som kan vara med som sk läromästare.
en av dessa har varit en proplem häst som i dag är en lugn och behanglig häst allt pga av mitt lugna och sunda förnuft. jag skulle aldrig ge mig in i något som skulle kunna vara till skada för hästen varken nu eller i framtiden.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV