Gullan86

Trådstartare
hejsan! det är så att imorgon ska jag åka och titta på min första islandshäst. det ska bli spännande och jag hoppas att det blir något av köpet. jag har länge letat efter en islandshäst och kontaktat många olika men aldrig varit och tittat på någon, jag känner mig illa till mods nu av tanken om jag skulle köpa den häst hästen, känns ju då nästan som om man bara köpte den första som dök upp, men ens drömhäst behöver väl inte va den sista man tittar på?! :confused:

men det är ju så här att jag känner mig väldigt osäker eftersom det är en unghäst om jag kommer att klara av honom och så, även om jag klarar det ekonomiska det är ju ganska dyrt med häst som bekant. tycker ni att jag varkar ha den kunskap som behövas för att ha en islandshäst/eller unghäst. :cool:

jag är 18år och har ridit varnlig häst i 6år och islandshäst i 5år. i sommras var jag på island genom skolan (naturbruk inriktining häst 3år) och red i 7veckor, lärde mig mkt. jag har ridit en del privathästar och har praktiserat geonom skolan många gånger och alltid med islandshästar. jag har aldrig varit på samma ställe.! i skolan har jag lärt mig inkörning och inridning m.m.ja vad tycker ni? vad tycker ni krävs av en hästägare och speciellt nu till en unghäst 4år. :confused:

sen har jag lite frågor om jag nu köper denna UNGHÄSTEN...

*vad tycker ni man bör ge för foder till en unghäst på 4år(i april) som kommer att gå på lösdrift där den får fri tillgång på hösilage/ensilage...ska den då få kraftfoder varje dag eller bara när jag tränar med honom?, vad finns mineraler och vitaminer i för form? asså pulver m.m?vet ni något bra? vad behövs mer?

*jag hade tänkt att träna lite smått kanske varannan dag eller mindre såhär i början. vad tycker ni är bra träning inför inridningen?

*jag hade även tänkt att träna lite så han kan bli inkörd, jag fick veta av en tjej som haft hand om honom(inte så kunnig) att hon i sommras när han va 3år hade tränat honom i 2månader och hade gått från vild till att hon red(leddes) och körde honom med vagn(leddes) men endå, jag tycker det e lite väl tidigt för en 3årig islandshäst väl?.

okej detta var en hel del frågor men jag vill vara på den säkra sidan och väl föreberedd.....om ni inte orkar svara på allt så svara på det ni vet någe om......OTROLIGT tacksam för svar! :love:

Sv: UnghÄst

Jeg ville kanskje ikke kjøpt en så ung hest som min "førstehest", men siden du har drevet med islandshest så lenge så kanskje går det bra. Bare sørg for at du alltid har noen som er erfarne med islandshester rundt deg - å ri inn en islandshest er ikke det samme som å ri inn en "stor brun"; islandshesten skal jo gangsettes i tølt/pass også.

Men, jeg skal ikke snakke negativt om dette, da jeg selv har tenkt å gjøre det samme - men med et føll. Er student og har ikke tid/råd til en hest som må ris hver dag med mer. Derimot har jeg tid til å ta meg av et føll som i tillegg vil stå i unghestflokk til det er 4 år gammelt. Da har jeg også klart å spare sammen nok penger til å sende det til en profesjonell trener - samt at jeg har fått mer erfarenhet selv.

Lykke til! :bump:

tack för svaret. är jättenervös inför imorgon och vad jag ska titta på hos unghästen det är ju inte lika lätt som att bara provrida.

okej så du tänker köpa ett "billigt" föl som du sen kan träna me när du är klar med studierna och den är i rätt ålder. den iden hade jag med i början men jag hittade inget bra ställe att ha hästen på allt var så dyrt. men eftersom du hade tänkt att skcka den till en tränare så är det ju lite skillnad jag hade ju tänkt att rida in den själv. men hoppas det går bra med din häst i framtiden
kram

Min först egna islandshäst var en unghäst. Jag sålde honom i januari, efter 8 år tillsammans och köpte mej en fyraåring! Visst går det bra, men se till att ha hjälp runt dej och varinte rädd att ta hjälp om du har problem.
Lycka till!! Hoppas du hittar din drömhäst!

/Malin

Frågan är inte hur många år ridit, utan hur många hästar du varit med och ridit IN.

Det är något helt annat.

Känner du dig osäker på det så köp en inriden häst istället :eek:

Jag skulle hellre köpa en äldre häst som förstahäst, känner att det är roligare, få känna sej för först, innan man går in på en unghäst.

Men OM det blir unghästen, se till ha god hjälp kring dej. Var noga att ev tränare/hjälp passar hästen så den får en harmonisk utveckling.

Du har gått utbildning häst - då vet du att innehållet i hö/silaget beror på om hästen behöver extra kraft eller annat tillägg.

det blev inget av med köpet av 4åringen(fick inte köpa han för ägaren=(
MEN
jag köpte en underbar 5åring istället=) nyinriden och nu återstår ju bara utbildningen som vi kommit en bra bit på vägen med=)

(sitter här o kollar på lite gammla trådar som jag glömt bort, ifall ni undrar haha)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar