Emi99

Trådstartare
Hej! Jag har en 6 årig varmblods valack som är världens snällaste och har aldrig haft tendens att bocka eller stegra eller busa alls. Han är ca 170 i mankhöjd och ganska grov. Han är stark i munnen. Alltså behöver jag hjälp med hur jag får honom mindre stark i munnen. Har redan testat flera olika metoder...
Sen vill jag lära honom galoppskänkeln. Hur ska jag göra det? Han är också orolig när man rider ut själv, men han stannar aldrig utan hoppar bara undan eller springer sakta framåt.
Han är nästan bara körd så man kan säga att jag fortfarande rider in honom.
Tacksam om någon kan hjälpa mig!:)
(Har unghästvana sen förr men han är en speciell häst)
 
Sv: Unghäst

Angående utridningen så är han kanske rädd för sakerna ni rider förbi? Så där är det nog träning som gäller bara :) testa göra halt och volter så du känner att han lyssnar på dig också. Måste även tillägga att min häst nästan skena fram för 2 månader sen och nu kan jag ha honom på lång tygel när man rider ut. Tror dom ska bli vana bara och lära sig lita på ryttaren :)
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst

Tack! Jo jag gjorde som du sa och jag är ju aldrig rädd eller osäker när jag rider honom. Han gick bredvid traktorn som han annars har hoppat undan för när andra har ridit honom. Jag har jag bara haft honom nån vecka:)
 
Sv: Unghäst

Du har tagit dig an ett projekt.

Att lära hästen att bli lätt i munnen kräver att du så fort hästen börjar ge efter för tygel, med mycket god timing ger eftergift.

Ett exempel på hur man kan börja är att från marken böja hästens huvud åt höger och åt vänster. Så fort hästen börjar böja halsen för att följa efter för ett ledande tygeltag, ge eftergift. Och så göra åt andra hållet. Oftast lär sig hästen mycket fort.
En gammal travare, som jag antar att det är, är ofta lärd att springa fortare vid mer tryck i munnen. Det innebär alltså en total omskolning. Man måste då ha tålamod och envishet. Upprepa ofta, och som sagt eftergiften.

Galoppen, ja.
Med min nuvarande vbl-travare som gått löp tills han var åtta år och då fick jag honom, fick jag in i galopp genom att trava honom fort och "välta" in honom i galopp. Så länge han hade balans, var det trav.
Först var han ju tvungen att förstå att det var galopp jag menade, och att det är tillåtet. Ju fler fattningar, desto lättare för hästen.

Om man tänker strikt på utveckling av galoppens styrka och kvalitet, är det fattningarna som tränar bäst. Å andra sidan kan det vara av värde att få in hästen i att "rulla på" i galopp för att den ska lära sig att den faktiskt numera ska galoppera en sträcka.

Beroende på hur hästen är i steget, kan man vara tvungen att enbart galoppera ute - om hästen inte ryms att galoppera på ridbanan.
Jag tror att det är svårare jobb att lyckas få dem till lugn galoppfattning vid uteritt, eftersom ridbanans begränsade yta hjälper till att bromsa, och voltspåret hjälper till att få bakdelen lite bättre under hästen.

Jag kan beskriva hur jag har gjort med min.

Med min vbl-travare tänkte jag att "springa fort, det kan han" och det behöver vi inte träna mer på. Jag fick honom 1 juni förra året, han var då nybliven pensionär.
Jag jobbade mycket med att få honom lättare i munnen, och med att kunna trava lugnt. Alla travhästar jobbas ju mängd-jobb som inte är full karriär, så de kan trava lugnt om än kanske inte sakta.
Första sommaren och hösten växlade jag mellan ridbana, skog och grusväg och galoppen var snabb på vägen men han rymdes ganska snart att kunna galoppera ett enstaka varv på ridbanan (min ridbana är ca 25 meter på kortsidan).
Under vintern kan jag inte använda ridbanan eftersom den fryser. Då red jag huvudsakligen längs grusvägen, och då höll jag mig till skritt och trav (tyckte som sagt inte att han behöver träna på att springa fort), jobbade mycket med att undvika för hög hastighet. Så fort hästen blev tung i handen eller fick bråttom, saktade jag ner till skritt, fick tillbaka munnen och började om. Började också med lite böjningar (jobbigt för stel tävlingstravare) och med att flytta bakdelen åt sidan. Skänkelvikning mot diken, serpentiner i skritt för att lösgöra, och då fokusera på att kunna flytta undan bogarna.

När sedan paddocken tinade igen i våras, började jag jobba allt mer där. Hästen förstod då hjälperna för att flytta bakdel, och han hade blivit ganska mjuk i munnen - orkade inte vara stabil, men förstod åtminstone att han skulle följa tygeltaget.
Jag har nu jobbat ganska mycket på volt, och vi har lyckats hitta en trevlig arbetsform där han får med sig rygg och bakdel på ett vettigt sätt, och när han hittade den formen, har travhastigheten dämpats kraftigt och han har faktiskt fått lite vila i steget. Hastigheten har jag försökt reglera genom att göra trav-volten mindre och mindre, för att slippa dragkamp när han vill öka och jag vill minska hastigheten. Galoppen samma sak. Jag jobbar med fattningar ur skritt, när jag har hästen i en trevlig form. I vänstergaloppen klarar han fattningen direkt och får ganska bra kvalitet i galoppstegen, i högern är det jobbigare och han lägger som regel in några travsteg först.

Nu kan vi galoppera flera varv på en ca 18 meters volt i lugnt tempo och faktiskt i fullt duglig form (skulle vara godkänd i dressyr på lätta nivåer) och nästa steg är att orka behålla galoppen när jag rider ut på rakt spår. I övergången förlorar jag voltspårets samlande effekt och tappar därför hästen till trav.

I traven tränar jag nu ganska mycket på ridvägar, växlar mellan volt och fyrkant, rider snett igenom, rider serpentiner. Är väldigt fokuserad på att behålla formen korrekt och lätt munkontakt.
När hästen inte orkar bära sig utan blir tung i munnen, saktar jag ner till skritt och jobbar lite i skritten med lösgörande, böjande övningar.

Sammanfattningen är väl: jobba hästen i munnen genom eftergifterna. Lär den galoppskänkel när den är tillräckligt stark: annars får du räkna med mycket hög hastighet.

Min häst är 165 cm i mkh så han är inte heller en av de minsta.
 
Sv: Unghäst

Tack för ditt svar! Jag ska testa dina tips för de låter riktigt bra:) Det som man är trygg i när man tränar honom är att han aldrig bockar eller stegrar, även om jag är envis. Jag tänker alltid på att ta in hästen och så fort den lyssnar ger jag nån cm som den känner att den får om den är duktig:)
 
Sv: Unghäst

Till skillnad från tidigare tips har jag bara lärt mina travare galoppera i skogen eller på öppna fält. Det har inte alls varit svårt att få ner tempot efter att jag tagit upp dem till en backe där de fått galoppera hur fort de vill, så länge som det går ca 2km lång uppförsbacke. Jag har gjort om det två gånger på samma tur och sedan nästa turer har galopperna genast varit med lugna. Det tar ut en del av det som är så extremt roligt med att galoppera som de flesta travare tycker när de lär sig. Och då lugnar de även ner galoppen. Det har funkat varje gång, speciellt de travare som kommit hit och varit ridna av andra tidigare som hållit igen dem mycket i galopperna för att de inte vågar eller liknande. De som blivit tjuvhållna alltså. Men den där backen tar sig an det mesta ;) Jag rider inte travare i paddocken(galoppen) förens de har muskler till det.
 
Sv: Unghäst

Till skillnad från tidigare tips har jag bara lärt mina travare galoppera i skogen eller på öppna fält. Det har inte alls varit svårt att få ner tempot efter att jag tagit upp dem till en backe där de fått galoppera hur fort de vill, så länge som det går ca 2km lång uppförsbacke. Jag har gjort om det två gånger på samma tur och sedan nästa turer har galopperna genast varit med lugna. Det tar ut en del av det som är så extremt roligt med att galoppera som de flesta travare tycker när de lär sig. Och då lugnar de även ner galoppen. Det har funkat varje gång, speciellt de travare som kommit hit och varit ridna av andra tidigare som hållit igen dem mycket i galopperna för att de inte vågar eller liknande. De som blivit tjuvhållna alltså. Men den där backen tar sig an det mesta ;) Jag rider inte travare i paddocken(galoppen) förens de har muskler till det.

Jag menar inte att det är okontrollerat eller hetsigt. Jag menar att det är hög hastighet eftersom hästen inte orkar bära sig.
Och ditt sätt är heller inte fel - om man har sådan förutsättning som du beskriver. När man har trafikerad väg att välja på, känns det mindre säkert med hög hastighet.

Men det är väldigt olika vad man faktiskt vill ha.
Jag håller på att skola om min till dressyrhäst och ser det som fullt realistiskt att tävla honom LB dressyr i vår. Med styrketräning bör det också gå att genomföra LA:1 om ytterligare något år, runt 60% vilket jag tycker är ett rimligt mål för en sådan häst.
 
Sv: Unghäst

Jag menar inte att det är okontrollerat eller hetsigt. Jag menar att det är hög hastighet eftersom hästen inte orkar bära sig.
Och ditt sätt är heller inte fel - om man har sådan förutsättning som du beskriver. När man har trafikerad väg att välja på, känns det mindre säkert med hög hastighet.

Men det är väldigt olika vad man faktiskt vill ha.
Jag håller på att skola om min till dressyrhäst och ser det som fullt realistiskt att tävla honom LB dressyr i vår. Med styrketräning bör det också gå att genomföra LA:1 om ytterligare något år, runt 60% vilket jag tycker är ett rimligt mål för en sådan häst.

Nej men självklart, nämnde bara att jag gjorde tvärt emot eftersom jag är mer osäker på travare i galopp i paddocken om de inte är väldigt musklade och starka. :)

Inget sätt är ju egentligen fel, många vägar leder till rom så att säga. Så fungerar sitt sätt bäst för dig vilket det verkar som med tanke på att du har en trafikerad väg att välja på så håller jag med dig :)

Kul, hoppas det går bra för er det är riktigt roligt att rida dressyr på ridtravare! Det var synd jag inte hann bli lite äldre innan min gamla travare fick bli promenadhäst. Då hade jag också börjat tävla dressyr på honom, men de var lite lättare i dressyren för mig eftersom han hade varit westernhäst och turridningshäst i 5år innan jag fick honom när han var 11 så han var redan musklad och stark som en oxe x)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp