Ja, det var den filmen jag hittade också (har letat som en tok, men det är inte lätt att hitta avkommor som ens visar en antydan till piaff. Hittar ingen på DP själv heller där han piafferar). Hästen är född 2004 och är snart redo att starta Int I står det. Tycker du att den där trevande början till piaff visar att den har lätt för sig, med tanke på att den är så pass gammal? Då har vi olika referenser på vad som är lätt.
Nä, givetvis är det svårare att få till det på tävling än på träning men det är samma för alla. De flesta hingstar har nog ett antal avkommor som går bättre hemma än vad de visar på tävling. DP har väldigt få avkommor som gått upp i klasser där piaff ingår och kunnat visa upp en bra piaff, iaf vad jag känner till. Du vet ju tydligen bara en häst (utan namn).
Att då säga att hans avkommor har lätt för det är väl att ta i, eller? Med lätt för sig menar iaf jag att det går lättare än för snitthästen, och det har iaf inte bevisats med tävlingsresultat, trots att DP har många gamla avkommor. En stor del av stona han har fått har varit högt bedömda själva dessutom, så det går inte att skylla på ovanligt dåligt stomaterial.
Ja, som du själv säger så behövde DP kombineras med ett sto med mycket energi. Lägg dessutom till att stoet måste ha en bra typ med lååånga ben (framförallt framben) och bra bakbensaktivitet. Så, ja, om det nu råkar bli en bra avkomma som har lätt för piaff; kan man då dra slutsatsen att avkomman fått de egenskaperna av DP? Nä, skulle inte tro det Däremot tror jag att de ofta blir snälla, lugna och avspända, ganska bra egenskaper för hobbyryttaren som vill rida max msv