Unghäst vm Frankrike

Sv: Unghäst vm Frankrike

Intressant att läsa om både dina och Gizobas tankar kring detta. En följdfråga kring det här med tying up - vad kan man göra för att undvika detta? Rumptäcke?

Trodde ju jag skulle ner och se Florac i sommar då vi ändå skulle semestra i Frankrike just den tiden, men de ändrade datum till september på den ritten. Åker gärna med och groomar på den här typen av tävling om någon ska iväg och jag har möjlighet. Det finns så mycket att lära!

(Ja, och sedan som vanligt - jag tar otroligt gärna emot bilder från när ni är iväg på stortävlingar till tidningen... :d )

Tying up är mera ett metaboliskt tillstånd där mycket mjölksyra och slagg samlas i musklerna och gör muskeln hård och spänd. I lättare fall går det att röra hästen ur det men i svårare fall blir de oftast riktigt riktigt stela och kramper i tarm och mage kan följa..
Jag har bara hört termen utomlands och tycker själv att det låter som korsförlamning..
Har en gammal video från 1992 där en känd vetrinär pratar om detta i 20 min och försökt lista ut exakt vad han menar.
Det inträffar lättare vid extremt väderlag sägs det där då det gäller ett VM i Spanien där väldigt varmt väder var att vänta och även när det är hög luftfuktighet. kanske är det sämre syrehalt i sådant väder.. Vet inte riktigt. :confused:

Jo visst är tying up = korsförlamning.

Som en vän i Abu Dhabi sa: Om det gick att fixa korsförlamning med värme skulle vi inte ha det här i öknen. Men det har vi!

Mycket fett o lite stärkelse pratar man om. Och alltid rörelse.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den här veckan drar unghäst-VM i fälttävlan igång. Här hittar du listan över alla svenska ekipage samt info om tävlingen.
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
111
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagen rids terrängen i unghäst-VM i franska Le Lion d’Angers med flera svenska ekipage på plats. Här kan du följa tävlingen via...
Svar
0
· Visningar
45
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Unghäst-VM i fälttävlan avgörs 17-20 oktober och hålls traditionsenligt i franska le Lion d’Angers. Sju svenska ekipage har kvalat in.
Svar
0
· Visningar
103
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka