Sv: Unghäst vm Frankrike
Nej för oss svenskar är det inga kvalkrav, fransmännen har det på sina ekipage för Compiegne är finalen på en Cup för dem. Tror det är någon slags uppfödarcup, typ Breeders, men min franska är väldigt knagglig och speakern där babblade mycket namn och poäng, regnet vräkte ner och man höll ändå fokus på de svenska ekipagen men jag blev ju mycket i grinden eftersom jag groomade Jessica och hon vart utesluten i första grinden.
Det var häftigt att titta på när de franska och spanska ekipagen kom in i galopp in i snabbgroomningsområdet (som för övrigt är lika stort som vilo området) de öser massor massor av isvatten under någon minut på sina hästar trots regn, av med tränset, det var viktigt! och något alla gjorde,på med i de flesta fall repgrimmor i bland bara en loop runt halsen och sedan in på 1-3 min. Mycket snabbkylning och inte så mycket blaskande.
Vi sa det:under vad som skulle hända i Sverige om vi drog av tränset i snabbgroomning och hästarna stod lösa medan de kyldes och sedan på med grimma och in till vet! En del som pulsade in på ca 1 min slängde tränset redan medans de galopperade in och sedan sprang någon bredvid och trädde på grimman.
Hästarna är tränade att koppla av direkt tränset kom av det var väldigt uppenbart och de red och hanterade de flesta av hästarna med ljud...
Liv som varit där flera år och både ridit och groomat sa att detta var ännu mera tydligt i år än tidigare och tydligen så har flera av dessa team hyrt in horsemanshiptränare för att underlätta grindjobbet!
I like.....
Det var roligt att titta på alla hästar och ryttare och så olika typer det fanns. storlekar på hästar var allt från 150-170 cm cirka men överlag var hästarna större där än på en svensk tävling.
Och de är väldigt slimmade och lite kantiga.
Många av de franska hästarna var korsningar med arab/trav, arab/SeFra, arab/Sha.a, sedan var det en del anglos samt rena araber.
Spanjorerna hade araber och någon anglo.
Jag såg många i mitt tycke läckra hästar men det finns säkert de som tycker de ser hemska ut..
Jag såg massor som jag tyckte var lärorikt, spännande, tänkvärt, skrämmande, inspirerande och har samlat ihop en massor av både positiva och negativa tankar runt detta men det är ju inget jag vill dela med mej av.
Det är roligt att åka ner och se sin sport men på en lite annan nivå och jag rekommenderar verkligen att åka dit eller något annat mästerskap och bara följa det.. Det är häftigt!
/ Mona