Unghäst vm Frankrike

Sv: Unghäst vm Frankrike

Nej:cry: där står att Anneli och Jessica är uteslutna

Tyvärr tappade vi två ryttare i första grinden. Nu hoppas vi på Pia Steisjö / Pamiros.

4 éliminated on the first loop : The French Agathe Benamar, Annick Thépault, and the Swedish Anneli Erksson et Jessica Holmberg

Ja nu får vi hålla tummarna för Pia och pamiros.
Men i 7 års klassen är båda svenskarna fortfarande med:)

**knapplån**

Tänkte bara kolla, vad räknas som unghästar i distanssammanhang?

Jag menar, låter ju inte klokt att 5-6 åriga hästar skulle gå 140km tex. :)

Å sen förstår jag inte riktigt, finns det en massa "modifieringar" av reglerna eller så? För annars känns det ju nästan lite som att man ber om att folk ska rida snabbt på sina unga hästar och det är väl det sista man vill inom just distans, eftersom hästarna måste tränas ganska många år för att få starkt skelett och starka leder osv. så att de klarar av att gå många långa mil i högt tempo.

Jag tycker bara att det låter så konstigt med just unghäst-vm i distans, eftersom det är så viktigt att man inte rider så snabbt på unga hästar om man vill att de ska hålla och kunna tävlas i många år (iaf. vad jag har fått lära mig).
Brukar hästarna som kommer i toppen på dessa tävlinarna synas på stora tävlingar även i högre ålder?

Vill inte trampa på några tår, så ta inte illa upp eller så. Jag är bara inte så insatt och blev lite förvånad då jag såg att det fanns unghäst-vm även i distans. :)

Tacksam för svar. :bow:

*knapp*

Undrar hur det går för Pia få hon inte äer med i live results längre. Men Ellen Suhr verkar ha kommit på 15:e plats

Grattis till Maria Hagman Eriksson med Wigor och Liza Sundberg med Zsiwa som båda blev godkända i mål i 7-års klassen! Liza blev nr 22 och Maria 26.

Roligt också att Ellen kom på 15de plats i 8-års klassen!

Weeazel: Det är precis som du skriver olyckligt att man tar såhär unga hästar hårt tidigt i deras karriär. Som det nu var vanns 7 års klassen resp 8 års klassen på över 18 km/h vilket innebär galopp eller mycket snabb trav från start till mål. Konditionsmässigt är det inga som helst bekymmer om hästarna är tränade för det men leder och senor är inte stabiliserade förrän 9-10 års ålder på en arab tex.

Tyvärr håller ofta dessa hästar inte för en lång tävlingskarriär utan ryttarna verkar kalkylera med att man "förbrukar" en häst på två-tre år. Jag tycker att detta är beklagligt. Man kan diskutera hur långt såhär unga hästar kan gå och hur fort men när det gäller unghäst- VM så går hästarna BÅDE långt och fort. Dessutom är banan mycket krävande med enorm höjdskillnad.

Enligt mitt sätt att se det är hästarna inte mogna att gå såhär långt förrän tidigast åtta-nio års ålder och då långsamt för att stärka leder och senor.

:bump:mååååånga grattis till två så duktiga ryttatare ännu en gång har ni visat så fina resultat,många kramar anne o erich brükner :idea:

Jag instämmer i gratulationerna till Maria och Liza!
Och jag tycker inte de red så himla fort som många andra gjorde.
Där var en intressant tråd tror det var förra året där mycket om detta med fart/distanser på yngre hästar togs upp.

Mjo, det jag tänkte... Men men, det är upp till varje ryttare hu rman gör, och vifår hoppas att de vet tillräckligt mycket om sina hästar för att inte rida dem för hårt. :)

Om jag själv hade kvalat in skulle jag nog ha åkt om jag ansåg att min häst va redo för att gå en så pass lång distans dvs. och jag hade distanstränat den ett par år, men isf. hade jag mest gjort det för upplevelsens skull och lullat runt i ett lugnt tempo och bara velat genomföra för erfarenhetens skull liksom. :)

Senast ändrad:

Nu blev jag lite nyfiken. Vad är det för kvalificeringskrav för att starta i unghäst VM?

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det inga direkta kvalificeringskrav merän att du är berättigad att rida 120km, dvs samma som om du skulle starta en 120km ritt här hemma i Sverige

Nej för oss svenskar är det inga kvalkrav, fransmännen har det på sina ekipage för Compiegne är finalen på en Cup för dem. Tror det är någon slags uppfödarcup, typ Breeders, men min franska är väldigt knagglig och speakern där babblade mycket namn och poäng, regnet vräkte ner och man höll ändå fokus på de svenska ekipagen men jag blev ju mycket i grinden eftersom jag groomade Jessica och hon vart utesluten i första grinden.
Det var häftigt att titta på när de franska och spanska ekipagen kom in i galopp in i snabbgroomningsområdet (som för övrigt är lika stort som vilo området) de öser massor massor av isvatten under någon minut på sina hästar trots regn, av med tränset, det var viktigt! och något alla gjorde,på med i de flesta fall repgrimmor i bland bara en loop runt halsen och sedan in på 1-3 min. Mycket snabbkylning och inte så mycket blaskande.
Vi sa det:under vad som skulle hända i Sverige om vi drog av tränset i snabbgroomning och hästarna stod lösa medan de kyldes och sedan på med grimma och in till vet! En del som pulsade in på ca 1 min slängde tränset redan medans de galopperade in och sedan sprang någon bredvid och trädde på grimman.
Hästarna är tränade att koppla av direkt tränset kom av det var väldigt uppenbart och de red och hanterade de flesta av hästarna med ljud...
Liv som varit där flera år och både ridit och groomat sa att detta var ännu mera tydligt i år än tidigare och tydligen så har flera av dessa team hyrt in horsemanshiptränare för att underlätta grindjobbet!
I like.....:)
Det var roligt att titta på alla hästar och ryttare och så olika typer det fanns. storlekar på hästar var allt från 150-170 cm cirka men överlag var hästarna större där än på en svensk tävling.
Och de är väldigt slimmade och lite kantiga.
Många av de franska hästarna var korsningar med arab/trav, arab/SeFra, arab/Sha.a, sedan var det en del anglos samt rena araber.
Spanjorerna hade araber och någon anglo.
Jag såg många i mitt tycke läckra hästar men det finns säkert de som tycker de ser hemska ut..

Jag såg massor som jag tyckte var lärorikt, spännande, tänkvärt, skrämmande, inspirerande och har samlat ihop en massor av både positiva och negativa tankar runt detta men det är ju inget jag vill dela med mej av.
Det är roligt att åka ner och se sin sport men på en lite annan nivå och jag rekommenderar verkligen att åka dit eller något annat mästerskap och bara följa det.. Det är häftigt!:cool:
/ Mona

Fort vad är fort?? beror helt på häst och hur de är tränade. En avslappnad lugn galopp sliter mindre än en snabb trav. 3 år uppbyggnad innan hastighet, har gett din häst det och den inte håller är det nog ingen hållbar häst.
Som sagt var hästarna på unghäst vm är 7 och 8 år . fördelen för oss att åka ner, är att man kan träna hästarna på att gå i stora startfält, lång resa, trångt bökigt och stökigt i vetg, här är det ingen som står och hyssar att det ska vara lugnt och tyst runt hästarna, det är massor av folk, hästar, hinkar mm ingen tar hänsyn till att du vill ha lugn o ro, hästarna måste lära sig att slappna av så fort de kommer in i vetg.
Banan är inte helt lätt riden, backarna är många o branta, men inte speciellt långa, underlaget blir lätt lerigt vid regn. Har man rutin är det inga problem att rida en sådan här bana. Man skrittar upp och ner för de brantaste backarna och sen är det lugn galopp däremellan, vissa bitar där underlaget kräver det får man gå ner i trav. Den stora lövskog man rider i gör att speciellt första sträckan är svår då det är både varmt, dimmigt och fuktigt på morgonen, brukar alltid bli en del hästar som drabbas av "tying up" under den här tävlingen , beroende på att hästarna som går i stora grupper inne i skogen blir överhettade pga den höga luftfuktigheten och sen blir för snabbt avkylda som den här gången med regn som började strila efter 1,5 timme och gick över till ösregn som höll i sig hela dagen.
Tillbaka till det där med att rida fort. ser ofta många ekipage ute på tävlingar som travar på i ett för mig högt tempo 17-18km/h, snitttempot när de kommer in i vetg är däremot mycket lägre, runt 13km/h, hur kan det här komma sig?? jo, alla dessa hinkstopp på 3-10 min drar ner snitt tempot rejält, samt om man har längre än 2-3 min i pulstid. Förstår ni?
Jag håller en hastighet av 15km/h i snitt på en 30km slinga, den hastighet jag i verkligheten håller blir höger pga hur många och långa hinkstopp jag gör samt tid det tar att få hästen till att gå ner i puls, säg att du har 3 hinkstopp på 5 min + 5 min pulstid, totalt 20 min som ska dras av från den tid det tog att rida 30km, har inget att räkna på nu, men du bör hamna på uppåt 16km/h i ridhastighet.rätta mig om jag har fel.
Om du nu hoppar över de första två hinkställena, möjligtvis tar lite vatten i farten för att kyla hästen med, stannar 1 min vid hinkställe nr 3 och har en puls tid på 2 min , blir det sammanlagt 3 min som ska dras från ridtiden, vilket innebär att ryttare två håller en lägre RID hastighet än ryttare ett. Här har ni mycket av finurligheten med att rida fort men ändå långsamt!! Förra året var jag o Milla de som red långsammast av de svenska ekipagen, men vi var före i mål pga vi pulsade snabbare och hade färre hinkstopp.
Mao allt är inte vad det ser ut att vara, de här topp hästrna utomlands har ofta ej mer än 15 min total pulstid på en 160km ritt, det är vad vi har i snitt på våra 8 milare!
Milla åkte ut på hälta i första vetg, Zulemi på tying up och Pamiros i sista vetg på metaboliskt. Wigor 26:a av 26 godkända och Zsiwa 22:a. /jessica

Håller med dig Jessica om att inte stanna bort tiden och planera ritten väl.
Ser fram emot nästa år med Ganzir på unghäst VM . Hoppas man kan åka med några som redan känner området.
/ Caroline

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den här veckan drar unghäst-VM i fälttävlan igång. Här hittar du listan över alla svenska ekipage samt info om tävlingen.
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
111
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagen rids terrängen i unghäst-VM i franska Le Lion d’Angers med flera svenska ekipage på plats. Här kan du följa tävlingen via...
Svar
0
· Visningar
45
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Unghäst-VM i fälttävlan avgörs 17-20 oktober och hålls traditionsenligt i franska le Lion d’Angers. Sju svenska ekipage har kvalat in.
Svar
0
· Visningar
103
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka