Unghäst vila

Askur

Trådstartare
Kanske inte så aktuellt att göra en tråd om det men behöver verkligen individuella svar.
Min unghäst går på vila 2 månader nu eftersom att han precis blivit inriden.
Men problemet är att jag tror att han kommer att bli uttråkad.
Det är ganska tråkiga "platta" hagar dom går i och han vill ju gärna leka, klättra och springa. Sen har jag väl ingen jättelust att släppa honom på bete igen i en unghästflock då det för det första kommer att bli svin dyrt för mig och sedan vill jag inte "förvilda" honom på nytt.

Så jag tänker, kan man fortfarande promenera dom även fast att dom har vila? Eller skall man helst låta dom vara?

Sv: Unghäst vila

Du skall låta honom vara. Det är hjärnvila även från människan som behövs när de precis lärt sig så mycket!
Och de blir inte förvildade av att släppas i flock i två månader ;)

Jag hade släppt honom i flock, de blir inte förvildade ;)

Vilan är till för att hästen ska få vila mentalt då inridningen är mycket "korvstoppning". En vuxen häst däremot kan man ex promenera under vilan.

Med en unghäst tycker jag att det är bra att låta de "vila" från allt som ha med människor att göra. Det tar på både fysiskt och psykiskt att ridas in. Jag tror inte att han kommer bli förvildad utan du kommer bara få en positiv och nöjd häst tillbaka som är metalt redo att tränas igen :)

Kl.
Håller helt med dom andra!
MEN sitter i en väldigt knivig sits själv vad gäller vila av prinsen ..
Vill ställa av honom på vila MEN vågar inte släppa ut honom som 4 åring i hingstflock, speciellt med hästar han ej vuxit upp med. Så enda alternativet är vila på stall, och det känns inte alls bra!
Så hur hade ni andra gjort? 4 årig hingst, bör få vila snart men vill som sagt inte släppa honom med okända hingstar .....

Det är svårt med hingstar! Men om han gått i hingstflock tidigare borde det ju inte vara några problem när han ändå är så ung?

Om det hade varit höst hade jag nog tipsat om att släppa ihop honom med valacker. Vet många fina vuxna hingstar som vintertid går i valackflock och funkar utmäkrt med det. Men på våren är det ju så mycket hormoner. Då hade jag exempelvis nog inte vågat släppa ihop min 8 åriga valack med en unghingst!

Kan han inte släppas på bete där ni bor med en jämnårig kompis (hingst/valack)? Så kan de gå ute dygnet runt med ett vindskydd alternativt vänta till betessäsongen? Då är det ju inte en hel flock utan bara en "kompis" vilket kanske är lite lugnare? :)

Han har gått i hingstflock, men inte i den flocken. Vågar inte släppa honom med hästar han ej gått med :(
Möjlighet att släppa honom ute dygnet runt här är inte heller möjligt då det är extremt mycket hästar och i dom hagarna där hall finns går redan två stora flockar. Får se om jag kanske kan köra honom till en vän, beror nog på hur det ser ut där och om lusten finns att ta hand om honom ;)

Annars vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det.
Han ska iallafall ridas april ut, kanske maj också. Sen får vi se!

Finns inget, finns bara avelsston på gården. Sen är det ju tyvärr inte min gård och därmed svårt för mig att bestämma vad som gäller.
Bra ide dock med äldre sto! Ska ha det i tankarna i framtiden!
(Beroende på hur allt utvecklar sig kanske han tom får gå med prinsessan min :rofl:)

Har kanske löst sig framåt hösten, hoppas på att mina underbara bästa vän vill fortsätta vara min bästa vän ;) Så förhoppningsvis kör jag iväg prinsen i sept-okt på vila! Då får han troligtvis även sällskap.
Ibland blir man förvånad över hur underbara vänner man har :love:

*KL*
Jag vart nog lite stressad när jag skapade tråden. Jag skrev inte så utförligt märker jag. :p
Den unghäst flocken jag hade tänkt att ev. släppa honom har en majoritet utav hingstar och dem flesta är över 3 år. Min är 4 år, nykastrerad och VÄLDIGT ranghög. Och jag vet inte om man vågar riskera att släppa in honom eftersom att han fortfarande har en hel del testosteron och dom andra i flocken har så det räcker och blir över. (Dom släppte nyss in en hingst i flocken och det blev rent utsagt war som dom till slut fick sära på). Så en valack flock hade väl kanske varit ett alternativ men tro mig, jag har letat. :(

Just nu står han ju installad. Kan man fortfarande ha honom på box?
Jag menar, då blir han ju fortfarande "grundhanterad" om han skall få en "paus" från oss tvåbenta? Tanken är ju att han faktiskt skall få gå och vara häst igen.

Kan du inte skicka iväg honom till någon lösdrift?
Har han gått med hingstflocken förut?

Naturligtvis har han det. Men jag känner på fullaste allvar inte till en enda flock som INTE har en hingst med.
Jag litar inte på att det kommer gå bra eftersom att jag vet vilken liten räv min häst har bakom örat. Det var längesedan jag tog hem honom nu desutom.

Det finns ingen hage där han kan gå dygnet runt med en kompis?
Så han slipper komma in?

trådkapar lite här.. sorry... har ett 4 årigt sto på inridning nu.. hur länge skall jag hålla igång henne innan vila tycker ni? planerar att ställa av henne minst 4 månader i vinter så skall jag träna henne fram till oktober?

trådkapar lite här.. sorry... har ett 4 årigt sto på inridning nu.. hur länge skall jag hålla igång henne innan vila tycker ni? planerar att ställa av henne minst 4 månader i vinter så skall jag träna henne fram till oktober?
Vid inridning tränar jag max 3månader och sen vila minst två

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV