Unghäst-väst

K

Kotten1

Jag har sett i England unghäst-västar. Finns det i Sverige? Alltså en väst där det står "Caution. Young horse" som ryttaren/ledaren har på sig när den är ute i trafik osv.

Sv: Unghäst-väst

Det är ju en väldigt bra idé. Frågan är hur bilisterna ska hinna med att läsa den texten när de drar förbi i hundra knyck? :angel:;)

Well, jag tänkte inte ge mig ut på motorvägarna :angel: Men det är ju bra att ha om man (mot förmodan) rider på cykelbanor, grusvägar osv.

Nej, tyvärr var det inte motorväg jag syftade på heller, utan mer grusväg och andra småvägar.

Men man kan ju köpa sådana västar som är utan text, borde inte vara så svårt att trycka dit valfri text?

Jag ser inte riktigt vitsen, jag vill inte att en bilförare ska försöka läsa vad som står på västen, utan hålla fokus på vägen och bilen.

Annat i england där västarna är vanliga och folk vet vad 'text på västen' betyder. Endera står det 'caution, young horse', eller så står det 'pass wide and slow'.

EN bilist i Sverige skulle inte dra slutsatsen utan att ha läst texten, och jag vill inte ha fokus där..

Det kanske är en tanke, roliga texter och glada bilder på västen, så att de saktar ner eller tom stannar för att hinna se? :D

Eller vinglar alldeles för nära.. Mest det senare jag är bekymrad över. Såfort något finns att titta på/läsa så blir ju vissa bilförare helt väck, och noll koll på 'resten'. Oftast slirar de ju dock åt 'andra hållet', men så finns ju idioterna som vrider på hela kroppen och inte bara huvudet och således vrider på ratten med...

Tror inte det är så bra idé här då 'alla' har väst på sig i Sverige, joggare, MC-förare, mopedister, ryttare, vägarbetare osv så om det dök upp västar med text på skulle nog ingen ens se det.

Sedan är nog hästar mer accepterat i England och folk vet säkert att 'young horse' är en som kan bli rädd för bilar. I Sverige fattar inte ens folk att en häst som kastar sig runt i panik är rädd för mopeden de sitter på... :grin:

Det är ju en väldigt bra idé. Frågan är hur bilisterna ska hinna med att läsa den texten när de drar förbi i hundra knyck? :angel:;)

:rofl:

Folk kör som galningar!
Dom flesta verkar inte fatta att det inte är bara mig och hästen som dom utsätter för fara utan även sig själva.
Alla har väl sett MMRF:s monter med älgen i framrutan, en häst skulle kunna hamna på samma sätt.. Hemska tanke!!! :eek::eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama