Sv: unghäst utbildning?
Tre- (och fyra-) åringar tycker inte jag man ska ha för stora krav på faktiskt. Det viktigaste är ju att få en hållbar häst som under lång period ska ha möjlighet att befästa GRUNDERNA! Att sikta på fälttävlan VÅREN de är fyra tycker jag är för tidigt, oavsett vilka experter det är som skrivit det i böcker/sagt på träning.
Dock har ju du ett fullblod så de är ju tidigare i utvecklingen än tex halvblod. Och - alla hästar är individer och utvecklas olika fort. En del hästar kan man utan problem gå fram lite snabbare med, medan andra behöver mer tid på sig fysiskt och/eller mentalt.
Att ta hjälp av tränare som ser er regelbundet är ju givetvis en bra strategi om man känner att man kanske inte har kunskap nog att själv bedöma vad som är lagom för den egna unghästen.
Har själv en fyraåring hemma, ett hbl. Han är i sin grundutbildning och har inte tävlats ännu. Vi har inte hoppat särskilt högt eller mkt ännu (nyinköpt häst), men målet är att starta 90 cm innan året är slut. Nästa år, när han är 5, då är det dock dags för lite högre krav eftersom vi förhoppningsvis etablerat en stabil grund tills dess!
Min åring kommer få grunderna etablerade lite tidigare än den köpta hästen (om hennes kropp och psyke passar för det!!) så på henne är målet 90 cm på slutet av våren när hon är 4 och 1 meter på hösten.
En treåring tycker jag man ska motionera ca 4 dagar i veckan. Och inte rida alla dagar. Variera mellan ridning på bana, uteridning, longering, tömkörning, löshoppning. Om den känns stabil i ridningen mot slutet av året och har fått löshoppa sig självsäker kan du börja hoppa uppsuttet också, men ta det lugnt och gör det absolut inte ofta!! Du vill ju att din blivande tävlingskompis ska hålla i flera år - eller hur?
Att befästa grunden som jag skrivit ett par gånger redan är A och O! Och att göra det roligt för hästen likaså. Rid/longera/tömkör/löshoppa inte för mkt, inte för högt/svårt och inte för länge. Korta pass är allt som krävs för att en treåring ska få mental och fysisk träning.
Miljöträna med bommar, koner, presenningar, paraplyn osv. Allt för att förbereda för en stökig tävlingsmiljö. När du börjar hoppa uppsuttet kan du börja med låga naturhinder - inbjudande och roligt!! Därefter låga, låga kryss.
LYCKA TILL!