unghäst utbildning?

derficutly

Trådstartare
Jag undrar vad ni tycker är rimligt att kräva av en 3åring. Fyllde 3 i april så 3½åring. Jag har läst diverse böcker där det stå att man ska träna mot målet att kunna starta en debutant fälttävlan under våren när dom är 4. Men då börjar det ju bli dax nu, det känns som om min gosse har ganska långt kvar tills han kan gå LC/LC (debutant) och jag är levrädd att ta honom för fort.. Hur planerar ni utbildningen av era 3åringar?! Vill gärna ha tips med "scheman" Tack på förhand.

Sv: unghäst utbildning?

Tycker att ridning max 3 dagar i veckan är lagom för en treåring. Kort och effektivt 20 - 30 minuter per pass. Sen kan man lägga in annat som löshoppning och tömkörning ibland. Jag tycker också att det är bra att ha ett mål, som tex kvalitetstävlan på hösten när de är fyra. Jag tycker att man ska skynda långsamt, men det man gör med hästen ska vara av bra kvalitet. Rid ut mycket men "hafsa" inte bara omkring - använd naturen som ridbana, rid slalom mellan träd, klättra, allt som man kan göra på en ridbana kan man också göra i naturen. Lycka till.

Tack för ditt svar! jag ridier i stort sett alltid ute. Det är ju viktigt att dom lär sig hitta balans utan att ha väggar att "luta sig på". Har även klättrat en del men då med honom vid sidan, alltså jag har har gått brevid. är det ok att klättra uppsuttet?

Ta kontakt med en tränare som själv rider hästar inför championaten och lägg tillsammans upp en strategi för din häst.

Nu för tiden så kvalar ju faktiskt fyraåringarna till championaten under våren/sommaren så det blir nog inga problem om du/hästen är förberedd.

Lycka till med kusen:)

Jag tycker att du kan klättra uppsuttet i backar som inte är så branta, men ta det varsamt.

Vad är planen?

Championat eller en kompis som ska hålla länge?

Nu behöver ju inte det ena motsäga det andra.

Som du säger, det ena behöver ju inte utesluta det andra.... Jag vill ha en roligoch frisk häst att träna och tävla lättare klasser, samtidigt som jag vill ut och visa honom lite. Resultaten är inte det väsentligaste..

Det är tyvärr oftast så att en mindre skicklig ryttare måste överträna hästen , för att ändå inte mäta sig med de allra duktigaste.
Sikta hellre på Kvalitén o sen 5 eller 6- årskvalen.

Har den gått på banan?

Senast ändrad:

är det ok att klättra uppsuttet?

Jag klättrar mitt 3-åriga fbl uppsuttet c:a 1 gång/vecka (inga jättebackar då, men lite lätt "uppochner" på små skogsstigar). För övrigt tror jag att det viktigaste är att lyssna på hästen. Jag märker ganska tydligt om min häst kan behöva vila några veckor p.g.a. tillväxt el.liknande.

Det är tyvärr oftast så att en mindre skicklig ryttare måste överträna hästen , för att ändå inte mäta sig med de allra duktigaste.
Sikta hellre på Kvalitén o sen 5 eller 6- årskvalen.

Har den gått på banan?

Han har inte startat, är dock tränad men inte särskilt mycket.. Jag ska försöka rida kvaliten mest för att det är skoj, sen får vi se, detär ju trots allt ett år kvar..

Träna den i den takt som du finner lämplig för Er o se hur långt ni har kommit- när det beger sig.
Hoppa inbjudande naturhinder i skogen kan du göra.

Tre- (och fyra-) åringar tycker inte jag man ska ha för stora krav på faktiskt. Det viktigaste är ju att få en hållbar häst som under lång period ska ha möjlighet att befästa GRUNDERNA! Att sikta på fälttävlan VÅREN de är fyra tycker jag är för tidigt, oavsett vilka experter det är som skrivit det i böcker/sagt på träning.

Dock har ju du ett fullblod så de är ju tidigare i utvecklingen än tex halvblod. Och - alla hästar är individer och utvecklas olika fort. En del hästar kan man utan problem gå fram lite snabbare med, medan andra behöver mer tid på sig fysiskt och/eller mentalt.

Att ta hjälp av tränare som ser er regelbundet är ju givetvis en bra strategi om man känner att man kanske inte har kunskap nog att själv bedöma vad som är lagom för den egna unghästen.

Har själv en fyraåring hemma, ett hbl. Han är i sin grundutbildning och har inte tävlats ännu. Vi har inte hoppat särskilt högt eller mkt ännu (nyinköpt häst), men målet är att starta 90 cm innan året är slut. Nästa år, när han är 5, då är det dock dags för lite högre krav eftersom vi förhoppningsvis etablerat en stabil grund tills dess! :idea:

Min åring kommer få grunderna etablerade lite tidigare än den köpta hästen (om hennes kropp och psyke passar för det!!) så på henne är målet 90 cm på slutet av våren när hon är 4 och 1 meter på hösten.

En treåring tycker jag man ska motionera ca 4 dagar i veckan. Och inte rida alla dagar. Variera mellan ridning på bana, uteridning, longering, tömkörning, löshoppning. Om den känns stabil i ridningen mot slutet av året och har fått löshoppa sig självsäker kan du börja hoppa uppsuttet också, men ta det lugnt och gör det absolut inte ofta!! Du vill ju att din blivande tävlingskompis ska hålla i flera år - eller hur?

Att befästa grunden som jag skrivit ett par gånger redan är A och O! Och att göra det roligt för hästen likaså. Rid/longera/tömkör/löshoppa inte för mkt, inte för högt/svårt och inte för länge. Korta pass är allt som krävs för att en treåring ska få mental och fysisk träning.

Miljöträna med bommar, koner, presenningar, paraplyn osv. Allt för att förbereda för en stökig tävlingsmiljö. När du börjar hoppa uppsuttet kan du börja med låga naturhinder - inbjudande och roligt!! Därefter låga, låga kryss.

LYCKA TILL! :banana:

För min 3-åring blir det nog ingen fälttävlan redan nästa år, men som femåring hade jag tänkt det. Men vi passar på när vi är ute i skogen att hoppa över små nedfallna träd, över diken och genom vatten. :bump:

Man brukar ju säga att antingen kan man använda en häst från att den är 4 tills den blir 6, eller från 6 år till 16. Det tycker jag är lite smart. Framför allt vill man ju att en unghäst ska tycka att det är roligt och ha kvar intresset för träningen hela tiden, så ifall man tränar att hoppa eller trava bommar osv så slutar man när det går riktigt bra, även om det känns som den kan/vill hoppa mera.

Så att den får "längta" lite efter att jobba :bump: Sen är det viktigt att de får pausa några veckor ibland, både sommarbete och en vintervila tycker jag de ska ha när de är så unga. Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: Magiana
·
Dressyr Det skulle vara kul att höra från er alla på vilken nivå ni ligger och hur lång tid det tagit er att komma dit (och kanske till de olika...
2
Svar
34
· Visningar
6 113
Senast: quigley
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
T
Hästhantering Hejsan! Jag ska nu i sommar börja träna min 2 åriga frieserhingst mer ordentligt. Jag har ägt honom i 1 år och därför valt att lära...
Svar
14
· Visningar
1 991
Senast: Tourney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama