unghäst tuggar på bett

I

isabelle

Har nyligen fått hem en ny kompis, valack f-08. Supermysig men envis!
Vad jag märkte ganska fort är att vid ridning, efter vi ridit en stund och värmt upp, börjar han tugga på bettet konstant och drar hela tiden ner huvudet. Rycker/kastar ner huvudet så att skritten (obs även traven) blir ryckig och han ser knappt själv vart han går..
Sadel är inte boven i dramat!
Min fråga är om någon har nån erfarenhet av detta? Har funderat på bett, men har försökt prova mig fram lite smått men likadant på alla bett jag provat.. Dvs. Bl.a. Tvådelat gummibett, rakt gummibett (som han hade sen innan), tvådelat eggbett...

Tacksam för hjälp!/ Isabelle
 
Sv: unghäst tuggar på bett

kanske inte har med bettet att göra? hästen är ju ung och det finns mycket att lära som ung, när min häst blir "trött" i huvudet av träning så vill han gärna äta på saker, och det hjälper ju oss att inse när det är dax att sluta träningspasset, ibland orkar han 20 min, ibland 5min, olika olika dagar och kan ju lägga till att han är under utbildning. Men när en häst "gör någonting" så tror jag det är viktigt att tänka och försöka ta reda på vad det är, men jag hade kanske inte gjort så mycket olika saker med hästen utan testa dig fram lite lugnt i träningen och se om beteendet försvinner ;)

jag menar inte att kritisera, alla unga hästar är sina egna individer och mognar olika fort ;) min är -07a och har inte kommit lika långt fram som din, men jag tar hellre tid på mig med en omogen häst ;) ps, han gillar raka bett bäst ;) minskar på "rasslet" i munnen och har lugnande effekt på pilliga hästar ;)
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Ja, visst är det kanske så att man ska ta det lugnt ett tag innan man börjar prova sig fram med olika saker, då kanske det bara blir värre.. han kanske behöver hitta sin form han känner sig behaglig med och bygga muskler som saknas osv.. får nog bara låta tiden gå ett tag och se om det försvinner annars får vi ta reda på vad det är som stör honom!
Men tack för svaret! :-)
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Vad är han inriden på? Kanske känns det lite konstigt? Min 06:a och även 07:an jag hade tuggade också frenetiskt på bettet i början. Nu vet jag iofs inte hur länge din häst är riden, men jag skulle nog bara ge den tid till att börja med. Mjuka mjuka händer och låt honom finna sig till rätta helt enkelt.

Det beror ju helt på hur hästen ser ut i munnen, men jag föredrar lite tunnare bett på unga hästar - såna som inte tar upp så stor plats helt enkelt. Gärna lite längre ner än vad jag lärde mig som liten också (veck i mungipan). Jag har ett tunt tredelat sweet iron-bett och ett tunt gammalt körbett i järn och med parerstänger som mina yngligar har tyckt mycket om.
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Att hästen tuggar på bettet brukar vara stressrelaterat. Vilket även resten av det du beskriver tyder på. Lägg stor vikt vid att hålla hästen lugn och mentalt avspänd så ger det sig nog. Vilket bett du än använder kommer inte att lösa dessa problem som du beskriver, du måste lista ut var gränserna går för hur mycket du kan be om, så att hästen bibehåller sin mentala avspändhet. A och O i all ridning oavsett hästens ålder :)
 
Sv: unghäst tuggar på bett

jag själv rider alltid med mjuka händer och begär inte mycket utav honom alls vid ridning, bara att han ska framåt i stort sätt. Det går alltid hur bra som helst i början av ridpasset men sedan börjar han efter ett tag, också oavsett om vi rider själva/med andra, i ridhus eller ute...
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Håller med det allt som skrivits i inläggen här. Har haft 2 unghästar som jag i samklang med tränaren ridit in. Unghästar ska ridas korta stunder,med vilodagar emellan. Variation är viktigt oxå såsom markarbete & skogsridning. Det är mkt vi inte vet för att kunna hjälpa dig vidare, såsom hur ofta du rider & hur länge ?
Att hästen inte gör det från början, utan efter uppvärmning säger mig med min lilla erfarenhet att hästen har fått nog med kunskap för dagen *ler*
Mina unghästar har föredragit raka bett i stål el gummi ngt tunnare & att dom rids med mkt. mjuka händer & mer säte.
Har man svårt för det så får man helt enkelt hålla händerna still i framvalvet & bara visa med hjälperna/sätet vad man vill.
Ta ut en tränare som ser dig rida hästen, så kan hon/han tala om det hon ser från marken som du gör fel...................fel gör vi ALLA :)
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Det handlar inte så mycket om dina händer, det handlar om att du måste hålla hästen lugn. Och det kan han inte vara för då hade han inte uppfört sig så här. Du skriver att du rider framåt, prova att inte rida så mycket framåt utan dra ner på tempot så att hästen kommer till ro. Sen kan du bit för bit se hur mycket du kan trycka på, men du måste börja med ett utgångsläge där hästen är lugn och se till så att du aldrig överskrider det. Börjar han stressa så skritta tills han är helt lugn igen. Oftast är det lättast att ge hästen långa tyglar, klappa den och prata lugnt med den.
Såna här saker brukar inte alls handla om bett eller ryttarens händer eller vad man vill, det brukar handla om att hästen blir mentalt spänd. Och det kan du påverka igenom hur du rider. Lugn ridning brukar ge en lugn häst och en lugn häst tuggar inte på bettet, den suger på bettet. Där har du kvittot på hur du påverkar din häst. Inte personligt menat utan detta gäller för alla.
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Har en 4-åring som också är ganska orolig i munnen, i hans fall ffa i skritten, jag ser det som hans sätt att leva ut stressen. Han kan fippla runt med bettet mkt i stallet också. Det som har hjälpt mig är remontnosgrimma som gör att bettet ligger mer still samt att jag nyligen köpt ett sprengerbett, det verkar han gilla! Han har iofs aldrig slagit med huvudet, bara varit svår att få till ett jämnt, mjukt stöd och gärna krullat ihop halsen, det här bettet blir det helt annan känsla med! Men som många påpekat så är det troligen en frustrations-/stresshantering som kräver både lugn och hitta rätt vad han trivs med i utrustningsväg. Lycka till!
 
Sv: unghäst tuggar på bett

Hur ofta och hur länge rider du per gång?
Har en 08 som visserligen bara är riden ett halvår, sen januari i år. Han rids/tömkörs/går som handhäst ca 4 ggr/v. När jag rider så orkar han max 20-30 minuter, sedan börjar han precis som din, kasta med huvudet och blir okoncentrerad. Det tolkar jag som att han är trött i huvudet eller kroppen eller båda dera, och då slutför jag bara den uppgiften jag höll på med, och sedan slutar jag passet där. Värmer upp gör jag avsuttet, antingen promenerar eller longerar, beroende på dagsformen :D.
Så jag skulle prova rida kortare pass, om du vill träna längre, tömkör istället eller ta med som handhäst.
 
Sv: unghäst tuggar på bett

För en så ung ponny är så är uppvärmningen ofta tillräckligt med träning : P Skritta fram, trava lite åt båda hållen - kolla bjudning och att den är ungefär liksidig, galopp åt båda håll, sedan är det dags att trava ner lite och skritta av. Det blir ungefär 20-35 min och mycket mer än så brukar dom inte orka varken fysiskt eller mentalt.

Man måste läsa av hästen hela tiden så att den är med och har kul, inte uppfattar sitt arbete som straff - särskilt viktigt på unga hästar. Så fort han börjar bli lång i formen eller matt på något sätt så börja varva ner.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han...
Svar
14
· Visningar
1 671
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 453
Senast: mollyphlox
·
Utrustning Hej! Imorgon ska jag dra iväg o byta mitt Nova bett som var alldeles förstort på Hööks. Jag funderar på om jag ska byta till ett helt...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp