Sv: Unghäst till nybörjare?
Det måste man ju känna själv, beroende lite på vad man är ute efter.
Om man vill vara satsande tävlingsryttare från början är det givetvis smart att köpa en rutinerad tävlingshäst eller åtminstone en väl utbildad häst.
Vill man forma sin häst själv och inser att man kanske inte kommer till toppen på sin första häst om man är helt grön inom en viss diciplin, men ändå rutinerad på häst så kan man absolut köpa sig en unghäst tex.
Och det finns faktiskt inget som säger att det inte kan gå kanonbra på tävling på den hästen senare heller, det beror ju mycket på inställning, tränare, häst, talang och en massa andra saker. Och det är ju heller inte säkert att du har några tävlingsabitioner heller.
En sak dock som jag tycker (min åsikt) är att om man är ny på western och framförallt Quarter/Paint och vill ha en av dessa raser så ska man leta efter en häst som inte är för hårt avlad på tävling/en viss gren. Man ska försöka hitta en vettig allroundhäst med hög ridbarhet och som ej är för tuff/skarp.
Absolut hellre en unghäst som är lite mildare och trevlig i psyket än en stenhård/skarp tävlingshäst/"läromästare", hur duktig och vältränad hästen än är så hjälper ju inte det om den är för tuff och inte "går att rida" om du förstår vad jag menar. Det finns en del sådana.
Så, vad vill du med din häst?