Unghäst till nybörjare?

S

super mario

Detta inlägg är lite "stulet" från en annan tråd med ungefär samma tema:angel: Man disskuterade i inlägget om varför det finns så få paintar och quarter till salu som inte är tävlingshästar och alltså svindyra. Jag undrar vad ni tycker om att man te x köper en quarter- unghäst och utbildar sig tillsammans för tränare såklart! Är det dumt när man själv är nybörjare inom westernridningen? Ska tillägga att jag ridit engelsk ridning i måååånga år och även ridit in unghästar.
Åsikter önskas!!

Sv: Unghäst till nybörjare?

Det måste man ju känna själv, beroende lite på vad man är ute efter.

Om man vill vara satsande tävlingsryttare från början är det givetvis smart att köpa en rutinerad tävlingshäst eller åtminstone en väl utbildad häst.

Vill man forma sin häst själv och inser att man kanske inte kommer till toppen på sin första häst om man är helt grön inom en viss diciplin, men ändå rutinerad på häst så kan man absolut köpa sig en unghäst tex.
Och det finns faktiskt inget som säger att det inte kan gå kanonbra på tävling på den hästen senare heller, det beror ju mycket på inställning, tränare, häst, talang och en massa andra saker. Och det är ju heller inte säkert att du har några tävlingsabitioner heller.

En sak dock som jag tycker (min åsikt) är att om man är ny på western och framförallt Quarter/Paint och vill ha en av dessa raser så ska man leta efter en häst som inte är för hårt avlad på tävling/en viss gren. Man ska försöka hitta en vettig allroundhäst med hög ridbarhet och som ej är för tuff/skarp.

Absolut hellre en unghäst som är lite mildare och trevlig i psyket än en stenhård/skarp tävlingshäst/"läromästare", hur duktig och vältränad hästen än är så hjälper ju inte det om den är för tuff och inte "går att rida" om du förstår vad jag menar. Det finns en del sådana.

Så, vad vill du med din häst?

Tack så mycket för svaret! Min ambition är att så småningom "kanske" tävla på skoj för att det är kul att komma ut lite men jag har inga högre ambitioner. Precis samma sak har det varit med mina andra unghästar, det är nästan roligare att påta hemma och forma hästen som man vill än att tävla jämt. Däremot vill jag gärna ha en quarter för att jag gillar rasen, även om jag inte har några högre ambitioner.

Då tycker jag att du ska leta efter en trevlig unghäst! Du har ju unghästvana och tänker ta hjälp av tränare, låter som bra förutsättningar!

Då tycker jag att du ska leta efter en trevlig unghäst! Du har ju unghästvana och tänker ta hjälp av tränare, låter som bra förutsättningar!

Kan inte annat än hålla med!

Och du, Mario, tänk på att allt får ta den tid det tar.. det ska vara kul får båda parter ;)

Lycka till!

OJ
Jag har gjort den resan fast med en annan hästras.
Jag har ridit och tävlat i många år inom den klasiska ridgrenarna. Köpte mig en 3 åring oinriden och skulle rida in och samtidigt lära mig Westen ridning. Detta har resulterat i många missar och misstag. Jag älskar min "3 åring" som nu är 17 år och är tävlad med goda resultat.

Det är ingen kombination som jag rekomenderar. Även med mycket hjälp av tränare. Jag hade då en tränare en gång i veckan.

Va kul att ni tror att jag klarar det!
Light- jag hade inte tänkt vara helt nybörjare på westernridning när jag köper hästen, detta ligger något år framåt i tiden så att barnen blir större och vi hinner bygga stallet ordentligt så jag hade tänkt mig att åtminstone ha ridit western något år innan jag skaffar unghäst!
Jag har självklart tänkt ta det lugnt!! Som jag skrev- jag gillar att påta med unghästar i deras egen takt och hela tiden känna efter känslan utan press, tycker inte om att pressa hästarna tex pga ålder eftersom jag anser att de är som barn. Man skulle aldrig sätta ett barn som passerat ett år i en "lära gå skola" om det inte börjat gå än. Nä, jag tar det lugnt och fint.;)

Som jag skrev, så beror det ju på vad man har för föresatser. Om man vill ut o tävla med bra resultat pronto, så nej, ingen unghäst.

Om man vilöl forma sin häst och är en rutinerad ryttare som har haft unghästar förr så varför inte. Är man lite rutinerad har man lättare att ta åt sig träningen också. Man kan ju dessutom ta lektioner på andra hästar under tiden.

Man kan få bättre kvalité för samma pengar om man väljer en trevlig unghäst istället för en äldre som "bara" kostar för att den är tävlad, även om den gjort bra resultat.

Sedan är det STOR skillnad på att köpa tex ett föl eller en ettåring av quarterras än en 3-åring som inte har gjort något! Då kan jag förstå att det inte gick så bra som du hade tänkt dig iu början...
Kul att det slutade bra och att du har haft din häst så länge! :)

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Fendi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka