Unghäst tempo

S

Sambeon

Hej hej, Jag undrar en sak om när man rider unghäst som nyss är inriden.
Har hört att man sak ha ett friskt tempo i trav och galopp, att det blir lättare då. Jag förstår ju att man inte ska kräva samling av en ny inriden häst då detta är jobbigt i början. Men jag blev tillsagd att driva på min ponny i ett tempo som jag knappt själv hängde med i. Detta var när jag hämtade henne.
Jag har ju ridit henne här hemma nu och Hon går mycket bättre när mna inte driver henne till det tempot utan hon får välja det naturliga tempot för hennes del. Då kan jag både minska och öka tempot och hon känns mycket mer avslappnad.
vad är rätt?? För mig tycker jag att mitt känns rätt för vi hinner käänna av varanndra.

Sv: Unghäst tempo

Håller med ovanstående talare. En unghäst som säkert fortfarande kan vara lite vinglig kan bli osäker och tappa självförtroendet om den drivs upp i ett tempo där den inte har full balans och koll på sina ben.

Ta gärna hjälp av en duktig unghästtränare så blir det rätt från början.

Lycka till!

Har ett 6 årigt fullblod som håller på att skolas om, så är ju typ som en unghäst... Och skulle hon få springa så fort som hon ville, så går det alldeles för fort, på henne måste man bromsa henne med sätet så att hon själv hinner med och kan slappna av så att hon kan börja balansera sig!

Så att rida på i ett snabbt tempo tkr inte jag känns som en bra idé...

Det verkar som att man tänkt sig att hästen ska få framåtbjudning men man ska ju inte överdriva saker. Det är väl inte riktigt läge redan att börja med alltför stora tempoväxlingar.
Jag vill själv känna att det känns bra och naturligt på min 4-åring. När det gäller att inte tappa framåtbjudningen så rid ut mycket i skog och mark istället för ridhus/bana. Så har iaf jag tänkt.
Lycka till med ponnyn och lyssna alltid mer på dig själv än andra.
/Gg

Hej alla, tack för att ni svarat.
Jag rider för en tjej en gång i veckan, men vi har daglig kontakt och jag frågar om det är nåt (hon är min granne dessutom, så rider jag förbi kan jag få tips).
Jag tycker att hästen går mer avslappnat i "det naturliga" tempot, jag gör tempoväxlingar och avsaktningar. Men aldrig så fort att det känns "slängit".
Man får ju ändå se till att hon är "vaken".
Jag rider mest ut, i skogen, grusvägar, och så rider jag på våran åker.
I paddock är vi på lektionen men hitills tycker vi att det funkar bra att rida så här.
Jag försöker gå mycket på känslan vad som känns bra för hästen och hitills har det inte dykt upp nåt problem.
Så jag fortsätter så här och tackar för svar:)

:bow::bow:

Håller med gullegryn och övriga!
Framåtbjudning är inte samma som fart!!
Man ska rida i ett balanserat tempo där både häst och ryttare hänger med.

Mmm, det tycke rbåde jag och min ridlärare att hon gör. Det känns väldigt bra, hon går i ett aktivt tempo där jag både kan minska och öka.

Takt, takt, takt och återigen takt! Ligger först i utbildningsskalan på en unghäst, inte tempo.

Dvs behöver unghästen trampa på för att behålla takten, så låt den, behöver den gå lite långsammare för att inte snubbla på sig själv, så låt den.

Klart som korvspad.

Självklart ska du hinna med att rida. Fokusera på ett tempo som passar dig och hästen, så att ni får ett bra samspel. Och precis som blandrastik säger, så kommer takten i första hand. Den sätter förutsättningar för att komma vidare på utbildningsskalan. En häst som inte kan gå i takt ska absolut inte drivas på i ett högre tempo, då är det bättre att slå av på tempot och försöka hitta en lugn och jämn takt.

Korvspad kan va lite grumligt ibland:D
Men jag förstår fullt vad du menar. Och just nu går det toppen:laugh:

Jag brukar göra så att jag rider på känsla hemma men har i bakhuvudet var tränaren säger och sedan på träningen om det önskas ngt jag inte är riktigt bekväm med så testar jag. I 10 fall av 10 har det löst sig under passets gång och man har fått en riktigt aha-upplevelse. Men då känner jag oxå mina tränare väl och vet att de har bra anledningar till vad de önskar.

Dessutom är det asbra om du skulle kunna bli filmad någon gång! Det har verkligen hjälpt mig att inse att jag rider min unghäst i undertempo typ konstant. För hans del med stor gång o som behöver lite tid att tänka passar det bra men att själv se att det går i lustempo även när jag tycker jag ökar är väligt nyttigt och plockar man fram en fräschare gång får man mycket mer ridning i slutändan :)

Jag brukar variera tempot. Det funkar super.
Jag har funderat på att be min syster filma oss, har tänkt mycket på det. Vi blev filmade på ridskolan en gång och det var bra att se på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 840
Senast: moonstruck
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, jag har en fråga. Jag är 13 snart 14 år och har ridit på ridskola i bara ett år, men jag vill lära mig mer, så då kom min kompis på...
Svar
8
· Visningar
2 019
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama