Unghäst/tänder

B

BamsePlutt

Hej! Min lilla kille har ont i sina tänder/sin mun:( Det märks tydligt när man ger honom t.ex. morot för han fixar inte att tugga ordentligt. Han liksom nyper av småbitar med framtänderna som han sen lyckas få i sig. Han har fri tillgång på hö och äter mest hela tiden, och han har inte fallit ur eller magrat. Han får lite kraftfoder (en shettis som är klotrund så jag får vara lite försiktig med maten:smirk: ) och mineraler. Han får i sig dessa men det tar en bra stund.

När jag tittar på hans tänder kan jag inte se något särskilt. Hm, inte så lätt... Eftersom han är en liten unghäst så undrar jag om ni tror att det helt enkelt är mjölktänder som håller på att lossna / att nya kommer upp? Brukar dom få ont av det? Jag menar - det är ju inte ovanligt med små barn så varför inte med hästar? Det kan nog stämma med åldern på honom.

Kanske fånig fråga men hellre fråga en gång för mycket!

Sv: Unghäst/tänder

Just det sätt som du beskriver hans ätande på är väldigt vanligt hos unghästar som ska "lära" sig äta morötter. Alla mina unga halvblod gör på samma sätt. Tror att det dels beror på att den inte vet att de kan bita av större bitar och dels på att de inte orkar göra det på större morötter. Brukar lösa sig med tiden när de fått kläm på hur man äter morot.

Hej! Jo jag förstår hur du menar - dessutom har han liten mun jue:) Lite kuriosa - han är nog den enda pållen jag känner som äter äpplen så att det blir skrutt över - iallafall om man håller dom i handen:angel:

Men, han har ätit morötter förut (det bästa han vet) och då har det gått bra. Visst har han fått "jobba" om man gett honom stora, men inte så som han är nu. Och t.o.m. kraftfodret går trögt.:cry:

Jag kanske är lite fjompig men jag oroar mig för min lilla kille och vill att han ska ha det bra!

Min 3.5 åring har precis fällt några framtänder, de var yttepyttesmå och nu är de säker 10 ggr större! Fick det förklarat för mig av "hästtandläkaren" att de fäller framtänder vid 1.5, 2.5, 3.5 och 4.5 år. Tyckte det inte var någon idé att fråga om resten av tänderna - de ser jag ju inte :angel:

Min häst såg ämblig ut och tyckte inte om att man rörde huvudet. Morötter gick ner i mängder + halva boxen och dussintalet borstar. Som en valp som får ett extremt tuggbehov pga kliandet =) Många får dock svårt att äta, hästen fick vila i ca 1 månad sedan var hon som vanligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp