Unghäst som vill undersöka med munnen

V

vicky69

Enligt horsemanship brukar man ju låta unghästen undersöka nya saker med munnen, utan att bestraffa dem när de gör det.
Ungefär som småbarn alltid ska stoppa allt i munnen.

Min fundering är bara var man ska dra gränserna, t.ex. när de börjar rycka i kläderna, man vill ju inte ha en häst som bits.
Och hur drar man gränserna på rätt sätt?

Enligt Monty Roberts så är det värsta man kan göra med en häst som bits att smälla till den på huvudet.
Men jag har sett att en del gör det med resultatet att hästen slänger undan huvudet och blir huvudskygg och bits!

Sv: Unghäst som vill undersöka med munnen

Bra fråga!
Hur gamla ska de få bli , innan man säger till på skarpen?

Att smälla till på mulen, det hade jag nog också gjort, och det borde räcka med en gång, nästa gång räcker det kanske med att man höjer handen, de lär sig kvickt, att de skulle bli huvudskygga och bitiga av det, har jag lite svårt att förstå!

Jag har fått lära mig att peta in mer i munnen, mjukt och lugnt. Så det inte blir en bestraffning, bara typ "jaha, när jag stoppar in mattes jacka i munnen så blir den alldeles stor och obehaglig i munnen, så bäst att skippa det" har funkat fint för oss.
Man kan typ stoppa in fingrarna i mungipan och peta runt tex, eller om det är grimskaftet så kan man pula in hela det.
Vissa hästar tar tyvärr detta med glädje, och äter upp hela grimskaftet :grin: men på många funkar det :idea:

Jag har fått lära mig att peta in mer i munnen, mjukt och lugnt. Så det inte blir en bestraffning, bara typ "jaha, när jag stoppar in mattes jacka i munnen så blir den alldeles stor och obehaglig i munnen, så bäst att skippa det" har funkat fint för oss.
Man kan typ stoppa in fingrarna i mungipan och peta runt tex, eller om det är grimskaftet så kan man pula in hela det.
Vissa hästar tar tyvärr detta med glädje, och äter upp hela grimskaftet :grin: men på många funkar det :idea:

Så har jag också gjort. Annars räcker det ofta om man blir snabbare och ser när det är på gång. Min unghingst var hopplös med att bita i allt under en period. Men jag lärde mig se när det var på gång och såg till att distrahera honom med ngt annat. I början misslyckades jag ofta eftersom jag tyckte han var för snabb. Men, när jag bara började vara mer observant coh allert så började jag se mönstret. När han gjorde si eller så var tänderna på väg och jag kunde bara styra undan hans huvud. Varje gång jag misslyckades och han bet jackan (eller mig) såg jag det som mitt misstag och min uppgift att bli snabbare än honom.

Säga till på skarpen, jag vet inte. Alla mina har slutat av sig själva när jag gjort på något av ovan sätt.

Tack för ditt tips skuggi, det ska jag prova.
Om inte det funkar så får jag väl prova att distrahera honom, som lisen skrev.

rosita: jag har träffat många hästar som bits och rycker undan huvudet!
Enligt Monty Roberts är det för att de förknippar bitandet med att få en smäll, de slutar alltså inte med beteendet, utan fortsätter bita och rycker snabbt undan huvudet för att slippa smällen. Man brukar även märka att de är rädda om huvudet, om du höjer handen lite för snabbt när du ska stryka dem i pannan t.ex.

Sätt gränser och håll dom. Dvs uppfostran!
Inget konstigare med det här än vilket oönskat uppträdande som helst. Använd ditt kroppsspråk och visa klart och tydligt och inte minst vältajmat, att du inte accepterar vad hästen gör/tänker göra.

Sån här uppfostran börjar man lämpligen med från dag ett. Ju förr desto enklare.

LIA

Håller med, varför tillåta nafsande och tuggande på saker ens från början. Vår hingstfölunge gillar att stoppa i sig grimskaft och andra grejer och vi tar bara bort det från honom och skulle han nafsa i en jacka blir det direkt tillsägelse, det är ju oacceptabelt beteende, han kan ju råka bita nån.

Tillrättaviselse genom kroppsspråk och röst.

Från dag 1 i princip.

Söta vanor blir tyvärr ofta problem i framtiden....

Delvis KL

Men, om man från dag ett "tillrättavisar" ett undersökande beteende, är det inte risk att man tar nyfikenheten ur dem då?

Vår 5-åring är väldigt oral med nya saker som kan tänkas vara skumma, men han tuggar inte på oss eller saker som han redan konstaterat är ofarliga. Vi har inte "tillärttavisat" honom i bemärkelsen att han känner att han gjort fel, utan bara gjort det mindre behagligt att fortsätta. I och med att han har en sån stor nyfikenhet så ä det inte många saker han skräms av.
Medan 14-åringen, som nog i tidigare liv "tillrättavisats" hellre tittar bort från nya grejer och saknar nästan helt nyfikenheten. Vilket leder till att han fortsätter vara rädd för dessa grejer.

Att börja tillrättavisa unga hästar känns som att man kan råka kväva dem om man har otur.
Eller hur tänker ni när det gäller sånt?

Som i allt annat handlar det om balansgång, tillrättavisning är inte det samma som våld:-)

Alla hästar är olika individer - därför går det inte att tala om vad som är rätt o fel i alla lägen, det måste man som hästägare LÄSA av i indivinderna.

Delvis KL

Men, om man från dag ett "tillrättavisar" ett undersökande beteende, är det inte risk att man tar nyfikenheten ur dem då?

Att börja tillrättavisa unga hästar känns som att man kan råka kväva dem om man har otur.

Precis som flera redan har skrivit är det ju A och O med känsla och timing när det gäller "tillrättavisningar". Har man detta tror jag inte alls att man riskerar att förstöra hästens nyfikenhet. Man får ju bestämma sig för vilka beteenden man tycker är ok - och hur "sträng" man är beror ju mycket på hur hästen är som individ. Hästarna måste helt enkelt lära sig att man inte får tugga på folk - däremot är det en dålig strategi att smacka på dem i huvudet :cool:

Jag tycker att det tankemässigt blir lättare att förstå hur man ska agera om man tänker "främja goda beteenden" istället för att tänka "bestraffa dåliga beteenden".

Tillrättaviselse genom kroppsspråk och röst.

Från dag 1 i princip.

Söta vanor blir tyvärr ofta problem i framtiden....

Jag ser absolut inget sött i att bli biten. Det gör förbaskat ont bara. Jag tillrättarvisar också från dag ett, men inte genom att smälla till dem (vilket jag inte heller vet om det är det du menar), utan genom att avleda dem och visa på så sätt att det inte är ok. Ingen av mina bits, så på dem har det i vart fall funkat.:idea: Sen är fortfarande mina unghingstar undersökande med munnen, men aldrig på mig eller mina kläder.

....

Det är ju inte så att man far efter dom och korrigerar hela tiden. Föl (enligt min erfarenhet) undersöker och testar dagarna i ända, och om man då påpekar att tugga på folk och jaga hönsen är förbjudet, finns ju allt det andra kvar. Omvänt, så tror jag det är vanligare att man undertrycker upptäckarglädjen genom att div stängsel och "den kan ju skada sig" -inställning.

Det sämsta man kan göra, både för egen del och för fölets, är att vara kravlös.

LIA

Jag har haft min häst sedan han var unghäst, och aldrig tillåtit bitande och nafsande (och inte heller kliande) på mig. En häst som "bara" undersöker med munnen/läpparna puttar jag helt enkelt bort - det behöver inte ske våldsamt eller med nån smäll. En häst som verkligen biter, den får sig dock blixtsnabbt en smäll (men det har min häst aldrig gjort, en annan häst i stallet har gjort det en gång, aldrig mer...).

Allt undersökande som inte är på folk (grimskaft, borstar, tyglar, diverse rep och linor...) har jag bara ignorerat, och det har väl blivit ointressant till slut, för så gör han aldrig numera, inte sedan flera år tillbaka (han är 11 nu).

Jag ser absolut inget sött i att bli biten. Det gör förbaskat ont bara. Jag tillrättarvisar också från dag ett, men inte genom att smälla till dem (vilket jag inte heller vet om det är det du menar), utan genom att avleda dem och visa på så sätt att det inte är ok. Ingen av mina bits, så på dem har det i vart fall funkat.:idea: Sen är fortfarande mina unghingstar undersökande med munnen, men aldrig på mig eller mina kläder.

jag tycker absolut inte att nafsande är sött - jag me3nar att MÅNGA andra tycker det--- när det handlar om små föl - sedan - när de fortsätter med bitandet som vuxna - tycker dom inte alls att det är särsklit sött....

Läs alla inlägg gärna... jag har aldrig förespråkat slag - jag slår varken barn eller djur;) - Tillrättavisning kan vara en knuff med armbågen, eller ett avledande moment, eller ändarat kroppshållning osv... DVS - DET SOM JUST DET TILLFÄLLET BEHÖVER....

Jag tycker att det tankemässigt blir lättare att förstå hur man ska agera om man tänker "främja goda beteenden" istället för att tänka "bestraffa dåliga beteenden".

Det håller jag med om. Med femåringen så var han tex osäker på grimman i början (när han var 3) och ville gärna tuga igenom den ordentligt innan vi satte på den. Vi gjorde inget väsen av det utan lät honom undersöka den noga och det tog inte länge förrän han slutade tugga på grimman när vi kom med den, han märkte väl att det inte var något märkvärdigt...

Jag jobbar helst med att främja goda beteenden, så brukar de mindre bra försvinna av sig själv.

Det sämsta man kan göra, både för egen del och för fölets, är att vara kravlös.

LIA

Absolut, jag menade inte att man skulle vara kravlös. Fick en känsla av att de små inte fick tugga på något alls... Alltså, såklart ska de inte tugga på folk, men om de undersöker nya saker med munnen så vill jag inte korrigera det så länge det inte går till överdrift.

Det som är svårt såhär skriftligt och anonymt är att avgöra vad andra definierar olika saker som.

När jag hör korrigering eller tillrättavisning tolkar jag det som något som uppfattas som en negativ handling av hästen. Typ slag/smäll, nyp, skarp ton "nej!".

Jag skulle inte trott att en avledande manöver skulle kunna kallas en korrigering tex. Så lätt att missförstå varann här på forumet :idea:

Det som är svårt såhär skriftligt och anonymt är att avgöra vad andra definierar olika saker som.

När jag hör korrigering eller tillrättavisning tolkar jag det som något som uppfattas som en negativ handling av hästen. Typ slag/smäll, nyp, skarp ton "nej!".
Du har alldeles rätt. Orden "korrigera och tillrättavisa" används flitigt inom ridsporten och innebär oftast ett rejält rapp med spöet. Eller flera och/eller sporrhugg. En förskönande omskrivning av slå/spöa med andra ord.

De verklliga betydelserna av orden är dom som vi hellre borde använda oss av. Korrigera= gör så här istället. Tillrättavisa= nej, gör inte så. På ett ungefär?

Så lätt att missförstå varann här på forumet
Ja, det är det. :)

Alltså, såklart ska de inte tugga på folk, men om de undersöker nya saker med munnen så vill jag inte korrigera det så länge det inte går till överdrift.
Nävisst, så länge man klart visar fölet vad som är otillåtet att smaka på, finns ju ingen anledning att bekymra sig om resten.

LIA

Det tror jag inte. När ett barn stoppar saker i munnen låter man det knappast ha prylen kvar. Man säger aja baja och tar prylen ifrån dem. Och barn är väl nyfikna ändå? :idea: Ifall hästen hade sparkat ist för att bitas, hade det varit samma tongångar då?

Håller med er som sagt uppfostran från dag ett. Vissa saker tolereras, andra inte. Lika bra att vara tydlig med det från början. Enligt mig är det också det schysstaste sättet mot hästen. Man kan inte säga att det från en dag till en annan plötsligt är förbjudet att göra ngt som varit okej i flera månader eller år :confused:

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: DizAngel
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 513
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 397
Senast: Sirap
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 863
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.