Unghäst som vill undersöka med munnen

Sv: Unghäst som vill undersöka med munnen

Min ettåring har varit ganska odräglig bitvis. Då hon haft lång boxvila har jag varit överseende till en viss gräns, hon har fått nafsa lite men bita har varit förbjudet. Om hon nafsar för hårt puttar jag undan henne, men om hon lägger öronen bakåt och försöker bita smäller jag till henne. Det har hänt någon enstaka gång, och hon är inte det minsta rädd om sitt huvud. Hon har lärt sig hur "hårdhänt" hon kan vara med mig. Jag skulle alltså inte smälla till henne om hon nafsar eller biter i kläderna, då är det putta undan som gäller. Inte göra för stor affär av det. De lär sig med tiden. Har ett halvblod som var väldigt nafsig som liten. Idag är han fortfarande så att han gärna "känner" på nya saker med munnen, dock alltid försiktigt när det gäller människor. Ska väl tillägga att boxvilan är slut för min ettåring, och nafsandet på mig har upphört. Hon nafsar väl på de andra hästarna nu istället :)

Senast ändrad:
Sv: Unghäst som vill undersöka med munnen

Det tror jag inte. När ett barn stoppar saker i munnen låter man det knappast ha prylen kvar. Man säger aja baja och tar prylen ifrån dem. Och barn är väl nyfikna ändå? :idea: Ifall hästen hade sparkat ist för att bitas, hade det varit samma tongångar då?

Nu pratade vi ju om att undersöka med munnen, inte om sparkar. De undersöker ju sällan med en spark?

Nu har jag inga egna barn, så jag "vet väl inte vad jag talar om" men jag har då sett massor med ungar som sitter och proppar munnen full med gosedjur och klossar (typ). Känns som den vanligaste synen. Menar du att dina barn aldrig fått ha grejer i munnen? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: DizAngel
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 513
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 397
Senast: Sirap
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 863
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.