Unghäst som utbildas i rasande takt

Apollo 13

Trådstartare
Hur mycket vågar man pressa en unghäst utbildningsmässigt?
Alltså, om du lyckas utbilda din häst mer än vad du tänkt bör man stanna upp i utbildningen för att hästen ska hålla i kroppen osv?
Självklart är det ju bra att hästen får stanna upp och vila lite och tänka igenom det den lärt sig! Men generellt vart sätter ni stopp i vilka åldrar och vilka rörelser tycker ni är för tunga?

Sv: Unghäst som utbildas i rasande takt

det beror ju på hästen och vad den har lätt för.

men ju saktare det går ju länger håller hästen. är ju bara att se på alla dessa fantastiska unghästar som visas upp, dom är tagna alldeles för snabbt och hårt och kommer ingenstans när dom blir äldre pga skador. vill man ha en hållbar häst så skyndar man långsamt och bygger upp den ordentligt!

Det tycker jag faktiskt inte alls är sant för ju fortare hästen kommer till korrekt arbete ju bättre är det. Att rida runt i unghästform i 5 år skadar mycket mer..

Min egna 5 åring reds in för ett år sedan och han hoppas jag kunna starta msv på till våren. Det viktigaste för honom har varit att komma till att jobba i balans och bära, börjar de väl göra det och man varierar arbetet så skadar det inte.
Nu har jag även regelbundna kontroller både med vet och ET för att vara på den säkra sidan.

TS:
Lagom arbete alltid bäst men så länge hästen är med är det inget fel i att jobba vidare med att stärka och bygga upp. Variera arbetet på många vis och känn dig för, börjar din häst bli lite trött i kroppen får man ju varva ner ett tag.

Det beror ju till stor del på individen. Det finns olika anledningar till att man kanske måste eller väljer att ta det långsamt.
Min 4-åring har vuxit mycket i perioder, så jag har fått ställa av och "börja om" några gånger. Han är idag 176cm (och förhoppningsvis blir han inte så fasligt mycket större) och jag har upplevt att stora hästar för det mesta behöver mer tid. Men även mindre hästar kan naturligtvis utvecklas olika snabbt.
Man får känna sig för helt enkelt. Bättre att ta det lugnt än att stressa fram något för att nå ett visst mål som kanske inte ger en hållbar häst i längden.
Enligt min mening går det alltså inte att säga att utbildningens takt ska vara densamma hos varje individ.

Hur mycket vågar man pressa en unghäst utbildningsmässigt?
Alltså, om du lyckas utbilda din häst mer än vad du tänkt bör man stanna upp i utbildningen för att hästen ska hålla i kroppen osv?
Självklart är det ju bra att hästen får stanna upp och vila lite och tänka igenom det den lärt sig! Men generellt vart sätter ni stopp i vilka åldrar och vilka rörelser tycker ni är för tunga?

din fråga är väldigt generell och blir lite luddig, men jag skulle säga såhär att stanna upp i utbildningen ser jag ingen anledning att göra, däremot att ge hästen viloperioder från arbetet, ser jag som ett a och o kriteria för att få en ung häst att hålla.

Man kan väl ha ridpass som är helt okrävande...man kan nöja sig att bara sitta på den och hålla den rakriktad och dylikt.

Man kan ju motionera hästen bara för att den ska få röra på sig, inte för att man måste utbilda den varje pass och kräva mer o mer även om man känner att hästen kan.

*kl*

Som de flesta andra sagt så är det ju som med allt annat - från individ till individ. Vad man ändå kan säga så är det ju en större fördel att hästen är långsammare tagen än att man gått för fort fram. Konsekvenser av att man har gått för fort fram är väldigt mycket svårare att rätta till än det är att arbeta med en häst som är "lite sent tagen".

Det viktigaste tycker jag är att även om hästen har lätt för sig och går att utbilda i en snabbare takt så får inte grundutbildningen och den dagliga grundridningen bli lidande för att man har bråttom med att lära hästen krumelurer. Har man lagt ett bra grund jobb så blir resten oftast inte något problem.

Vad jag kan tycka mig se på ungahästar som tagits för fort är att problemet inte märks förrens senare. Kanske därför många av dom hästar som går alla årgångschampionat inte är dom som går GP sen, lite det som Centaur är inne på.

Jag tänker lite med min unghäst, hon är 4 nu blir 5 efter nyår, att det är en bonus om hon är färdig att kvala till championaten, målet är inte att rida alla unghästklasser då mitt mål är att rida GP. Jag tror kanske tyvärr att man kanske får välja där?

Det tycker jag faktiskt inte alls är sant för ju fortare hästen kommer till korrekt arbete ju bättre är det. Att rida runt i unghästform i 5 år skadar mycket mer..

Min egna 5 åring reds in för ett år sedan och han hoppas jag kunna starta msv på till våren. Det viktigaste för honom har varit att komma till att jobba i balans och bära, börjar de väl göra det och man varierar arbetet så skadar det inte.
Nu har jag även regelbundna kontroller både med vet och ET för att vara på den säkra sidan.

TS:
Lagom arbete alltid bäst men så länge hästen är med är det inget fel i att jobba vidare med att stärka och bygga upp. Variera arbetet på många vis och känn dig för, börjar din häst bli lite trött i kroppen får man ju varva ner ett tag.

Jag håller med!
Och tillägger: Det är inte speciellt svårt att hänga med utbildningsskalan på en unghäst, utan ngn som helst press el. påskyndan, OM hästen är skadefri, byggd för sin uppgift och har en hyffsad ryttare på ryggen.

självklart ska man alltid sträva efter att rida hästen i balans. men om man begär högre form och svårare rörelser än vad hästen eg klarar av fysisk så kommer det resultera i ledproblem längre fram, det är lederna som tar stryk om musklerna inte orkar bära. därav ser man numera så många unga hästar med pålagringar, förr var det något som nästan bara gammla hästar fick. så som allt är upplagd nu med unghästtävlingar och stora pengar som styr så är det väldigt lätt att man glömmer att det tar tid att bygga upp hästens kropp och istället forcerar träningen för att nå sina mål.

kan inte uttala mig om just din unghäst, undantag finns ju alltid och som jag skrev i första inlägget beror det mkt på individen! :)

men dom hästar som jag känner till som har varit skadefria och fräscha till 20+ har alla tagits lugnt som unghästar och byggts upp långsamt men säkert.

Vad är rasande fart?

Hästar är ju individer och utvecklas olika snabbt och mycket beroende på vem som sitter på ryggen på dem.
Bästa torde vara att de får jobba korta, stärkande pass där de successivt får lära sig att bli mer självbäriga. Det kräver att ryttaren vet hur det ska kännas när hästen jobbar i rätt form.

Risken är nog stor att man sitter o rider hästen på bogarna när man tror att man rider den låg och rund. Många har goda intentioner men det blir ändå fel pga bristande kunskap.

Jag snubblade över en häst som var 4 och hade börjat tränas för piruetter i galopp, (jag syftar inte på filmen där Lancet samlade sin häst:) ) Är inte det lite överdrivet? Jag vågar knappt sitta på min 4råing, jag är rädd för att han ska gå sönder :eek::angel:

Nu har jag även regelbundna kontroller både med vet och ET för att vara på den säkra sidan

Jag tror också att man ska sätta hästen i korrekt arbete från början, däremot är det viktigt att inte köra för långa pass och att "lyssna" till hästen.

Sen kan det ju i sammanhanget vara värt att nämna att en häst som rids in som 4-5 åring kommer man oftast att kunna gå lite snabbare framåt med än en yngre häst eftersom den är mer fysiskt och psykiskt färdig för det. Dvs ta sig från inridning till Msv på ett år, rider man in sin häst på hösten som tvååring vilket är mer normalt, så går den ju inte Msv som 3-åring, förhoppningsvis :crazy:

Msv som 3 åring, det kallar jag rasande takt:D

Nej men helt rätt man måste hela tiden lyssna till hästen. Nu har min gått framåt väldigt mycket de senaste veckorna och nu började man känna att han blev trött i kroppen, han har växt lite också. Då får man helt enkelt lägga in lite vila, så nu får min några veckors vila. Man måste hela tiden läsa av sin häst och känna så att musklerna hänger med annars är det lätt att de tar skada någon annan stans!

Det är intressanta fràgor du ställer speciellt nár mna börjar fundera pà dem.

Har precis börjat jobba som beridare sà en del fràgor snurrar i mitt huvud.

Jag märker ju fler olika hästar man rider ju mer uppmärksammad blir man pà fel och brister i hästens utbildning. Hästar som är hàrda i mun, inte lyssnar pà hjälperna, som gör motstànd, inte följer bettet mm mm. Dessutom sà förstàr man hur viktig en god grundutbildning är ock konsekvens.

Rider just nu en välarbetat 5 àring som jag tagit över fràn den förra beridaren, han är GULD. Rider oxà en vacker avelshingst som är 13 àr gammal och vällutbildad. Femàringen är mycket angenämare att rida eftersom han aldrig har fàtt göra fel.

Jag tycker att farten pà arbetet beror pà hästen, man màste följa hästens utveckling i olika delmàl som man sätter upp. Delmàlen màste ha en god ordning.

Hästen màste hela tiden arbeta genom sin kropp utan att fuska, att tex be en häst som inte lägger en volt ordentligt göra en skänkelvikning det är för mig att gà för fort fram. Eller att ännu värre en häst som inte bjuder framàt.

Sen sà finns det givetviss mànga andra faktorer men det har ni ju redan skrivigt om i tràden :)

Sen kan det ju i sammanhanget vara värt att nämna att en häst som rids in som 4-5 åring kommer man oftast att kunna gå lite snabbare framåt med än en yngre häst eftersom den är mer fysiskt och psykiskt färdig för det. Dvs ta sig från inridning till Msv på ett år, rider man in sin häst på hösten som tvååring vilket är mer normalt, så går den ju inte Msv som 3-åring, förhoppningsvis :crazy:

tror dock det där är individuellt!
(jag har en häst som reds in som 5 åring och en häst som reds in som 3 åring så jag har allt märkte lite skillnad på dom bägge i samband med inridning/utbildning. 5 åringen behövde MKT mer tid och grundarbete och man kunde absolut inte gå snabbt fram alls på den,,,medans 3 åringen verkar ta allt med ro och vill göra mer än vad han får...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 808
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter