Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
hur tränar ni med era unghästar när dom tappar tänderna? Min 2-åring har börjat tappa sina tänder och är allmänt grinig och vill inte ha träns på sig....vad kan jag hitta på med henne för att ändå "träna"....nån som har nåt bra tips?
Låt hästen vara ifred medan den har problem med sin mun. Det finns ingen som helst anledning att ha så bråttom med sin tvååring, att den inte kan få en paus medan den har tandproblem.
Det arbete som är meningsfullt att göra med en tvååring (sålänge du inte pratar om travare eller galoppörer) är att sadelvänja och sitta in den. Det kan du klara av på några dagar.
Det du gör med din häst i träns, kan du kanske träna i grimma under tiden? Miljöträning, leka med bommar, preseningar, gå i skogen osv, kan göras i grimma.....
Förutom vilotipsen ovan som jag också håller med om kan du få ett till av mig.(Som man kan använda senare tex om de börjar fälla tänder månaden innan treårs)
Prova med ett helt rakt bett.Det är relativt skonsamt för hästen (de kan inte lägga upp bettet på tänderna och bita sig fast)och de flesta accepterar det mkt bra.Det kan kännas lite "cykelstyreaktigt" att rida på om man är ovan.OBS !Använd rätt storlek,det är lätt att köpa för stora bett.
finderat på bettlöst...men känns onödigt, jobbar henne oftast i grimma så egenlitgen är det inget jätteproblem med att hon tappar tänder...är mest nu inför utställningen som jag vill visa henen i träns. Har ett rakt bett på henne nu och det verkar hon inte störa sig på så mycket så jag hoppas det funkar..men efter utställningen får det nog bli lite vila ett tag med nån promenad då och då kanske...
Hästhantering
Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
Ekonomi & Juridik Jag förstår precis hur du känner! Min häst som jag har haft i 11 år nu gjorde mig oxå illa i början och jag har fortfarande ärr där mina...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.