unghäst som tappar tänder

Baddy96

Trådstartare
hur tränar ni med era unghästar när dom tappar tänderna? Min 2-åring har börjat tappa sina tänder och är allmänt grinig och vill inte ha träns på sig....vad kan jag hitta på med henne för att ändå "träna"....nån som har nåt bra tips?

Sv: unghäst som tappar tänder

hallå är det bara jag på hela buke som har unghäst eller...hihi

Låt hästen vara ifred medan den har problem med sin mun. Det finns ingen som helst anledning att ha så bråttom med sin tvååring, att den inte kan få en paus medan den har tandproblem.
Det arbete som är meningsfullt att göra med en tvååring (sålänge du inte pratar om travare eller galoppörer) är att sadelvänja och sitta in den. Det kan du klara av på några dagar.

Det du gör med din häst i träns, kan du kanske träna i grimma under tiden? Miljöträning, leka med bommar, preseningar, gå i skogen osv, kan göras i grimma.....

lycka till!!!

Lägg in en viloperiod, det kan aldrig bli för många sådana för en 2-åring som börjat tränas.

oki..tack för alla tips....hon har haft en viloperiod 3 veckor nu i sommar och kommer att vila igen efter den första sept, ska ställa ut henne då.

Förutom vilotipsen ovan som jag också håller med om kan du få ett till av mig.(Som man kan använda senare tex om de börjar fälla tänder månaden innan treårs:devil:)

Prova med ett helt rakt bett.Det är relativt skonsamt för hästen (de kan inte lägga upp bettet på tänderna och bita sig fast)och de flesta accepterar det mkt bra.Det kan kännas lite "cykelstyreaktigt" att rida på om man är ovan.OBS !Använd rätt storlek,det är lätt att köpa för stora bett.

Lycka till på visningen!

Håller med dom andra.. Låt henne vila eller träna i grimma... Även om du ska sitta på henne så räcker det ju med grimma...

Lycak till!

Muddson

varför inte rida med hacka more?

Det verkar ju jättefiffigt. Hästen är två år, och du rekommenderar en hävstång?

Kanske inte så genomtänkt på en såpass ung, outbildad häst. ;)

Dessutom är det inte speciellt snällt att använda en hävstång som verkar som en snara och trycker ihop redan ömma tänder.

men det behöver ju inte sitta så pass hårt, en i stallet har det på sin unghäst som tappar tänder och de funkar bra .

Men är sidepull så bra från marken då?

För jag antar att en tvåårig häst inte rids särskilt mycket, så det mesta arbetet måste väl ske från marken?

finderat på bettlöst...men känns onödigt, jobbar henne oftast i grimma så egenlitgen är det inget jätteproblem med att hon tappar tänder...är mest nu inför utställningen som jag vill visa henen i träns. Har ett rakt bett på henne nu och det verkar hon inte störa sig på så mycket så jag hoppas det funkar..men efter utställningen får det nog bli lite vila ett tag med nån promenad då och då kanske...

Jag red med bettlöst (Sidepull) när min 3åring fällde mjölktänderna.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Tassa
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
387
Senast: Jeps
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar