Unghäst som stegrar!

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Hejsan!

Jag skulle behöva lite råd om hur jag ska få min unghingst att sluta ställa sig på bakbenen när vi är ute och promenerar.
det går bra att gå en bit då är han lugn men så fort vi kommer en bit så ställer han sig på bakbenen och sen springer omkring i cirklar.

Sv: Unghäst som stegrar!

Kastrera.

Och så på med hjälm och säkerhetsväst när du nu måste gå ut och gå med honom. Och kedja på.

Fast det är bara att dölja symptomen, medan du arbetar med honom i andra situationer. Har jag fel om jag påstår att han inte lyder prickfritt på stallgången heller?

Ofta finns tecknen på vad som komma skall redan i den dagliga hanteringen. De där små grejerna som att hästen inte står helt still fast du sagt åt den det, att den är lite ivrigt att komma ur grimman, ur boxen eller bli släppt i hagen. Att den inte alltid väntar tills DU släpper hoven, eller att den trampar runt när man ryktar, eller är 'kittlig' och inte vill man tar på insidan av bakbenen etc.

Det där är tecken på att den inte riktigt är beredd att göra vad DU vill om inte den just då tycker det är okej. Men det är lätt att blunda för de där sakerna, och sen får man ordentliga problem när man kommer i ett läge där det för hästen står mer på spel.

Sen när det gäller ledningen så tycker jag det där låter som en häst som blir OROLIG när han lämnar tryggheten (flocken, stallet etc). Och där är lösningen förtroendeträning (kombinerat med lydnadsträning).

Senast ändrad:

Är han fortfarande en hingst....?

Tippar på att han blir otrygg och rädd behöver nog mera stöd av följehäst .

Min ena skrek och kasta sig runt i en stegring början på våra promenader men det blev bättre efter ett par ggr med följehäst .

Akta ditt huvud och ha hjälm :LYCKA TILL...

Jo han lyder jättefint i stallet han har inga somhelst problem med att stå still i stallgången. han är väldigt social och lätthanterlig i stallet, men så fort man ska ut och gå med honom så står han på bakbenen..jag hade också en kompis med som red sin häst då.

Ja jag har pratat med en utav mina vänner som också har en unghäst och hon sa det också att hennes häst var precis likadan i början när hon fick honom, men hon gav honom nå lugnande örter och det fungerade bra.
jag har haft med min kompis som har ridit med, men han ställer sig på bakbenen ändå..jag funderar om man ska i början vara nära stallet när man är ute och går med honom.

Det är som sagt en unghingst.
Skulle tro att han testar dig bara.
Var lugn och konsekvent. Gör saker hela tiden så han får tänka, inte bara går rakt fram. gå i cirklar, stanna, backa m.m. Enkla saker men som ändå kräver hans uppmäörksamhet.
Träna på att få honom att föjla dig.

Sätt hårt mot hårt och bli ordentligt arg på honom, som andra skrev här..ha hjälm och spö med dig, sen brukar jag ha longerlina med en lös kedja som man sätter fast...så har man lite mer "spel rum" i fall han blir riktigt jävlig.

Glöm dock inte att belöna och berätta för honom när han gjort rätt.

RebeckaKihlberg skrev:
Sätt hårt mot hårt och bli ordentligt arg på honom

-Oj, det där skulle verkligen inte funka med min häst! Han har nu hunnit bli fem år och är inte fullt så vild längre att promenera med. Om jag blir arg på honom (har hänt) blir han bara mer jävlig och stressad. Jag försöker istället att ignorera det som hänt och kanske gått i lite mer cirklar för att få honom att tänka på annat.

Longerlina med kedja är toppen - plus hjälm på huvudet och handskar på händerna.

Klart att hästar är olika, men reser sig en häst mot mig eller när jag ska leda den, då blir jag förbannad..det betyder ju inte att jag sliter och darar i hästen, men jag visar att jag är missnöjd, om de sen är med att höja rösten eller påkalla hästens uppmärksamhet eller nått annat får man anpassa efter hästen, bara den vet "sin plats" och att den gjort fel och därefter berömma när den gör rätt.

Ja jag visar att jag är missnöjd med honom och ryter nej, men jag skriker inte och drar inte i honom heller för då blir han bara mer stressad.
Jag talar lugnt till honom och säger braaa när han är duktig. Men jag tror nog mer att han är så beroende utav dom andra hästarna nu att han känner sig otrygg när vi går iväg. Och det är just det som man vill vänja bort. han är hur duktig och lugn somhelst i stallet när man ställer upp honom själv och likaså i hagen när alla andra tar in sina hästar så kan han stå själv.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka