Unghäst som stegrar

N

nikit

Jag har ett ettårigt nordsvenskt sto som för det mesta är väldigt lugn och lydig. Hon går bakom mig på promenader, lyfter hovar, flyttar sig när jag vill osv. Nu har vi "löshoppat" ett par gånger och detta tycker hon är vansinnigt roligt. Det har gått jättebra tidigare, men förra gången märkte jag vissa tendenser att hon blev för uppspelt och igår började hon stegra så fort vi kom in på banan. Jag skulle verkligen vilja ha tips på hur jag ska träna med henne för att slippa detta.

Sv: Unghäst som stegrar

Har hon vänner att leka med? Går hon själv kan jag förstå att hon är uttråkad och vill hitta på bus på banan som hon nu upptäckt bjuder på skojigheter för henne!

Det är naturligtvis inte okej men hon är bara barnet, gå en promenad innan så att hon är lite trött eller aktivera henne med en gång så att hon inte får en tanke på att busa! :)

Det är ALDRIG ok att stegra, ALDRIG. Att hästen bara är barnet spelar ingen roll, det är nej nej och åter nej. Lika mycket som andra olater.

Löshoppar ni alltid när ni går in på banan? Min ettåring är aldrig löshoppad och jag skulle ta det lugnt om jag var du.

Nåväl, gör inte samma sak på samma plats. Gå till banan med hindren uppe men gå bara runt och sen är det över för den gången. Hästen vet då inte vad som ska hända från gång till gång och lugnar ner sig.

hhmmm.... hästen är 1år, ingen panik med löshoppning eller promenader utan bus och lek med jämnåriga kompisar i hagen är bäst då de också får lära sig detta med rangordning så kanske du slipper ta den fighten.

Om jag var du så skulle jag försöka hitta på olika saker på banan så att banan inte bara innebär hoppning. Prova att t.ex. bara gå ett varv runt banan och sen ut igen, longera en kort stund, träna horsemanship eller liknande.
Det är bra om hon får vänja sig vid så mycket som möjligt redan som ung men var noga med att inte göra för mycket. Borsta och umgås gärna med hästen varje dag för att bygga på er relation men det räcker med banan någon gång i veckan så att hon inte tröttnar. Promenader är också super, se till att hästen stannar när du stannar, ökar när du ökar osv. Lär henne att respektera dig som sin ledare. :)

Det är en bebis - dessutom av en ras som växer väldigt långsamt. Låt den vara! Håll inte på med en massa övningar som bara stressar. Den ska vara i hagen och busa med kompisar, växa upp i lugn och ro. En åring behöver fortfarande väldigt mycket vila. Borsta av den och visitera varje dag, gå någon promenad ibland om du vill. Låt den i övrigt vara.

"Respektera dig som ledare" :crazy:

jo, hon har kompisar och stora hagar. det är inte så att vi gör massa övningar. jag satte situationstecken runt löshoppa för det är verkligen inte löshoppning i vanlig bemärkelse. hon är lös och kliver över bommar helt enkelt. vi "löshoppar" inte alltid på banan, ofta tar vi bara ett varv och tittar på "konstiga saker". hon har inte stegrat sen den gången, men man vill ju göra allt rätt, även om det säkert inte går. jag tycker också att det är svårt att veta hur mycket man ska hålla på. min grundinställning är att ta det lugnt, men ändå börja i liten skala. nån som har bra tips?

Jag tror att du kan slappna av en hel del, du skriver ju att den är lugn och lydig. Bara låt den vara. :)

Som jag skrev, borsta av den, kanske gå någon promenix ibland om du tycker det är kul. Det behövs inte så mycket mer. En ettåring är fortfarande väldigt liten.

Mitt tips är först och främst att jobba på ER relation. Människa-häst, häst-människa..
Låter som en typisk unghäst som inte riktigt har den respekt och förtroende du faktiskt förtjänar.

Har du tillgång till ridhus/ paddock (läs-EJ hagen) så släpp lös hästen där och ställ dig imitten och få hästen att komma till dig bli nyfiken utan att du lockar. Det skapar en ny infallsvinkel för hästen, om dig, och bygger upp förtroendet mellan er då hästen faktiskt är lös och kan göra som den vill..
Ha gärna godis i fickan och beröm med ord, klappar och eller godis när den väl kommer fram.

När du gjort det några gånger och hästen kommer till dig är det dags att testa hur det går i hagen. Kommer han/hon när du ropar?

Finns böcker och filmer om just detta - bygga förtroende och respekt på en MJUKT vis. Tillrättavisa ALDRIG en häst genom slag eller att höja rösten = höjer energi nivån och hästen kan börja dumma sig. Men som du berättar är hästen ju bara ett år och ska inte kravställas så mkt. Men att jobba med den "i det fria" är en kanon start för så pass unga hästar.

Oj var lite snabb på tangenten. Nu till poängen du frågar om. Hon stegrar när ni kommer in på banan. Detta är troligtvis för att 1. hon tycker det är super roligt och kan inte vänta på att få hoppa. (hon är för ung enligt mig för lös hoppning, men det är ju även helt individuellt, från häst till häst.. men av erfarenhet ska man vara försiktig då dom är i "start fasen" i sin utveckling och benen håller inte alltid för det i slut ändan)
alternativ 2. hon tycker att deet är lite läskigt.

Som sagt - börja att jobba med med er relation, så att hon den dagen hon litar blint på dig, får chansen att gå in på banan med ett självförtroende, och förtroende för dig och ditt agerande och utlärning, och försök att slappna av och inte tänka på vad hon gjorde sist ni var där. Hästar läser av människor (och djur för den delen) genom vilken energi och vilken position och kroppspråk han/ hon har.

:) Lycka till!

Man kan ta med en äldre häst också som stöd, och jag läste nu att du faktiskt inte löshoppar den. (läste inte andras svar innan jag svarade) och jag tycker att det du gör är väldigt bra. Man ska inte vara för sen heller med att visa nya saker och testa nya saker - hästar älskar att bli utmanade, och du tycks ju faktiskt veta på vilket plan i utvecklingen den är. :)

Först vill jag börja med att berömma dig för att du börjar i god tid med din häst. Jag är själv av den filosofin att det är bra att börja tidigt med "vuxensaker" Barn hinner dom abslout vara ändå.

Så länge de inte är varje dag och de är korta pass varje gång så är de bara positivt. Jag har redan börjat inkörningen med min åring vi tömkör 3 gånger i veckan 10 minuterspass. Han tycker att det är jätteroligt:)

Han har all tid i världen att busa och bara få vara bäbis i hagen med sina kompisar!

Ang löshoppningen kanske han/hon inte är mogen för det ännu? Kan du inte försöka hitta en annan övning som hon känns mer mottaglig för i dagsläget?

Annars, ta hjälp av en duktig person på unghästar som kan vara med i samband med löshoppningen som kan ge dig lite tips.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 206
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar