unghäst som skruvar med bakbenen

Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Ta ut ET och kolla igenom hästen.
Mit sto gör sådär och hon är sned i bäckenet.
Så håller på behandlar det nu
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Hästen skruvar utåt direkt innan hoven lämnar backen. Detta åskådligjordes mycket tydlig när Chris J visade sina höghastighetsfilmer. Men vad vet en vet. forskare på Ulltuna OBS ironi!

Om man behöver höghastighetsfilmer för att ens kunna se den typen av skruvning som är normal så tror jag knappast att de är den typ av skruvning som trådskaparen talar om.

Min häst skruvade tvärt emot, utåt med trakten innan hon lyfte foten. Hon slet mycket på yttertrakt och ytterhovvägg på bakhovarna och behövde få skorna utlagda där för att motverka belastningen på just utsidan av hoven. Med rätt verkning blev det ett bättre rörelsemönster.

Jag har sett många just travare som är skeva och skruvar med bakbenen, på diverse olika vis. Man behöver inte beteckna det som onormalt, men ändå som avvikande från den perfekta benställningen. Den häst finns inte som har en perfekt benställning.

Jag har ofta sett hjulbenta travare och det ger även denna typ av skruvning utåt med trakten och vridning av hela benet med hasen som viker sig utåt. Den sorts skruvning i hela benet hade inte min häst. I det långa loppet tror jag att en häst med denna benställning får problem om den brukas fullt ut.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp