unghäst som skruvar med bakbenen

M

MyHero_Aragorn

Jag har en varmblodsvalack på 4 år så skruvar med benen.
Hovslagaren säger att det heter så. Jag abra undrar om det är någon annan mer än jag som har en gammal eller unghäst som gör så.
När han skrittar vrider han liksom hovarna innåt så att knäleden och det går utåt svårt att förklara:confused:
men någon som förstår vad jag menar?:cool:
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Jag tror att det är briljering du menar. Min ena häst gjorde så när han var unghäst, men det försvann när han blev äldre.
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Skönt då är man inte ensam
Okej men det försvinner med åren då eller?
Hur gammal var din häst när det började försvinna:D
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Jag köpte honom när han var 6 år och då briljerade han lite, och veterinären som veterinärbesiktade honom sa att det oftast försvinner när de blivit ridna lite mer och fått lite mer muskler. Trots att han va 6 år var han inte mycket riden och hade knappt några muskler alls. Och ungefär ett år senare så var det borta helt och hållet.
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

När en häst skruvar benet utifrån och in så heter det att de briljerar, tvärtom så nystar de.

Jag har en treårig frieser som nystar lite fram. Veterinären sa att det är en valpighet som ofta finns hos unghästar, speciellt hos hästar med hög benföring.
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

aha okej för min häst gör det rätt mycket bak men bara i skritten, och han gör det inte lika mycket när han är riktigt uppvärmd.
Kan man läsa om briljerar eller det någon stans ?
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

*kl*

jag har fått lära mig att det heter BILJARDERAR och inte BRILJERAR, briljera är något annat, som inte har med hästar att göra..

eller?
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

mycket möjligt ja har fatktiskt ingen aning.
men vet du vart man kan ta reda på mer om det där?
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Hej! Kan säga att jag har ett 14 årigt sto som skruvar bakbenen när hon skrittar. Det har inte försvunnit med träning och om hon rids i fel form så skruvar hon desto mer senare i skritten.
Man kan speciellt märka att vissa hästar skruvar på speciella underlag och brukar oftast va väldigt lätta bak. Sätter ner hoven lätt. Iaf gör min det:D
Mvh Micahela
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Det där låter precis som min häst för han gör det mycket mer på vissa underlag och sen när man rider honom i form gör han det inte, Jag har trott att nåt har var fel men det kanske det inte är då :)
skönt att veta!
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

ja, jag vet vad du menar. Min nya häst gjorde så i början när jag satte igång henne igen efter två års vila hos förra ägaren. Nu gör hon aldrig så längre. Hon har byggt upp sig med muskler och orkar nu. Det gjorde hon inte förut. Så det kan försvinna om det beror på muskelbrist. Sen finns de väl dem som gör så i a f?
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Min arab gjorde så, men bara när hon arbetade i padocken som nog egentligen var för mjuk.
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

är det i fram el bak som den gör det?
jag vet en ridtravare som gjorde så väldigt mycket i skritten med bakbenen(om det nu är samma som du menar).
jag tror att det var mest (endast?) i skritten och då vid själva "påskjutet" av ena bakbenet eller vad man ska kalla det så vreds tån inåt väldigt mycket, skulle nog inte kalla det biljardera då det inte är någon rörelse i "luften" utan när hoven redan är satt i marken och den skjuter på. :idea: hör med din hovslagare så får du nog ett korrekt svar istället :D .

såg att din hovslagare redan hade sagt att det heter skruva...
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

hejsan okej ja han gör jue inte rörelsen i luften liksom han vrider jue tån innåt som du säger när skjuter ifrån, men vet du om det rättar till sig eller om det är skadligt för hästen? eller opm man kan läsa mer någon stans om det? som sagt min hovslagare sa att han skruvade benen.
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Jag har en varmblodsvalack på 4 år så skruvar med benen.
Hovslagaren säger att det heter så. Jag abra undrar om det är någon annan mer än jag som har en gammal eller unghäst som gör så.
När han skrittar vrider han liksom hovarna innåt så att knäleden och det går utåt svårt att förklara:confused:
men någon som förstår vad jag menar?:cool:

Jag hade en häst som skruvade bakhovarna i marken när hon gick. Det gick att få mycket bättre med rätt typ av verkning.

Det är ju givetvis inte biljardering som någon sa, då det är något som hästar gör med frambenen och liksom vispar benet utåt när de är i luften. Det är inte något man kan göra så mycket åt genom verkning.

Hälsning Maja
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

En häst ska skruva bak. På Ulltunas kurs "träning för hälsa och hållbarhet" visades ett bakben (skelett) där man tydligt såg att knäts anatomi tvingar hoven att skruva.

De åskådliggjorde också vad som händer när man broddar hästen bak, alltså förhindrar vridmomentet. Detta kan beroende på underlag och fart orsaka knäledsinlammationer.

En normal skruvning skall inte åtgärdas av hovslagare!
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

En häst ska skruva bak. På Ulltunas kurs "träning för hälsa och hållbarhet" visades ett bakben (skelett) där man tydligt såg att knäts anatomi tvingar hoven att skruva.

De åskådliggjorde också vad som händer när man broddar hästen bak, alltså förhindrar vridmomentet. Detta kan beroende på underlag och fart orsaka knäledsinlammationer.

En normal skruvning skall inte åtgärdas av hovslagare!

Det beror ju alldeles på hur mycket hoven skruvar. Fast jag tycker det låter märkligt att hoven skall skruva. Peka utåt och lyftas utåt ja, men skruvas...tjae...hallå hovslagare här.

Hälsning Maja
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Hej!

Min travarhingst skruvar också med bakbenen i skritt inte likamycket nu som han gjorde när han kom, men det är inget som vår hovslagare sagt något om, hon skor väldigt många varmblod och hade det varit fruktansvärt onormalt "hoppas" jag att hon skulle nämnt något....:crazy:
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Det beror ju alldeles på hur mycket hoven skruvar. Fast jag tycker det låter märkligt att hoven skall skruva. Peka utåt och lyftas utåt ja, men skruvas...tjae...hallå hovslagare här.

Hälsning Maja

Hästen skruvar utåt direkt innan hoven lämnar backen. Detta åskådligjordes mycket tydlig när Chris J visade sina höghastighetsfilmer. Men vad vet en vet. forskare på Ulltuna OBS ironi!
 
Sv: unghäst som skruvar med bakbenen

Jag har en varmblodsvalack på 4 år så skruvar med benen.
Hovslagaren säger att det heter så. Jag abra undrar om det är någon annan mer än jag som har en gammal eller unghäst som gör så.
När han skrittar vrider han liksom hovarna innåt så att knäleden och det går utåt svårt att förklara:confused:
men någon som förstår vad jag menar?:cool:

Jag hade en travare förut som skuvade på bakbenen. Vet inte om det är samma "skruvningar" vi talar om, men han vred i alla fall bakhovarna så att skorna slets ut mer på insidan än på utsidan. Travaren är idag 19 år och skruvar fortfarande, men han lider inte av det...
 

Liknande trådar

Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp