Unghäst som överhoppar sig.

D

Dimmans_Elaine

Min femåring hoppar 120 på 90-100 hinder. Tränaren säjer att hon kommer at lära sig med tiden, men finns det inget sätt man kan hjälpa hästen på traven med?

Hoppa lågt så länge! Jag försöker att hoppa lägre studsserier men min 99:a som också gärna överhoppar sig.

Här är en bild från första träningstävlingen förra året:

image341.jpg

Nu har hon börjat dämpa sig lite på träning, men på tävling lägger hon alltid på ca 40 cm extra på varje hinder. (Det innebär ju att 1 m-klasser blir ganska stora språng.) Samma sak om hon inte hoppat på ett tag. Detta gör att vi antagligen kommer hålla oss i de lägra klasserna ett tag till.

Hon har dock alltid varit sån, även när det gällde löshoppning. Det kommer nog att dröja ett tag innan hon dämpar sig och hoppar mer sansat...

Första gången jag hoppade henne uppsuttet åkte jag av två gånger över hinder. Jag vet inte om du läst tråden om krysshinder till unghästar? Krysset kanske var 50 cm, hon kollade hur högt det var på kanterna (betydligt högre) och så la hon på minst 50 cm extra för att vara på den säkra sidan! :D Jag flög och sen hoppade vi inga kryss mer på ett tag! :smirk:

/C

Det är rätt vanligt att unga och orutinerade hästar tar i mer än de behöver.
Ett tips är att hoppa lågt,men ofta. Inte så jättemånga språng men kanske en 4-5 skutt varje gång 3-4 gånger i veckan. Gärna hoppa lite i terrängen om man har möjlighet. Använd gärna mycket bommar och cavaletti i markarbetet.

Tror också att hon komer dämpa sig så småninga om.
Även stuts i löshoppning kan få henne att tänka lite mer framåt än uppåt.
Lycka till med din hoppglada häst!

Tell me about it! Min är precis likadan! ;)
Speciellt på tävling, då är det jättehögt och jättelångt som gäller! :D

Alltså på hinder som är 70-80 cm hoppar hon perfekt det är nu när vi börjat höja så smått som tar i så dant. Men vi ska inte tävla LB-LA förren till hösten så än är det ingen kris.

Men sen undrar jag en sak till. Ungefär hur lång tid tar det tills hästen grejar det här med avstånd? På bara några träningar har hästens bedömning förbättrats jättemycket.

Hehe, jo jag läste. Jag hoppar bara mini kryss där hon inte behöver anstränga sig ens för kanterna. För nån vecka sen tränade vi hoppning för en gästtränare som klubben hade fixat och då hoppade vi 120, alltså hindert var på 90 :D Och gissa vem som låg på halsen efter varje hinder :o Jaag! Lite pinsamt.

Det är som du säger - det händer ganska mycket med unghästarna mellan hoppträningarna.

Det som är lite kul är hur de läser av hindren. Första tävlingen vi var på så backade hon upp sig rätt rejält och verkligen smög fram mot hindret och sen hoppade hon jättestort. Andra tävlingen var hon som nästan vilken häst som helst (om man inte låtsas om att hon hoppar en halvmeter för högt hela tiden) och tredje tävlingen konstaterade hon att hon visste hur man skulle göra och då verkligen attackerade hon hindren! :D

Efter det vilade hon hela vintern och nu har vi varit på träning två gånger och tävlat en gång och då var hon plötsligt hur ridbar som helst!

Det är det som är charmen med unghästar - men vet aldrig riktigt hur de kommer fungera - mer än att de alltid gör sitt absolut bästa och hoppar så högt de kan! :D

Jag har sett flera bilder på din ponny och jag måste säga att hon är kanonfin! En riktigt fin liten pärla! :love:

/C

Hihi, egentligen är hon ju inte min ponny, bara på foder. Men hon är "min" ändå. :D
Det är Dimmansstuteri här på buke som fött upp henne.
Om hon kunde växa 10 cm till så hade hon varit min, jag börjar nämligen växa ur C-ponnymåttet nu :(.

vad menar du "lär sig det här med avstånd" hoppas su inte menar avståndsbedömning för att komma rätt på hindret för det kan hästen aldrig lära sig automatisk. Hästens ögon sitter inte rakt framifrån så den kan aldrig se vart det perfekta avståndet ligger och ordna det själv. Det går väll ann att låta hästen sköta allt i lägre klasser men man kan aldrig rida stora hinder om inte ryttaren har någolunda koll/känsla för avståndsbedömning.

Hästens ögon sitter inte rakt framifrån så den kan aldrig se vart det perfekta avståndet ligger och ordna det själv.

Självklart kan en häst lära sig att bedömma avstånd!!! :crazy:

Hästar löshoppas på hinder som är upp till 2 m höga. Visst - ofta med ett hjälphinder - men om de inte kunde läsa avståndet själva så hade du ju inte kommit rätt på det heller.

Problemet är att det i högre klasser är relaterade avstånd och svåra linjer där hästen helt enkelt behöver hjälp för att klara det. Banbyggarna gör det inte så enkelt att hästen bara kan rulla på i ett bra tempo!

/C

min är precis likadan! men för henne blir det bättre på högre höjder (som vi visserligen inte hoppar tillsammans än, men hon är ju löshoppad)

Jag håller verkligen med dig Cyllene man märker från gång till gång hur det utvecklas och lär sig :bow:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 522
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar