unghäst som inte vill vara själv-hur göra?

T

ticken

Har köpt ett tvåårigt sto som inte varit van vid att bli själv varken i stall, hage eller på utflykter. Jag hade tänkt att undan för undan vänja henne vid att vara själv. Först i stallet, sedan i hagen osv. Men så fick jag besök av ytligt hästbekanta som har flera hästar och de är mycket noga med att hästar ska vara i flock och verkade inte alls träna sina unghästar på detta. Jag hann aldrig utreda klart hur de gör när de väl ska iväg med hästar på olika aktiviteter om de alltid har sällskap med då. Hur ska man göra? Skapar man bara en onödig stress genom att tvinga hästen vara ensam eller måste man lära dom den hårda vägen?

Sv: unghäst som inte vill vara själv-hur göra?

Klart att det skapar onödig stress. Men det är ju en sak som alla hästar måste lära sig att vara själv. Du får ta och träna mycket korta stunder i taget. Kanske bara ta in henne medans du hämtar den andre. Max 5 min i början. Se till så hästen inte kan hoppa över. Ha grna någon hoss den dom första gångerna. Att gå den hårda vgen gör bara att du får en sönderstressad häst. Ha tålamod. Det går att lära alla hästar att vara själv men det tar olika lång tid. Vad jag förstår på dina bekantar så ställer dom in hela flocken om en av hästarna får tex. fång och är ordinerad boxvila.Mycket konstigt folk tycker jag.

ja jag tycker att du skall ta det sakta i början, 5 min som tidigare sagt. och så öka varje dag, min tös är oxå väldit flockbunden, men dom måste ju fungera en och en med. Ha det fint i sommarens värme!

Början succesivt...

Ta in din unghäst och en annan häst i början och pyssla med dem. Gör så några gånger och så tar du in henne själv en gång. Funkar det inte är det bara att gå tillbaka ett steg. Ta det bara lugnt och gör ingen stor grej av det. Ditt sto har förmodligen bara varit på en enda plats tills nyligen, så det är kanske inte så konstigt om hon reagerar, speciellt inte om hon kanske inte blivit tränad på att vara själv innan (påstår varken att hon blivit det eller inte, man måste se ur olika perspektiv). Dessutom så känner ni inte varandra utan o innan i det här stadiet när hon är såpass ny.

Jag tycker inte att man skapar onödig stress genom att låta den vara ensam. Det är klart att man stressar den men jag tycker att det är viktigt att de kan vara ensamma. Var bara noga med att gå sakta fram som någon annan också skriver. Jag hade tagit det lugnt i början tills den känner sig van vid dig och sin nya miljö. Ett sätt kan ju vara stt gå iväg en liten runda då är den ensam men det blir kanske inte lika tydligt för hästen. Den får då något annat att tänka på. Jag gick skogspromenader med min tvååring när jag precis hade fått hem henne. Det gjorde vi nästan varje dag första vintern jag hade henne. Hon var inte heller van vid att vara ensam. Hon vande sig sakta efter hand. Jag minns inte ens det som ett problem.

Hästar vänjer sej.
I början är det nog absolut en stress för dom att bli själva, men de flesta vänjer sej efter en tid och bryr sej mer eller mindre, men vänjer sej gör dom.
Och det enda sättet att lära dom på är ju att låta dom vara själva.
Det är ju inget de dör av direkt eller tar speciellt stor skada utav..mer än att de kanske springer i hagen eller är orolig i boxen, men de lär sej.

JAG tycker det är jätteviktigt att kunna ha/lämna en häst själv utan ina kompisar. En ren förutsättning faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 447
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar