Unghäst som har ont i ryggen??

sommarvind

Trådstartare
Jag stod och borstade och kände över min ardennertjej som är 1 år gammal så märkte jag att hon var öm i ryggen.. ja la ett fjäderlätt tryck med fingrarna och drog längs ryggraden och hon svankade väldigt.

Jag har ju pållarna på lösdrift med tillhörande ligghall som dom inte använder mer än när de är snöstorm så hon har ju vart ute i allt detta ruskiga regnväder som regerat hela hösten, med hastiga tempraturväxlingar, kan det vara så att hon spännt sig och på såvis blivit öm i ryggmuskulaturen?

Tömkörde en liten runda igår med vanlig tömkörningsgjord ( ville inte lägga på den klumpiga lokselen med tanke på att hon visade obehag vid minsta lilla beröring)

Funderar på om jag ska testa att smörja in henne med liniment som ökar blodcirkulationen och kanske täcka henne för att se hur resultatet blir?

Hon visar inget tecken på obehag när man inte rör ryggen, och knallade på precis som vanligt under tömkörningen.

Någon som har erfarenhet av liknande?

Sv: Unghäst som har ont i ryggen??

Det behöver inte vara att hon har ont i ryggen heller... Nervändarna är av två typer, känsel och smärta. En häst som är känslig kan reagera som om den skulle ha ont om man stryker lätt över ett område. Om du provar att trycka mer distingt och sedan dra över samma område, ser den ut att ha ont då? Om det inte ser ut så kan detta vara svaret. Ömmar den fortfarande kanske det är nått annat. Sträckt sig, fått en bett av en kompis, rullat på något, växer osv... Liniment kan hjäpa om den är öm men massage är att föredra på en så pass ung häst tycker jag. :)

Jag hade nog provat lägga på ett täcke för att utesluta att hon stått och spänt sig för att hon varit frusen.

Många hästar reagerar första tryck du lägger vid Palpation och sänker ryggen . Om de har ont fortsätter de reagera och krypa ihop och spänna till om man fortsätter .

Ett riktigt långskott, men vår ena häst fick problem som började med överkänslighet på ben vid beröring, samt ömmande rygg och länd, och rejält spänd. Tänkte precis som du att hon frös, trots att hon var täckad. Hon är överkänslig mot kraftfoder visade det sig, och det började vid årsskiftet ett/två åring. Hon kördes in som ettåring på sommaren utan problem men blev
stelare och stelare och riktigt grinig innan vi kom underfund med problemet. Vi fick ta bort allt kraftfoder med stärkelse och socker, och byta till ett riktigt bra grovfoder samt lucern.

Mkt troligt, iallafall ngt som påminner om det. Vi har inte skickat iväg några tester eftersom vi har det under kontroll med diet, men vår veterinär är lite tveksam eftersom det inte brukar förekomma bland travarna.

Men det är väl inte helt ovanligt bland grövre kallblodsraser vill jag minnas när jag sökte fakta?

Det finns hos många raser med lite olika mindre variationer.

Det finns studier på hästar med sjukdomen (varianter på) i över 30 olika raser av olika typer, bland annat travare så visst kan din häst ha det!

På kallblod kallas det EPSM, vanligt hos europeiska kallblodsraser, men finns hos quarter/paint/appaloosa, fjording, arab, fullblod, varmblod, halvblod... ja alla typer av hästar. En del typer har uteslutande typ 2 som man måste ta biopsi för att diagnostisera och hos vissa raser är typ 1 vanligast (manprov).

Men som du skriver, det finns ändå ingen bot mer än diet och motion...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka