Unghäst ridning

A

Aniie

Jag har nu börjat sätta min unghäst i träning. han är 3år, tränar han från marken 2-3dagar i veckan och rider han i ca: 20-40 minuter 2-3 dar i veckan , men han vilar alltid 2 dagar i veckan.

han har ni blivit tränad i två månader utan stopp och han gillar det verkligen. men jag har nu en fråga till er. tycker ni att det är bra att ja tränar honom på detta vis. alltså ridning 2-3dar i veckan (uteritter, banan) sedan lösträning på banan (lydnas, löshoppning, longering) longeringen håller vi på med i ca: 20-40 minuter.

har tänkt att träna honom så här under vintern. och sedan låtan han vila en månade, i maj. sedan börja träna honom ännu mer och rida mer. och då börja hoppa honom från ryggen också?

har ni några förslag på hur ja ska träna honom, och hur ja ska börja hoppa med honom från ryggen.
nu när ja löshoppar honom tycker han det är jätte roligt och han hoppa gärna ;)

har ni några tips hur ja ska träna honom nu och framöver.

bara så ni vet så red jag in honom i somras, och började träna honom mycket i augusti. så han är endast riden i 2månader. (rids i skritt, trav & galopp både på banan och ute)

Sv: Unghäst ridning

Jag skulle nog inte longera fullt så mycket, bättre att du tömkör istället. Risken är att hästen slits mer än det gör nytta om den bara får springa runt på en liten volt i lina.

Jag skulle nog lägga in en månad vila mitt i vintern också.

Angående hoppning så tycker jag att du ska öva på mycket markarbete med bommar och cavlaletti och småhinder under nästa sommar och höst.

Senast ändrad:

Tänkte bara lägga till att ja inte rider 40 minuter varje pass. Oftast blir de kring 20-30 minuter på banan. Då skrittar vi mycket, rider volter i skritt och trav, och hinner med lite få galopppass på fyrkanten och i volt.

Uteritterna blir oftast lite längre, då skrittar vi mycket sedan travar vi och galopperar en del också. vi är ute i ca: 40minuter då det är en bit till dom bra ridvägarna.

Mitrolle skrev:
Jag skulle nog inte longera fullt så mycket, bättre att du tömkör istället. Risken är att hästen slits mer än det gör nytta om den bara får springa runt på en liten volt i lina.

Jag skulle nog lägga in en månad vila mitt i vintern också.

Angående hoppning så tycker jag att du ska öva på mycket markarbete med bommar och cavlaletti och småhinder under nästa sommar och höst.

tack för ditt svar och ditt tips .

tänkte bara säga att ja inte longerar honom i lina då han ej kan gå i det :S jag löslongerar honom istället och tränar då mycket lydnad.

han är aldrig tömkörd. har du några tips om hur ja då ska göra? Har inte tömkört många gånger själv heller :S

Jag skulle ställa av honom ngn månad efter jul o sedan låta honom gå på bete hela sommaren o bara vara i fred o växa. Sedan skulle jag nog inte träna honom 5 dagar i veckan, alltså han behöver ju inte stå helt utan kanske lydnadsträna vid hand o så istället för longeringen.

sasucatu skrev:
Jag skulle ställa av honom ngn månad efter jul o sedan låta honom gå på bete hela sommaren o bara vara i fred o växa. Sedan skulle jag nog inte träna honom 5 dagar i veckan, alltså han behöver ju inte stå helt utan kanske lydnadsträna vid hand o så istället för longeringen.

Jag pratade om detta igår med en tjej i stallet, och då pratade vi om att ja skulle låta han stå två månader i sommar. men jag funderar också på att låta honom stå en månad i vinter också.

Aniie skrev:
Jag pratade om detta igår med en tjej i stallet, och då pratade vi om att ja skulle låta han stå två månader i sommar. men jag funderar också på att låta honom stå en månad i vinter också.

Det tycker jag låter som en bra idé! Jag tror dock inte att det skadar att ta sig en kort tur i skogen eller träna lydnad vid hand någon gång i månade under vilan. Krav-fri träning eller vad vi ska kalla det :D

sasucatu skrev:
Det tycker jag låter som en bra idé! Jag tror dock inte att det skadar att ta sig en kort tur i skogen eller träna lydnad vid hand någon gång i månade under vilan. Krav-fri träning eller vad vi ska kalla det :D

jo precis. de skadar ju inte. och man ska ju absolut inte sluta hanter honom bara för att han vilar. jag tänker ändå pyssla med honom varje dag ;D går inte att vara utan världens underbaraste ungpojk ;)

Jag tycker att du ska börja med tömkörning om du aldrig gjort det.

Ta hjälp av en som går med hästen i grimma o grimskaft som du har ovanpå tränset och så sätter du tömmarna i bettet och genom en gjord. Gå bakom och styr medan den andra mest är med som psykiskt stöd. I och med att han redan är riden så borde han ju förstå styrning, det är ju mest att det är linor som är nytt.

Gå runt koner etc. i början så hästen får lite att tänka på. När hästen lyssnar på start/ stopp och svänga ordentligt så kan medhjälparen släppa och bara gå en liten bit ifrån och du kan sköta det själv. När hästen är mer van kan du stå på en volt och styra hästen runt dig, som longering med 2 linor.

Det är bättre än både vanlig longering och löslongering eftersom du kan balansera upp hästen med yttertömmen så den inte går och sliter en massa på inre frambenet, t.ex.

Mitrolle skrev:
Jag tycker att du ska börja med tömkörning om du aldrig gjort det.

Ta hjälp av en som går med hästen i grimma o grimskaft som du har ovanpå tränset och så sätter du tömmarna i bettet och genom en gjord. Gå bakom och styr medan den andra mest är med som psykiskt stöd. I och med att han redan är riden så borde han ju förstå styrning, det är ju mest att det är linor som är nytt.

Gå runt koner etc. i början så hästen får lite att tänka på. När hästen lyssnar på start/ stopp och svänga ordentligt så kan medhjälparen släppa och bara gå en liten bit ifrån och du kan sköta det själv. När hästen är mer van kan du stå på en volt och styra hästen runt dig, som longering med 2 linor.

Det är bättre än både vanlig longering och löslongering eftersom du kan balansera upp hästen med yttertömmen så den inte går och sliter en massa på inre frambenet, t.ex.

okej tack så mycket för din hjälp. Han är tömkörd förr , det var i alla fall va dom sa dom ägde honom före mig. så så svårt kanske de inte är endå :) detta ska ja prova på nu i veckan. tack så mycket.

mvh annelie

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 218
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar