Unghäst öm i sidorna?

B

Beeecka_1

Hej, jag har en unghäst som exploderar när man sätter foten i stigbygeln det är precis som han är öm där? Är det någon som har varit med om nått liknande? Och vad kan man göra åt det?

Det går jätte bra när man har pall men inte utan.

Tacksam för svar!!

Sv: Unghäst öm i sidorna?

Du kanske kör in foten i sidan på honom när du ska sitta upp, många är känsliga för det. Se till att tårna pekar framåt innan du "stampar av" från marken.

Sitt upp från pall då? Hur ung är hästen? Kan vara så att det blir för mycket tryck och vikt på en gång när du sitter upp från marken att den reagerar med obehag. Hade den haft ont just där hade du nog märkt det vid sadling etc också.

hur gammal är hästen? när inriden?
skulle tro det beror mest på obehaget av att gjorden så att säga dras åt, stramar, när vikten hamnar i stigbygeln. detta blir ju inte alls lika tydligt när du sitter upp från pall. rätt så vanligt...

sitt upp från pall så länge så ger det sig säkert med tiden.

Om du undrar om han är öm är det väl bara att känna igenom honom med handen?

Om du vid uppsittning kör in tån i honom är det väl inte konstigt att han exploderar, han är väl lärd att gå fram för skänkeln? Svårt att veta att man inte gör det vid uppsittning.

Sadeln kanske gör honom illa vid uppsittning från marken, och därför exploderar han när han ser att du är på väg.

Du kanske (obs, vet ju ej hur du ser ut, gissar bara) är tung och långsam att ta dig upp, vilket kanske är väldigt obehagligt för hästen, därav explosionen.

Vår 6-åring tolkar ännu skänkeln som mest framåtdrivande, håller på att få honom att ta den mer i sidled nu. Kanske behöver din lilla lära sig att inte ÖVERreagera på skänkeln?

Svårt att komma med råd när man inte ser situationen live.

Kan vara sadeltvång.. (Obehag av att sadelgjorden dras åt lr av tryck i stigbygeln och tyngd i sidan lr av ryttarens tyngd i sadeln). Vissa unghästar fungerar att longera innan lr att var extra försiktig vid uppsittning (t ex använd pall så att du inte blir hängande i stigbygeln). Men du måste ändå vänja av hästen med detta annars kan beteendet stanna. Gå tillbaka till grundträningen igen. Du drar i stigbyglarna från backen, häng i dom med handen. Stå bredvid hästen och hoppa upp och ner och ta tag i framvalv o bakvalv och hoppa precis som om du tänkte sitta upp (iutan foten i stigbygeln). Dra och tyng i sadeln etc Och beröm när hästen står still. Känn av om hästen är avslappnad eller ej. Har den mycket energi så lina den innan träningen.

Ett bra tips är att använda islandsstigbyglar,(du får en annan vinkel på foten och minimerar risken att peta honom i sidan)vet att en del annvänder sig av dom på känliga hästar.Pall är också bra,longering med.Det gäller att hitta dom lösningarna som fungerar.Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna