Unghäst och vattenkopp

malumbub

Trådstartare
Hur skulle ni lära en unghäst (ettåring) det här med vattenkoppar och att trycka fram vattnet själv?
Eller skulle ni totalt strunta i det?

Sv: Unghäst och vattenkopp

När jag lärde min unghäst (var tre då), då typ tryckte jag på vattenkoppen när hon såg på några gånger och efter det så förstod hon och använde vattenkoppen utan problem, hade ingen hink under tiden, men idag dricker hon ur båda utan problem.

Att strunta i det verkar dumt, lika bra att hästen lär sig det snart, för vattenkopparna lär finnas kvar!
Emelies sätt verkar bra :)

Hur skulle ni lära en unghäst (ettåring) det här med vattenkoppar och att trycka fram vattnet själv?
Eller skulle ni totalt strunta i det?

På våra kan vi skruva under "tungan" på vattenkoppen så den inte blir så hård att trycka på, samt att vi satt fast en plast"skiva" som förlänger "tungan" så hästen kan trycker hur den än sätter i nosen.
Fyller upp hela för hand och sen håller lite koll på hästen och ser om h'n testar vattenkoppen.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur