Unghäst med problem att backa ur transport och liknande situationer.

Nea_

Trådstartare
Hej på er!
Tränar nu min unga arab i back-övningar eftersom det visat sig att han går att lasta men är nästan omöjlig att få ur transporten...han vägrar att backa ut. När jag bytte stall höll jag inte på att få ut honom...fick ta bort mellanväggen och vända honom i transporten eftersom vi inte kunde bli stående där inne.

Är inte orolig att jag inte får till det men lite tips på övningar vore kul eller höra historier från de som haft samma problem och hur ni tränat era hästar.

Jag övar mycket backning överlag och han backar snällt när jag ber honom så igår var jag i ridhuset och tränade honom i att gå över bommar och kom då på att jag skulle simulera en urlastning ur en transport så jag lade två bommar på marken så att bommens gavlar låg mot manegeväggen med 1,5 m mellan sig. Sedan ledde jag in hästen så han stod mellan bommarna med näsan mot väggen och provade att be honom att backa men icke- det var pallstopp...efter många om och men fick jag honom ett halvt steg bak och då berömde jag honom och avbröt sedan. Provade sedan igen och efter en lååång stund fick jag honom ett litet snäpp bak och då berömde jag och avbröt sedan för den gången eftersom han gäspade och var ganska tröt mentalt (unghäst som sagt).

Har ni några roliga övningar? Hur har det gått för er?
Är mycket mån om att allt ska vara trevligt och det får hellre ta tid än att vi hastar...han är en schysst häst och går alltid att övertala om han tvekar, upplever att han litar mycket på mig...och enda situationen där jag har problem med övertalningen det verkar vara ut ur transporter eller i liknande situationer så det ska vi jobba på.:bump:

Berätta gärna om era unghästar och deras idéer och vad ni gör

Sv: Unghäst med problem att backa ur transport och liknande situationer.

Jag tror att den enda vägen att gå är att fortsätta med det du gjort - träna backa på plan mark tills det sitter som berget. Träna in kommandot "backa" och beröm/ge godis vid varje litet steg han backar, var noga med att ge omedelbar eftergift efter varje steg!

Det brukar lösa sig, det är en ung häst och kan ta lite tid innan förtroendet sitter där.

Men d var annorlunda:),trodde värsta problemet var o få in hästen(d har varit vårat) .Så fort hon gått in har hon kastat sig ut fort som f-n. Backa kan min ,d praktiserar hon när hon inte vill.Men nu e d borta som tur e när d gäller transport i allafall:p
Ja träna o backa verkar vettigt ,backa o flytta på honom från marken åt alla håll o kanter.

En bekant till mig hade samma problem med sina två ungston, de åkte oftast tillsammans i transporten och ingen av dem ville backa ut. Så de kunde bli stående länge i transporten, medan ägaren blev alltmer frustrerad. Ju mer hon försökte få dem att backa ut, ju mer ovilliga blev de, trots att de ryggade fint från marken.

När hon körde dem till mig för inridning löste vi det hela genom att köra in bil och transport i paddocken och stänga grinden till paddocken. Sedan knäppte vi loss grimskaften, öppnade bakluckan och transporten och tog bort bakbommarna. Vi ställde oss på behörigt avstånd för att iaktta hur stona skulle hantera situationen. (Vi var beredda på att låta dem stå i transporten så länge de ville, tills de själva bestämde sig för att gå ut, och utan att vi försökte tvinga ut dem). Till vår förvåning dröjde det inte speciellt länge innan de båda, som på ett givet kommando, backade ut samtidigt ur transporten, lugnt och stillsamt.

När de båda åkte hem igen, var det inga problem alls att lasta ur dem. Sedan krånglade de väl någon gång igen vid urlastning, men då gjorde ägaren på samma sätt, körde in bil och transport i hage eller paddock och stängde grinden. Och efter att ha gjort på det sättet ett par gånger, var det inga som helst problem att lasta ur stona i fortsättningen.

Båda hästarna hade benskydd på alla fyra benen. Naturligtvis var transporten påkopplad på bilen så att den stod stadigt, och det fanns inget i transporten som hästar eller grimmor kunde fastna i. Så även säkerhetsmässigt fungerade det bra.

Jag tänkte också på det men nackdelen med min killa är att han då föröker vända och första gången lyckades han och lyckas han inte får han panik och stegrar....jag har stått med honom inne i transporten och bara väntat just för att få se hur han skulle göra och han blev ganska upprörd...han vågar jag inte lämna eftersom han nog skulle skada sig. Men vi jobbar på....
Nu backar vå på marken och mellan bommar kommer sedan backa mellan hinder och slutligen igenom hinder med pressänning över (såklart ordentligt surrat allt så det är tryggt och säkert)....Ska på kurs för John Moore i sommar och har vi fortfarande problem så ska jag rådgöra med honom :bump:

Jo...unghästar måste få tid på sig. Jag är misstänkt på att han hos tidigare ägaren bara åkt fronturlastat för öppnar man dörren framtill så är det som "han gör sig redo" och blir förväntansfull och nästan på alla sätt visar att han är redo att stega ut. Han blir mycket fundersam om man då ber honom backa...."vaddå backa?" jag vill ju ut! Fram ska man då..tycks han tycka.

Han litar bra på mig...eftersom han inte är inriden utan vi jobbar på den biten så har vi fått mycket tid ihop att på marken lära känna varann och vi har "klickat" fantastiskt måste jag säga....
Är glad att vi får dela dessa steg tillsammans...är glad att han inte var inriden utan nu har vi verkligen fått tid att smälta ihop....och inridningen bara för oss närmare varann.

Är din häst inriden? Gjorde du det själv?

Är det så att han blir orolig så ska du inte lämna honom ensam, det säger sig självt, för man vill ju inte riskerar att han skadar sig. Skillnaden mot de här stona jag berättade om var att de var kollugna, bara inte ville gå ut (de ville iofs också vända sig om, men eftersom de var två så fannns det inte utrymme för det).

Em idé kan vara att prova att lasta honom med en lugn, lättlastad ponny, som vet hur man backar ut. Hästar är mycket bra på att lära sig genom att härma, så om ni backar ut ponnyn först så kanske det lättare går upp ett ljus för din häst hur han ska göra. Upprepa gärna flera gånger. Är han bara lastad i transport med fronturlastning förut, så har han ju lärt sig att utgången är framåt och behöver därför lära om. (Om ni bara lasttränar och inte åker någonstans, så spelar det ingen roll om det blir lite "överlast").

när du befäst backningen på backen, så kan du börja träna på transporten att bara gå in lite o sen backa ut o sen går du in lite till o backar ut, så att du till slut står helt inne i transporten o kan backa hästen hela vägen ut.
har samma problem som du med mitt fullblod som oxå är unghäst men har åkt mycket buss där dom inte heller behöver att backa ut..men detta har funkat för mej..
lycka till

fortsätt som du gör nu, be honom backa i olika passager ett steg i taget. När det fungerar kan du gå vidare med att backa honom i backar, så han vänjer sig vid att marken lutar.

När du väl kommer till transporten, så repetera ryggning ett steg i taget utanför. Led upp framhovarna på rampen, backa ner igen. När det fungerar, gå ett steg längre in, och backa sedan ut. Fortsätt så i hans takt så bör han snart förstå hur du vill att han ska göra.

Tack alla ni för tipsen, roligt att höra om fler som haft samma problem och kommit tillrätta med det. Lillkillen har växtvärk så vi har liten paus i transportövningarna för det är mest bak han har ont nu så vi masserar och promenerar lite :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka