Unghäst med omusklad flank?

the_connemara

Trådstartare
Eller ja, området mellan bärbensknölen, höftknölen och virveln vid bakknäet, det är väl typ flanken :crazy: Jaja, ser man hästen bakifrån så är han insjunken på sidorna. Han har det velvis från sin mor som har lite "utstickande" höftben(sknölar) (gud vad jag är dålig på hästens anatomi mrkte jag nu...) men är även omusklad. Såklart, han är ju bara 2,5 år och har inte gjort spec mkt i sitt liv.

Men har ni ngra tips på övningar som engagerar dessa muskler lite mer? Vid ridning är det ju "plättlätt", bär hästen korrekt så utvecklas ju de musklerna generellt sett men en bäbis som man vill förbereda för ridning?

Tömkörning a la dressyr (för tränare) såklart men jag är kass och vill gärna rida parallellt så det inte blir kanonfel.

En annan grej jag tänker på är att göra haltar i nedförsslut. Det ska ju få dem att lite automatiskt trampa under sig när de blir lätt. Möjligtvis rygga lite lätt när han blivit lugnare i halterna, nu är det viktigast att bibehålla lugnet o avslappningen.

Men mer då? Han går som handhäst (alla gångarter o backar), löshoppas och går på inkörningskurs.

Är inte alls van vid arbete vid hand heller och han är väldigt känslig så vi övar som sagt mest på att finna lugn o ro o glädje ist för ångsten om han blir stressad och inte förstår, dvs inte bästa hästen att börja testa på är jag rädd... Möjligtvis ngra mkt snälla grejer som matte fattar :D

Men skriv gärna sådant som ni kanske inte tror vi klarar av oxå, kan kanske hitta på egna små grejor ur det som vi kan klara utan att världen går under :)
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Är hon bara 2,5år så har de en tendens att vara insjunka där och runt manken. Ibland beror det på att de växer mycket just då, ibland på att de får för lite foder, ibland på vätskebrist...

När de är i den åldern så blir ju ofta musklerna sekundära mot hullet.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Han :D

Så du menar att det bara är att "vänta"? Han fodras bra (uträknad på analyserat foder) men har alltid varit svår att ha bra (lite extra) hull på. Det blir bättre sakta men säkert. Är ju väldigt stor oxå och har vuxit mkt i sina dagar. 150 nu, connemara o verkar nästan färdigvuxen på höjden så det är väl antagligen delvis därför han har haft svårt att hålla hullet innan. Dircker gör han helt normalt :)
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Har han vettigt hull så ja bara vänta.
Vi har en i stallet som är som du beskriver. Han växer mycket just nu, men har bra hull och har "gropar" som du beskriver. De försvinner när de blir mer häst över dem.

När de är 2-3år ser de ganska lustiga ut. :p
Men jag brukar säga att ju fulare och konstigare de är vid den åldern desto snyggare blir de som vuxna. ;)

Muskler kan du oroa dig över när du börjar arbeta honom på allvar.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Lite svårt att se ur den vinkeln.

Jag får bara "känslan" av att det är något som saknas i kroppen på henne. Har hon svårt att ta upp det hon ska?
Kan inte komma på vad, men det är något som inte ser helt rätt ut som min hjärna tycker borde vara lätt fixat...mycket till hjälp jag är.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Kan inte komma på vad, men det är något som inte ser helt rätt ut som min hjärna tycker borde vara lätt fixat...mycket till hjälp jag är.

Håller med. De pållar som jag haft o sett insjunkna ut i flanken blir snabbt fina o musklade när man börjar komma till ridning o de börjar gå hyfsat korrekt samt får foder som de ska! Räknar du foderstat till din häst Falkenrally?

Mitt problem är ju att det är långt kvar till sådan ridning på bebisen :p
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Min var lite åt det hållet, tills jag gav mer protein (luzern eller soja tex) samt E-vitaminer och selén. Dessa tillskott gör att de kan ta upp proteinet bättre, om jag fattat rätt.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Min får redan tillräckligt med protein och e-vitamin. Minns inte om de får med selentillskott oxå eller om det visade sig inte behövdes (mamma som e experten :p )
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

klättring är bra.
Har en 5 åring som ja ridit i snart 2 månader som såg hemsk ut just där du beskriver. Bärbensknölarna stod rakt ut :crazy:
efter mkt klättring börjar han få lite form samt att vi matat på mera mat på honom.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Ha bara i åtanke att hans kropp inte är helt klar ännu så det inte blir för mycket för honom. ;)
Fast pallar du med backarna bör han göra det också.
 
Sv: Unghäst med omusklad flank?

Jag *pew* Jag sitter på mammas häst :D

Nä jag menar inte regelrätt klättring utan mer att välja runda så man får ngn backe i den. Antingen så skrittar vi lite längre (dock under en timme) eller så blir det lite trav o ngn kort (innan mammas ballar ut helt :D ) galopp en kortare runda med lång avskrittning. Men på många av rundorna har vi olika lite brantare backar som man kan sticka av o gå uppför, tänkte mest lägga till en sådan backe ngn gång då om då om vi ändå mest skrittar eller rider en kortis.

Är ju lyckligt lottad med en helt backig skog ngra hundra meter från stallet så de vänjer sig fort vid "normala" backar eftersom alla promenader sker där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 675
Senast: Stereo
·
Hästvård Har ett fullblod som jag haft i tre år och har haft genomgående problem med denne vid ridning. han är den enda hästen jag har stött...
2
Svar
23
· Visningar
6 568
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp