Unghäst med konstig underkäke!

A

AtletShipping

Finns ett 2½ årigt paint/fullblodskorsnings sto i stallet som har en konstig underkäke, inte hakan då utan de 2 ben som går på undersidan av huvet från hakan till ganashcerna, det är så att dessa ben är onormalt utböjda och de ena böjs mer ner än de andra, ser ungefär ut som en uppochner vänd backe.
Kan de vara för att hon växer för fort, har nån brist lr är det en missbildning?
Hon har inga problem av det, inte ont, kan äta normalt osv.

AHA! Tack för förklaringen! Min ungponny (3) fick bulor på undersidan av de två käkbenen för ett par, tre veckor sen och jag trodde hon blivit sparkad! Men nu när jag läste tråden gick det upp ett stort ljus...insåg till min förvåning i fredgs att hennes grimma blivit "för liten" och att jag måste ta ut nackremmen ett hål...nu förstår jag varför såklart!!! :bow:

Ja, dom försvinner så småningom, olika tid för olika hästar, en del kan ha dom jättelänge medans andra får dom i omgångar....en del kan se riktigt groteska ut....

upptäckte detta på mitt sto själv nyligen, och spanade till baka på kort och såg att hon ej haft det innan, fast hennes bulor är jämna på båda sidor. men phu...då försvinner dom då. ser inte så nice ut precis ;-)

Tack för svaren! Det ser ju så himla konstigt ut precis som nån tryckt ihop huvet så underkäksbenen böjts ner :crazy:, men ja då försvinner det iaf :)

Liknande trådar

Träning Hej, Har ett 1,5 års sto (dvs 2-åring) som varit världens goaste och lättaste häst att ha att göra med. Men idag hände nått och jag...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025