unghäst med fruktansvärd överskottsenergi

K

konststycke

jag har sedan fem månader tillbaka ett fyraårigt arabkorsningssto på foder.
tills för någon månad sedan har allting fungerat bra, hon har varit lyhörd och skött sig förvånansvärt moget för att knappt ha gjort något hittills i sitt liv.
men det känns som att det kommit ett bakslag på allt det bra. nu när våren har kommit har hon fått en fruktansvärd överskottsenergi. hon har blivit väldigt skvättig och yr. och jag känner så tydligt att jag inte kan lita på henne. jag kan inte lita på att hon inte flyger på mig när hon blir rädd för något. det känns inte längre roligt att försöka träna henne när jag hela tiden är orolig för att vi ska skada oss.

är det någon som har varit med om liknande och har några tips?
vad kan jag göra för att få henne mer uppmärksam på mig?
för att få henne tryggare, lugnare?
tips på övningar osv.

jag vill inte lämna tillbaka henne, men får vi inte ett slut på det här så finns det inte mycket annat att göra. ingen av oss mår ju bra av situationen som den är nu. :(

Sv: unghäst med fruktansvärd överskottsenergi

Börja med att se över hästens foderstat, vad ger du henne? har du tänkt på att gräset ger lite extra nu när det börjar växa upp? kanske kan du dra ner på något?

I hanteringen skulle jag jobba mycket från marken, rent markarbete eller longera hästen en stund och sen bara rida en lugn runda. Inte kräva för mycket - varken av hästen eller av sig själv.

När man pratar om krav tänker de flesta på hästen, men det är viktigt att inte heller ställa för höga krav på sig själv. Det tar ett tag att "växa samman" med sin häst.

I vintras kom inte jag och min häst riktigt överens, då vilade vi i ca 3 veckor, en kompis skötte hästen mest till mig, var jag i stallet gjorde jag bara det nödvändigaste som att mocka, fodra och kolla så hästen var hel.
Efter hand kom glädjen tillbaka och vi kunde börja om på nytt.
Sedan dess har allt funkat, skulle vi komma i en svacka igen skulle jag nog göra likadant.

Det är kanske ett sammanträffande men du skriver att din häst blivit lite spralligare nu i vår. Vi märker också på hästarna i stallet att de fått lite vårkänslor. Pälsen har börjat trilla och det börjar bli varmare väder - allt blir lite enklare och lite roligare tycks hästarna tycka. Jag försöker omvandla den energin till min fördel även om det inte alltid är så enkelt.

Hoppas jag gett dig något råd.
Lycka till.

Jag har inga tips annat är att tro på dig själv, du vet hur de är med våra djur dem ser oss in i själen :angel:

Ett uppehåll är kanske inte fel om så bara en vecka.

Tro på dig själv är mitt tips

Lycka till

Fatima

Har du kanske nyligen bytt hö/hösilage? För då kanske det är mycket mer "krydda" i det?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 812
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama