Unghäst med extremt torr hud

Narcissa

Trådstartare
Jag har en ettåring som drabbades av pälsätare i vintras. Hon behandlades med spot on och lössen försvann. Behandlade alla hästar och ingen annan har reagerat.
Min ettåring är extremt torr i huden. Den liksom krackelerar men det är inga sår eller så. Sitter bara i översta lagret.
Pälsen växer dåligt i dessa områden. Sidorna på bogarna upp mot manken är värst. Tycker det har blivit bättre nu i solen men det är inte bra. Hon kliar sig inte och verkar inte besvärad. Just nu går hon på bete.
Någon som har erfarenhet?

Jag har en ettåring som drabbades av pälsätare i vintras. Hon behandlades med spot on och lössen försvann. Behandlade alla hästar och ingen annan har reagerat.
Min ettåring är extremt torr i huden. Den liksom krackelerar men det är inga sår eller så. Sitter bara i översta lagret.
Pälsen växer dåligt i dessa områden. Sidorna på bogarna upp mot manken är värst. Tycker det har blivit bättre nu i solen men det är inte bra. Hon kliar sig inte och verkar inte besvärad. Just nu går hon på bete.
Någon som har erfarenhet?

Inte av samma orsak, men min H.H är ju delvis grisskär i huden. Och just dessa partier har emellanåt texturen av finkornigt sandpapper :cautious:
Det som hjälpt honom är vanlig idominsalva. Har han känts torr har jag helt sonika smörjt på i 2-3-4 dagar, sen är det borta.

JätteLångskott :omen en tanke,
Huden är ju ett såpass stort organ.
Verkar hon ha magen i balans tex?
En obalans i kroppen (efter lössen(?) ) kanske påverkar just hud/päls hos henne?

JätteLångskott :omen en tanke,
Huden är ju ett såpass stort organ.
Verkar hon ha magen i balans tex?
En obalans i kroppen (efter lössen(?) ) kanske påverkar just hud/päls hos henne?
Ja kanske. Hon höll på att dö i magåkomma som föl. Frågan är vad man gör?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min ettåring är fruktansvärt torr i huden och kliar sig mycket. Nu har hon även fått skavsår på tassarna vilket jag misstänker är...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 168
Senast: isafore
·
Hästvård Min häst drabbades av pälsätare i vintras, som inte ville försvinna (DÖ)!:( Började behandla henne med Switch pour on efter...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama