unghäst med dålig mage

Sv: unghäst med dålig mage

Du skulle ju kunna prova hö under en period , Min blev bokstavligt talat bra över en natt , var dessutom tvungen att göra ett stallbyte för att kunna fodra med hö . Jag hade testat det mesta innan bakjäst,proviva ,a-fil . Fanns ingen möjlighet att fodra med hö där han stod uppstallad ,så jag flyttade på honom så jag kunde ställa honom på hö ,och det visade sig vara ett mycket gott beslut !

Lycka till :)

jag blir lite skraj att ge honom för mycket olika saker, inte nog med att han är mycket misstänksam emot allt jag ger honom. jag har haft en häst tidigare med kolik.. jag ska nog prova att ge honom ett mål om dagen endast hö. jag har hört att det är en många hästar som inte pallar att äta ensilage.. men min tävlingshäst kan bara äta ensilage, han har hö hosta... gaaaah...

Det är viktigt att se till att få rätt balans i tarmen.
Jag hade gett den lusernpellets. Det är mer lättsmält för en ung häst än vad hö är. Välj gärna utan melasstillsats. Sedan hade jag gett den ett kvarts pkt vanlig bakjäst om dagen.

Betfor är bra för alla hästmagar. Den kanske reagerar på melassen. jag hade testat att skölja ur den ordentligt. Men jag förstår inte varför den skulle bli ännu mer lös i magen av betfibrer.

jag blir lite skraj att ge honom för mycket olika saker, inte nog med att han är mycket misstänksam emot allt jag ger honom. jag har haft en häst tidigare med kolik.. jag ska nog prova att ge honom ett mål om dagen endast hö. jag har hört att det är en många hästar som inte pallar att äta ensilage.. men min tävlingshäst kan bara äta ensilage, han har hö hosta... gaaaah...

Ta du han till en klinick du vet vad dom göra??
Ställ han i en box, Hö o Vätten, dom ta träk prov för att kola bakteria balance, mjöligen blod prov och så den vanliga temp, puls. Han för stå där ett par dager för att se om magen lungna ner sig.
Är trärmflår för mycket ur balance blanda dom ett Bakteria Slurry och häla det ner i magen med ett släng igenom näsen. (gammla ställmäster trick var att ta skit från en frisk häst och lägg i krubben för den som var lita kass i magen)
Dom ger inte kraft, betfö, jäst eller nåt annat.
BARA HÖ o VÄTTEN.
Jag tror du fätta det själv.
Az

Ta du han till en klinick du vet vad dom göra??
Ställ han i en box, Hö o Vätten, dom ta träk prov för att kola bakteria balance, mjöligen blod prov och så den vanliga temp, puls. Han för stå där ett par dager för att se om magen lungna ner sig.
Är trärmflår för mycket ur balance blanda dom ett Bakteria Slurry och häla det ner i magen med ett släng igenom näsen. (gammla ställmäster trick var att ta skit från en frisk häst och lägg i krubben för den som var lita kass i magen)
Dom ger inte kraft, betfö, jäst eller nåt annat.
BARA HÖ o VÄTTEN.
Jag tror du fätta det själv.
Az

Vad menar du med ditt inlägg?

Jag kan för det första inte förstå varför det skulle vara bättre att tillföra bakterier till en grovtarm i obalans än att ge jäst som hjälper de bakterier som finns där att komma i balans av sig själv.
För det andra förstår jag inte heller varför hö nödvändigtvis skulle vara bättre än lusernpellets. Båda två är grovfoder. Lusernpelletsen är redan delvis sönderdelade vilket gör det lättare för den unga hästens matspjälkningssystem att spjälka och ta upp näringen. Dessutom innehåller lusern mkt med bra proteiner vilket hästen lär behöva. Anledningen till att jag tog upp betfor var ts påstående att det förvärrar magen ytterligare vilket jag inte håller med om. Men det är säkert inte nödvändigt med betfibrer. Kraft om du med det menar ngn sorts kraftfoder ska man kanske vänta med till man vet att det behövs och tills tarmen har lugnat sig.

Vad menar du med ditt inlägg?

Jag kan för det första inte förstå varför det skulle vara bättre att tillföra bakterier till en grovtarm i obalans än att ge jäst som hjälper de bakterier som finns där att komma i balans av sig själv.
För det andra förstår jag inte heller varför hö nödvändigtvis skulle vara bättre än lusernpellets. Båda två är grovfoder. Lusernpelletsen är redan delvis sönderdelade vilket gör det lättare för den unga hästens matspjälkningssystem att spjälka och ta upp näringen. Dessutom innehåller lusern mkt med bra proteiner vilket hästen lär behöva. Anledningen till att jag tog upp betfor var ts påstående att det förvärrar magen ytterligare vilket jag inte håller med om. Men det är säkert inte nödvändigt med betfibrer. Kraft om du med det menar ngn sorts kraftfoder ska man kanske vänta med till man vet att det behövs och tills tarmen har lugnat sig.

Det är inte tal om kvallatit på lusern eller verking av jäst!
Det är fråga om att få magen normal igen, och det första man ALLTID GÖRA är att dra in ALLT UTOM HÖ o VÄTTEN så att man vet det är inte nåt annat som hästen har fått i sig som spöka.
Det är så dom göra på kliniken!
Vet du vad det koster att har en häst stå där 2-3 dager på Hö/Vätten!!!
Det kan man göra hemma och spara de penger för om det skulla bli allvar!!!!!!
Ring din vetrinär och han komma att säjer pricis samma som jag säjer:
"HÖ-VÄTTEN, RING MIG IMORGON OM HAN BLI INTE BÄTTRE"
Az

Jo det stämmer, båda innehåller probiotika. Jag tycker Proviva är mer effektivt när de väl blivit dåliga. Har gett ProPaste förebyggande när någon av mina fått penicillin tex, då funkar det kanon.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
M
Hästvård Jag har ett shettisföl på 8 månader som väldigt ofta blir dålig i magen. Allt började för ca 2 månader sedan då jag köpte en stor säck...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Mantasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka