unghäst lös mage vad göra??!

eldkyss

Trådstartare
Min unghingst 8 månader går på lösdrift med mina andra två hästar deras hösilage är 68 ts.

Jag har bara haft honom i två veckor och uppfödaren sa att han kunde ha diarre i bland n är han åt hösilage. Nu är det så att jag måste fodra med hösilage då min ena häst är dammalergiker. Hösilaget är av god kvalite och har normala värden och förvaras alltid torrt. Han får ca 13 kg om dagen.
Han är avmaskad enligt uppfödaren.

Vad kan jag göra?

Skall jag testa proequo?

Hjälper inte det kanske jag får överväga att blanda i hö i hans mat? Men hur blir de då med analysvärdena när man blandar?

Sv: unghäst lös mage vad göra??!

För det första är hästen lös i magen nu eller är du rädd för att den ska bli det?
Även om hästen är avmaskad är det inte fel att göra träckprov för att se hur det ser ut på parasitfronten om man misstänker att den kan ha mask.
En så unghäst bör ha fri tillgång till grovfoder, speciellt om den går på lösdrift. Hur mycket 13 kilo är för din häst går inte att säga när man inte vet ras och förväntad vuxenstorlek.

han har diarré nu till och från. Han har även haft det hos uppfödaren till och från.

Jag har räknat ut hans foderstat i ett foderstatprogram och bekanta i min närhet instämmer med att det är en rimlig giva i förhållande till analys och häst. Han är 8 månader (Ardenner)

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge fri tillgång. Men alla mina hästar fodras 4 -5 gånger om dagen så dom har oftast något att tugga på.

Han är för övrigt pigg och fräsch det är bara diarrén som behövs få bukt med.

Hoppas på att kunna lugna ner magen med något eller tillsätta något så den kommer i balans igen.

det är väl inte konstigt han är dålig i magen, det blir en ganska stor omställning i magen när han skiljs från mamma, byter stall o massa nytt foder

jo det är helt riktigt. Tycker du ja skall ge de några veckor och se om de stabiliserar sig?

Jag hade gett ProEquo eller dyligt för att hjälpa till att stabilisera och gärna blandat i halm i hösilaget om det är möjligt.
Får han något annat som kan vara det han reagerar på?
Förutom hösilaget kan det ju bero på att han gräver och petar i sig frostigt gräs, jord el. dyl i hagen. Det är ju en faktor som är svår att påverka...

Låt hästens mage få stabilisera sig och vänja sig lite innan du börjar ge massa annat.
2 veckor är ju ingenting..

jag upplever ingen bättring med magen... idag när jag kom in så skiter han rinnande vätska.

Måste var otroligt jobbigt för honom.

Veterinären var här i ett annat ärende och han tyckte ja skulle byta till hö en period och vänja sakta tillbaks till hösilaget.
Eller blanda i halm i hösilaget.

Vad hade ni gjort?

blir de krångligt med att få ihop en lämplig foderstat när ja isåfall helt plötsligt får två analyser att ta hänsyn till? ( en för hösilaget och en för höt)

analyserar man halm också?

Byt till hö om du har möjlighet och ge honom jäst,det brukar stabilisera magen om du vet att han inte har mask.

ja får försöka göra detta kanske. Men de blir liksom att han får äta separat då eftersom mitt andra sto inte tål hö. Men det får ja lösa på något vis.

Sedan kanske man kan vänja magen försiktigt lite succseivt till hösilage när magen varit bra ett tag?

Hur mkt jäst skall ja ge honom om dagen? Är det vanlig kronjäst som man bakar med?

Ge honom 1 pkt kronjäst (blå förp.)/dag. Är han så lös behöver du inte vänja honom vid jästen då han redan har problem. ge detta tills han blir bra. Det kan ta allt från 1 vecka till 2. Betfor & morötter är fibrer för magen som är viktigt med.
Det får hästarna & magarna är toppen på allihopa. Har ett föl som är lika gammal som din som var jättelös härom dagen utan annledning. Gav henne ett paket & en timme senare var hon ok. Men då får mina regelbundet av jästen under vintern.
Jag ger jäst inför sommarbetet, vintern då det är kallt för att förebygga kolik, helt enket lite då & då på känsla.

Jag hade tagit bara halm och hö för att få stopp. Analyserna behöver du kanske inte bry dig om så mycket just nu i alla fall. Om allt bara rinner ur honom så lär han inte ta upp näringen i alla fall.

Bakjäst säger vissa, medan någon foderrådgivare sagt till mig att det måste vara avdödad jäst. Jag vet inte vilket som är rätt, men jag hade varit lite restriktiv med att ta råd härifrån utan att kolla med någon som är riktigt kunnig. Många råd är bra, men det är inte så bra att experimentera om han redan är så dålig i magen...

Ha bara halm/hö tills det lugnat sig och vasa därefter in en sak i taget försiktigt (långsamt!)så får du ett kvitto på vad han reagerar på eller inte.

Senast ändrad:

Betfor är väl det sämtsta man kan ge en häst som är så lös i magen så det rinner?
Morötter kan ha både lösande och stoppande effekt, så om det funkar på denna hästen äkan man ju inte veta.

Okej, jag har lite svårt att få tag på analyserat i närheten nämligen.

Men han får inte vitaminbrist nu då när ja ger ett hö som inte är analyserat?

Hur länge skall jag ge detta?

Och skall jag byta tillbaks till analyserat hö sedan då eller skall ja försöka vänja honom tillbaks försiktigt på hösilaget igen?

Det finns ju samma sak i hö även om det inte är analyserat. Visst är det att föredra med analys, men sålänge det rinner rakt igenom så spelar det ju inte någon roll.

Hur länge är ju svårt att säga. Jag hade nog kört någon månad och om du vill försöka gå tillbaka till hösilaget för att det är smidigt så kan du ju prova att fasa in något kilo och öka långsamt som sjutton. Det kanske kan hända att han klarar t.ex. 5 kg hösilage innan det går åt fanders igen om det är hösilaget han reagerar på. Har du tur så klarar han hösilaget helt om du vänjer in det långsamt. Någon form av bakterietillskott, t.ex. proEquo och/eller jäst kan hjälpa till.

Det viktigaste är att du hittar kärnan till problemet, annars kan du lägga hur mycket tid och pengar som helst på tillskott som ändå inte hjälper för att du inte tagit bort roten till det onda så att säga.

Vill du vara säker på att han får i sig tillräckligt med protein så kanske du kan prova att ge hackad lucern efter ett tag. Mineraler kan ju vara bra om det funkar. Allt annat hade jag tagit bort om jag vore du åtminstone tills du fått honom stabil.

Ang. jäst så var det just en kunnig veterinär som gav det rådet och jag skulle ALDRIG ge ngt förslag tagit ut luften.

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet vad det gäller unghästar men dålig mage påverkar hela hästens välbefinnande då de inte kan ta upp näringen från maten i tarmen. Min egen häst blev väldigt dålig i magen då hon gick från hö på natten och fri tillgång på hösilage i hagen på dagen till hösilage dygnet runt. Jag gav henne en "utrensningskur" av homeopatmedicinen phodofyllum och ca. en vecka senare fungerade magen som den skulle igen, dock fortsatte jag ge henne kuren i två veckor till och magen visade ingen tendens att gå tillbaka till sitt ursprungliga skick. För att effekten ska bli långvarig ger jag henne nu tillskott av tarmbakterier, jästkulturer vilket fungerar hur bra som helst, man kan välja ex. Biomag. Sedan finns det också de hästar som inte tål hösilaget och då har man inget annat val än att faktiskt ge dem hö. (en unghäst i stallet fungerade inte på hösilage, fick rätt svåra problem med magen men blev bra när man bytte till hö)

Sedan tycker jag personligen att man också borde kolla över sitt kraftfoder, en häst med känslig mage borde ha ett specialanpassat foder för just hästar som har krångel med magen

Varje häst är sin egen individ med specifika behov, glöm aldrig det! :)

Hoppas detta hjälpte dig:) Lycka till!

Okej, jag har lite svårt att få tag på analyserat i närheten nämligen.

Men han får inte vitaminbrist nu då när ja ger ett hö som inte är analyserat?Det vet du inte säkert, men det viktigaste just nu är att få stopp på diareen..

Hur länge skall jag ge detta? Så länge du bara kan.. En växande ardennerunge har svårt att kunna äta den mängden som kan behövas på hösilage. Allra helst om den har varit lite dålig i magen.

Och skall jag byta tillbaks till analyserat hö sedan då eller skall ja försöka vänja honom tillbaks försiktigt på hösilaget igen?

Försök köra hö om det går. Det sista du vill ha är magbekymmer på en ardennerunge.

mul- har några ardenner här..

Liknande trådar

Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: DarkInNight
·
Foder & Strö Min hingstunge (sv.hlvbl)är snart åtta månader och jag vande av honom för ca två månader sedan utan den minsta dramatik. Han åt då...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 198
Senast: Abova
·
Träning Har kämpat i vinter och vår med min fullständigt urjobbiga häst. Vi brukar ha problem varje vinter, men nu orkade jag inte en gång till...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Liquid Diamond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka