Mager fölunge

Sv: Mager fölunge

:eek:
Som du säger, det är inte plättlätt att få tag på bra grovfoder här just nu. :smirk:
Det är snarare omöjligt.

Jag hade nästan samma problem ,eller rättare sagt jag såg problemet komma innan det var ett faktum. Ett katastrofalt höår gjorde att våran höleverantör i år fick in höet mycket senare än normalt, jag förstod innan skörd att värdena skulle bli ett problem för mina yngsta. Hade hoppats på en bättre andraskörd men även det sprack.

Vi är stora kunder och jag kunde därför sätta press på leverantören och bokade upp allt det första höet som slogs och som höll bästa kvalitet, de andra kunderna fick vackert hålla till godo med det som slogs senare och som fick regn på sig.

Men redan innan vi fått den första leveransen dammsög jag marknaden på annat hö som slagits tidigare och det var skitsvårt att få tag på( diskuterade problemet i en tråd här som dock togs bort, räknades som annons:eek:)

Men jag var hela tiden inställd på att det måste gå , jag vågade helt enkelt inte chansa på att jag skulle kunna klara den yngsta på det hö vi hade tillgång till då jag räknade med att jag isåfall skulle behöva trycka i dem mängder av krafftfoder, ( vilket jag inte är så överdrivet förtjust i )

06-orna borde klara sig men inte 07-orna!

Allt bra hö jag hittade fanns en bra bit ifrån mig, men jag resonerade som så att jag får väl isåfall ta ett släp och åka ett antal vändor för att få hem åtminstonde så pass mycket att jag klarar de yngsta till gräset kommer.

Jag fick en del napp och det slutade faktiskt med att jag lyckades tigga mig till ett mindre parti från ett ställe i näromgivningen som har en enorm maskinpark som gjorde att de lyckades slå innan regnet.

Egentligen vill de inte avvara något alls men var hyggliga och de 500 balar jag fick köpa med bra-värden räcker till 07-orna, de andra unghästarna klarar att trycka i sig de mängder som behövs av det andra höet.

Jag tackar gudarna för detta grovfoder då jag ändå har lite problem att hålla en av ungarna i hull som det är, även med rätt så mycket tillskott- vågar inte ens tänka på vilka problem jag skulle haft utan detta hö. Dock måste jag skilja av 06-orna från 07-orna snart då åtminstånde den ena 06- an har lite väl överhull just nu p.g.a fri tillgång på detta hö.
Mina står dessutom alla inne nattetid , tycker att årsungarna är för små för lösdrift, för viss funkar det men är lite för mycket gambling för min del, året därefter klarar de flesta det bra.

Så jag säger som de andra - skaffa ett bättre grovfoder- du säger ju dessutom att du har ett du kan köpa som är bättre- varför tvekar du? Det är ju inte direkt billigare att stödfodra med en massa krafftfoder!

Och för en unge går det ju inte åt några enorma mängder, bil och fyllt släp räcker ju ett tag för detta . Såg förresten idag en annons för hö som jag svarade på ( yrkesskada) och som hade riktigt bra värden .

Analysen på hö:
Smb råprotein 72 g/kg foderEnergi 8,4 MJ/ kg foderKalcium 2,8 g/kg foderFosfor 2,5 g/kg foderMagnesium 1,2 g/kg foderKalium11,2 g/kg foder

Pris 2:-kg/ kg + moms! Blir mycket billigare och bättre än ett dåigt hö med massa krafftfoder!

Funderade på om jag skulle köpa mer av detta själv men vill slippa stå med 3 olika sorters hö så det får nog vara, trist dock att annonsen kom nu annars hade jag gärna köpt detta och sluppit krafftfoder även till 06-orna.

De varnade ju väldigt tidigt om kommande grovfoderbrist. Jag gjorde som 'hingstsugen' och satte press på 'min' bonde redan i somras, och försäkrade mig om att han kunde leverera till mina tre, hela mitt behov. Jag vet att han har problem i år att få det att räcka ens till hans standardkunder, och han grät inte direkt när fbldonnan som åt 20 kg/dag ersattes av fblvalacken som äter 12 kg/dag. Men han vet och jag vet att jag har fått löfte om att få mina 12 ton. (och jag vet att jag måste köpa dem öven om jag inte gör av med dem om han kräver det, not a problem)

Men han funderade i höstas trött på att byta nummer, det blev helt nedringt tydlingen. Och jag begriper varför, jag drog en chansning och hörde i augusti med min gamla höleverantör om lite extrahö (jag hade ju plötsligt en konvalescent och alla tre gick på hö och inte bete, oups), han brukar man kunna ringa i JANUARI och köpa tre ton utan problem. Det här var i augusti. Han hade INGET kvar, inte ens en transport, allt bortlovat och han hade fått neka återkommande kunder.

I det läget insåg min lokala fodernasare förresten att här fanns det pengar att hämta, och köpte upp stora partier bra hö (med analys), som han höll på en stund och sålt med god förtjänst (inget ockerpris dock) i vinter, när de som ignorerade varningarna insåg att 'skit också!'.

Dock, så tycker jag inte Corax gjort så fel, innan hennes fölis åkte var ju hullet inga problem, och hon står ju inte med grovfoderbrist.Däremot håller jag helt med er andra om att - köp det bättre, till nästan vilket pris som helst. Det blir varken billigare eller enklare med det nuvarande och kraftfoder.

Kl
Här har det mesta fodret fått låga SMRp halter. Jag får leva med att stödfodra alla mina djur i år. Fölen åt 1 kg lucern och 1 kg kornkross soja dagligen innan de åkte till lösdrift neråt landet. Mina åt inte lucernhacket men sörplade glatt i sig lucerngröt med kornkross och soja i.

Jag skulle om jag var TS ställa fölet på box nattetid så den får sova i lugn o ro samt äta stödfoder. Pröva om det funkar med lucernhack.

Torka?:eek:
Här regnade det bort, hela höskörden mer eller mindre:crazy:

Vi körde båda här.

Först körde vi den torraste våren i mannaminne. Det kom inget regn ALLS i princip under våren. Det var snustorrt överallt, betessläppet var långt efter det normala, det växte inte, det behövdes vatten. Grundvattennivåerna sjänk, brunnar sinade.

Sen kom då regnet, efter midsommar. Allt på en gång. Det regnade och regnade och regnade och regnade och regnade. Det stod vatten överallt, allt blev ett enda klet. Grödan ruttnade på åkern, och när det torkade upp några dagar var markerna så vattensjuka så bönderna inte fick ut traktorerna.

De som slog innan midsommar fick bra värden men liten skörd. De som inte hann slå innan regnet fick slå SENT, och fick dåliga värden, dessutom förstördes otroligt mycket foder på slag, det hann ju aldrig torka. Så även omd e hade större kvantitet i teorin, så fick de inte in alltihop.

Halmen gick ungefär samma väg, den dränktes och ruttnade redan innan den hunnits slå. Sen slogs den men hann inte torka. Det står balar på balar på balar med rutten, balad halm på fälten här. STorbalar hö med, det var ingen ide ta in skiten, det kom för mycket regn.

Jag är GLAD att jag inte var bonde här förra året.. Och ÄNNU gladare att jag använder silage och inte är lika väderberoende för en bra skörd (bra värden).

Men, för att få de där bra värdena så behöver man slå innan midsommar i princip, så torkan är största anledningen till bristen på bra foder, och det evinnerliga regnandet är största anledningen till bristen på grovfoder överhuvudtaget.

Senast ändrad:

För att gå tillbaka till grundinlägget så rekommenderar jag att du köper det bättre hösilaget. Jag vet inte hur långt du har till nya lösdriften? Jag ser ingen anledning till att åringen nödvändigtvis måste ha box på natten men då hade jag föredragit att kunna ta in honom några timmar på morgonen/dagen/kvällen så jag är helt säker på att han fått vila ordentligt och kan ha koll på kraftfodret.
Sedan bör grovfodret vara lågt ner precis som Masse säger.
Lycka till med uppfodringen!

Grejen är att många föl tappar alltid lite när dom flyttar till nytt ställe. Blir det då oroligt, dåligt foder mm så blir det problem. Stora problem. Låt oss säga att fölisen tappar 10%. Det låter inte mycket. En vuxen häst klarar det ofta jätte bra. Men tänk då ett litet föl.:eek: Köp BRA foder. Stalla in på natten och vid extremt dåligt väder. Du kan tom. behöva täcka han för att snabbt få upp han i vikt.

*kl*

Självklart kommer jag att köpa det bättre silaget men bonden hade bara 22 balar kvar (80 kg's)men det räcker i alla fall ett tag. Under tiden får jag leta efter ett annat... Och jag kan tillägga att jag hade en satans tur för fem minuter efter att jag hade ringt honom så ringde det folk och ville ha (mitt)hö.

Och jag vet inte om jag kanske borde förtydliga det här med mager... Han är ju inte direkt ett skelett och man känner inte revbenen tydligt än (knappt alls faktiskst), men han har börjat sjunka (proteinbrist)ihop över ryggraden rätt rejält. Vid första anblick ser han ut som en mycket fin och lagom rund fölunge.

Men för att återgå till min ursprungsfråga; Vad kommer jag behöva trycka i honom i hömängd/krafftfoder med det andra hösilaget (rp 47)?

Om analysen på ditt grovfoder stämmer så hamnar ju kvoten på 7. Det verkar helt okej iaf, fast unghästar behöver ju som sagt högre kvot än så.
Du kan ge honom lusern, kanske hackat strå så att det ger längre tuggtid, annars nån annan sorts lusern kanske Kvarnbyfoders (150smrp) o ngt annat kraftfoder, Groov 125 kan vara okej. Kolla bara så att ca/p-kvoten blir ok.
Får han detta på fri tillgång??

Ja han kommer nog att få fri tillgång.

Kraffts lucernpellets har han fått förut och det åt han. Har annars haft problem med att få i mina hästar det tidigare. Brukar Kvarnby-lucern vara populärare? Någon som vet?
Groov har han ju också ätit förut.

Brukar Kvarnby-lucern vara populärare? Någon som vet?
Nej det brukar den inte vara. Beror nog på att Kraffts innehåller melass det gör inte Kvarnbys. Har själv till vissa hästar fått tillsätta melass för att de ska äta den.

Ja han kommer nog att få fri tillgång.

Kraffts lucernpellets har han fått förut och det åt han. Har annars haft problem med att få i mina hästar det tidigare. Brukar Kvarnby-lucern vara populärare? Någon som vet?
Groov har han ju också ätit förut.

Min äldre märr ratade Kraffts lusernpellets efter 1 månad, och min shettis äter allt som går att slinka ner.
Sedan har jag oxå en unghäst, hon gillar Kvarnbyfoders lusernpellets. Åt väldigt mycket o gärna ibörjan då hade dom ätit det i lite över 2 månader. Men nu tröttnar ju märren på det, så nu får hon hackat strå istället. Unghästen äter gärna det fortfarande, fast lite sakta.
Kvarnbyfoders lusernpellets innehåller inte melass,kanske därför som Masse skrev,inte så populär hos de flesta hästar kanske.
Men detta med kvarnby lusernpellets kanske smakar lite annorlunda o brukar vara godare eller tvärtom.
Om du tycker att din unghäst gärna äter lusernpellets o med bra aptit så varför inte fortsätta ge honom detta?
Fri tillgång är bra! :)

Fast fri tillgång på pellets är inget jag kommer att ge eftersom jag är allergisk mot att ge pellets oblött. Mina hästar har fått lära sig att äta soppa redan från början. :p

Mitt sto är den enda av mina som har ätit (och äter)kraffts lucern med god aptit (ja och nu hennes son då). Det har hon alltid gjort.
Jag vågar nog inte skaffa en hel säck Kvarnby för att sedan inse att han inte äter men jag ska luska runt lite och se om det är någon som har nått kilo jag kan prova med innan...

Senast ändrad:

Jag ger ibland fritillgång på lusern i pelletsform. Jag blöter den så såa tt den blir som pulver inte gröt. Sedan ser ganska fort hur mycket hästen orkar stoppa i sig mellan gångerna man fyller på. Då behöver man inte blöta mer än det går åt.
Köper du Kvarnbys pellets och det inte går i hästarna så är det ju värre än att du kan tillsätta melass för att få dem att äta. Kan det vara värt med tanke på hur mycket mer för pengarna man får av deras pellets än de flesta övriga fabrikat.

Nej det brukar den inte vara. Beror nog på att Kraffts innehåller melass det gör inte Kvarnbys. Har själv till vissa hästar fått tillsätta melass för att de ska äta den.

Då är våra ett undantag.
Dom vill hellre ha Kvarnby luzern :D

I övrigt så borde det nog vara värt att leta över hela landet efter bättre foder till ungen.
Blir dyrare men resultatet klart bättre.

Med så låga smrp och energi skulle det fodret kasseras till föl/unghästar hos oss.

Prova och sälj till nån ponnyägare eller nåt och handla in bättre.

AM

Menar du det andra hösilaget med 47 smbrp? Eller syftade du på det jag nämnde först?

*phu*

Vad bra. För det andra hösilaget är det bästa jag kan få tag på just nu.

Ginnies;
Han har ätit hösilage redan från början och har aldrig varit dålig i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka