unghäst - hur mycket hantera??

F

fisan

Hej alla !

Jag är sedan ett år lycklig ägare till en liten islandsflicka, hon blir två nu till sommaren. är ny i hästägar- och unghästbranschen och undrar lite hur ni andra tycker - hur mycket ska man hantera och kräva av " den lilla". Hon går bra att sätta på och av grimma, lyfta hovar och leda när hon har sällskap av hästkompisar - går i blandad flock med unga och gamla islandshästar. När jag vid några tillfällen ledit (heter det så?) henne ensam iväg från flocken blir hon väldigt orolig, försöker vända gnäggar och skuttar lite. Kanske bör jag vänta lite med sådan och träna mer ledning med kompis med.Har tagit in henne kort ensami stallet och samma oro förstås. Vad tänker ni andra ska man fortsätta med korta ensampass nu eller vänta lite och låta henne mogna ?? hälsningar Fisan

Senast ändrad av en moderator:
Sv: unghäst - hur mycket hantera??

Vi köpte en av våra som tvååring och hanterade honom inte alls. Han gick kvar i flocken och visst, det avmaskades, verkades och fixades småblessyrer. Mera än så var det inte, han kom in på stall några timmar för vet-besiktning vid köpet men var sedan lyckligt tillbaka i flocken.

Kastrering vid 3 och påbörjad inridning strax innan 4 års ålder av en väldigt duktig tränare. Hemma i stallet står nu en 6-åring med suveränt lynne och trevligt sätt. Underskatta inte en bra flocks talanger för uppfostran, förutom att bygga muskler får de en mycket god social start där.

Jag skulle inte ta en häst ur flocken för träning riktigt än, det är även stressande för de som är kvar i hagen.

Det där har jag tänkt massor på... jag vill helst (när jag får en liten) låta bebisen gå i flocken och vara häst.. Men man måste ju kunna hantera den också, om den blir skadad eller så... Hur hittar man balansen? Hur lite kan man hålla på med dem utan att de blir huliganer? Eller blir de kanske huliganer just när de missar flockens uppfostran?
Tänker på island.. min gubbe är ju uppväxt där i frihet (typ) och tämjdes ju först vid fyra-femårsåldern, han var sex och riden något halvår när han kom till sverige. Han har ju ett kanonlynne och självsäker som tusan. De andra två i hagen är svenskfödingar och inte alls lika stabila...
Hmm... nu bara surrar jag tror jag :p

När börjar ni rida in?
Alla svar har hitills varit rätt olika.

Vi hade det ju väldigt enkelt, eftersom vi lämnade honom i samma flock efter avslutat köp, och han alltså hanterades av uppfödaren med bra mycket mera rutin än oss. Men de gör bara det nödvändigaste. Och vår cooling är som din, men alltså född i Sverige.

Jag tror bara att vi ibland inbillar oss att vi människor har så mycket att tillföra hästarna, och samtidigt inte värdesätter hästarnas egna kunskaper. Tänk på att det är exakt lika lätt att träna in ett felaktigt beteende som ett korrekt - och det är faktiskt tränarens (två- som fyrbent) ansvar. Här tror jag hästarnas instinktiva svar ofta är både snabbare och mera distinkt.

Gällande inridning och när den påbörjas och vad man räknar ingår är nog en så stor fråga att det behöver en egen tråd. Det beror så mycket på individ, framtid (avelsvisning vid viss ålder t ex) och inte minst ägarens åsikter.

Jag tycker att en unghäst ska vara så pass mycket hanterad att man utan problem kan ta på den en grimma, leda den även åt ett håll den inte vill och att den flyttar på sig när man vill det.

Sedan behöver du ju inte överdriva hanteringen och ta ut hästen varje dag och skilja den från flocken. Gör det bara någon gång ibland (tex i samband med att något måste göras) och försök göra något positivt av det för hästen. Kanske en hästkompis kan stå och vänta i stallet...och låt inte unghästen stå länge skild från de andra. Handmata aldrig!

Vi har haft uppfödning i många år och har hanterat hästarna efter ovanstående princip. De blir inte huliganer, de är trygga, river inte ner stallet om de någon gång skulle behöva stå ensamma en liten stund och när de behöver hämtas med grimma är det inga problem att ta på den. (De är uppvuxna i flock för övrigt). De upplever hanteringen som något positivt.

Senast ändrad:

Jag tycker din häst kan precis lagom mycket just nu!
Och du behöver inte hålla på att träna henne mer utan hon bör bara hanteras när det behövs, dvs in- o utläpp, byte av hage, verkning, avmaskning m m. I övrigt så gör flocken bästa jobbet!

Hösten hon blir 3 kan du jobba lite med henne under några veckor och sen ledigt igen. Och våren som 4 åring så gör man lite mer osv.

Det är tyvärr alldeles för vanligt att svenskfödda unghästar blir överhanterade = dom blir fräcka!
Bäst mår unghästen av att få gå i en flock utan mänsklig inblandning tycker jag. Givetvis skall man kunna sätta på grimma (inne ialla fall) och verka hovar och avmaska m m. Men sen behöver ju inte den unga hästen kunna så mycket mer.
Det är också otroligt vad fort unga hästar lär sig saker, jag kan berätta om mina senast importer.
Det ena stoet Sóldis var 2 år förra året samt Birta 3 år.
Jag var över på Island i maj förra året och tog in dom på stall i två nätter. Under tre dagar så satte jag på grimma samt ledde dom lite i stallgången ca 20 minuter per häst och dag. Sen åkte dom ut i hagen igen, Birta åkte på betäckning på sommaren. Sen gick dom i sin stora hage tills i mitten av november då dom togs in och kördes till Reykjavik och sedemera flögs till Danmark och sen hästbuss till Sverige. Killen som körde hästbussen suckade lite då han hörde att det var en 2 och en 3 åring -sådana där vilda, ohanterade saker tyckte han.
Oh, nej sade jag skämtsamt -jag tämjde dom ju i 3 dagar i våras;)
Mycket riktigt resan gick utan problem, flickorna leddes snällt dit dom skulle.
När dom kom hem så fick dom bara gå i sin flock och vänja in sig i det svenska livet och landa efter flytten. Jag föste in flocken i stallet 2 ggr och pratade lite med dom, satte på grimma osv.
Sen 3:e gången dom kom in så verkades hovarna utan problem och jag kunde leda runt dom i stallet.
Så nu är det frihet som gäller igen, tills nästa gång jag behöver verka eller nåt.
Så lite behövs alltså i hantering och man kan göra det som behövs med hästen.

Man kan aldrig ta igen en överhantering men man kan alltid hantera mera om det behövs

Tack för svaret, kommer nog att försöka göra på samma vis som du. Nu känner jag mig lite mindre velig :bow:

Jag tycker fortfarande det trycks på alldeles för mycket att hästarna ska vara ohanterade. De ska fösas hit och dit och gå i flocken utan mänsklig kontakt.
De MÅSTE vara hanterade till en viss gräns för att underlätta livet både för ägaren och för hästen. Olika individer behöver olika mycket hantering för att uppnå detta.

Hästen kan behöva tas snabbt i hagen pga skada eller annat.Den kan behöva veterinärvård. Den kan av någon anledning ha kommit ut ur hagen och springer runt på områden som är direkt farliga för den och även för andra människor. Går den då inte att få tag på och sätta grimma på och inte heller är ledvan kan det sluta i katastrof.

Sedan kan jag visst hålla med om att det finns hästar som inte är särskilt trevliga att hantera. Men det anser jag är resultatet av FELAKTIG hantering inte ATT de hanterats.

Tack för era svar! Känner att jag tar det lilla lugna med min tjej. Att jag tog upp frågan är att jag kunde känna lite stress och veleri - kanske skulle jag hålla på mer osv . men nu känner jag mig lugnare i att det nog är alldeles tillräcklig som det är. :banana:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben