Unghäst hoppning...

Sv: Unghäst hoppning...

sätta upp hinder på ca 30 - 40 cm eller ännu lägre

en kanonövning just för att hästen får lära sig vänta, ha tålamod, den sliter inte så mkt på dem och man slipper att kampa med dem. Man hinner sakta av och finna kontrollen mellan hindren och är man hela tiden konsekvent så lär dem sig fort. Och när man sedan går på större hinder och olika övningar så har hästen lärt sig att lyssna och vänta. Det är också en kanonövning på äldre hästar att lägga volter imellan hindren eller ta dem på volter.

Verka vara en förståndig tös du;)

Hon är 6 år men mer som en 3årig hingst i trotsåldern :cool:

Iom att hon inte är hoppad så har hon NOLL koll på taxeringen själv, så måste man taxera om man inte vill hamna mitt i hindret :o

Vi ska testa det där med volter idag! :bow:

Ska kolla på böcker vid Julrean ;)

Addar dina hemsidor även på favoriter så ska jag läsa alla hemsidor jag har på lunchen :)

:) Den är helt suverän den sidan, massor av bra övningar och repotage:bow: ;)

Idag gav jag upp kastade in handuken o sa att jag inte vill vara medryttare till hästen, så hoppningen är inte aktuell längre. Får se om jag orkar leta efter ny häst!

Ok tråkigt...
Annars tänkte jag säga att välj en metod som känns bra och håll dig till den så att hästen känner sig trygg och säker på vad den ska göra.
Sen sitt och jobba med det ofta en period (kanske 2-3gggr/vecka) och ge det tid, tillslut kommer det funka.
Och nej, du ska inte behöva taxera innan hindret, rid bara jämt mot med låg hand och låt hästen fixa själv, det får bli fel i början. Du kan inte göra allt jobb när det blir större banor så det är lika bra den lär sig det direkt.

Men det spelar ju ingen roll längre då...

När hon efter 5ggr inte lyssnar för tygeltag och exploderar så fort det blåser eller någon touchar i en cavaleit, samt när hon flygit i luften så kör hon en rodeo show i hopp om att få av en, och lyckas hon så skenar hon som en dåre i ridhuset... En gång ingen gång, men nu 2 gånger en gång för mycket särskillt när man har en skada som gör att ja inte får ramla av hästen:crazy: . Ägare påstår sig ha tävlat upp till LA... men när hästen inte ens tar styrning blir man mörkrädd :smirk:

Hon går inte ens att leda utan att hon kliver över en om det blåser till...

Då hjälper det inte att hon är världens mysigaste i stallet, eller är toppstammad och perfekt exteriört o har ett gudomligt steg....

Häpp, blir att leta ny häst om jag orkar!

Synd att du inte bor här nere, skulle behöva en ansvarsfull ryttare;)

Det är ingen fara att jag skulle förstöra hästen men tack endå för omtanken :smirk:

Tips på ytterligare roliga övningar för unghästar emottages tacksamt! :bow:
Jag ser risken som STOR :eek: med tanke på vad du behöver fråga om. Funderar på vad du skriver och vad du frågar. :confused:
Jag anser att man inte behöver ställa de frågorna om man kan själv eller har en bra tränare. Att man då vill ha fler tips från "vem som helst" här på Buke skrämmer mej.
Har du ingen bra tränare blir du aldrig bättre heller. :devil:
Lite ödmjukhet inför kunskap skadar aldrig. :crazy:

Jag ser risken som STOR :eek: med tanke på vad du behöver fråga om. Funderar på vad du skriver och vad du frågar. :confused:
Jag anser att man inte behöver ställa de frågorna om man kan själv eller har en bra tränare. Att man då vill ha fler tips från "vem som helst" här på Buke skrämmer mej.
Har du ingen bra tränare blir du aldrig bättre heller. :devil:
Lite ödmjukhet inför kunskap skadar aldrig. :crazy:

På ett sätt har du rätt och ett inte, för du känner varken mig eller känner till min kunskap... Så vänligen döm mig inte på förhand!

den tråden var väl inte så farligt mkt gnäll i:D

Tittade på dina fina bilder :love: är det du som rider hästen i ridhuset, ser ut som om den reds utan träns;)

Jag ser risken som STOR med tanke på vad du behöver fråga om. Funderar på vad du skriver och vad du frågar.

:angel: Själv reagerade jag inte ett dugg på denna fråga, finns inga dumma frågor Bara dumma svar:smirk: det spelar ingen roll hur länge man ridit/tränat/tävlat eller hur duktig man är på hästar så behöver man lite råd ibland för ingen blir fulllärd, inte ens de som rider på elitnivå, även de måste ha instruktörer som rättar och instruerar vidare för att de ska kunna nå sina nya mål....Rätt så att jag själv hållt på i 35 år så kan jag faktiskt ta emot ett råd/tips från en tex 20-åring för det kan va så att hon kan ngt som inte jag kan eller ha tänkt på.....;)

:angel: Själv reagerade jag inte ett dugg på denna fråga, finns inga dumma frågor Bara dumma svar:smirk: det spelar ingen roll hur länge man ridit/tränat/tävlat eller hur duktig man är på hästar så behöver man lite råd ibland för ingen blir fulllärd, inte ens de som rider på elitnivå, även de måste ha instruktörer som rättar och instruerar vidare för att de ska kunna nå sina nya mål....Rätt så att jag själv hållt på i 35 år så kan jag faktiskt ta emot ett råd/tips från en tex 20-åring för det kan va så att hon kan ngt som inte jag kan eller ha tänkt på.....;)

:bow: :bow: :bow:

Dt som man ska tänka på är att man inte vet bakgrunden till en person, VARFÖR hon/han frågar en sak... Att jag tränat och tävlat upp till 1.40 för 10år sen spelar ingen roll då jag var med i en trafik olycka för 3 år sen och tappade delar av minnet... Så visst minns jag hur man hoppar, men jag skrev för inspirationen och för att kanske minnas ännu mer :) För det är så... när jag läser vissa grejjer kommer jag på justa ja så kan man gåra, så gorde jag då och så.. ahh :idea: så ramlar mitt minne på plats, bit efter bit!

Sen var tanken så klart att jag skulle ha skaffat instruktör innan slutet på året. men nu är det ju inte aktuellt längre!

:o Välkommen in i klubben:D Det där med minnet känner jag igen, har flygit av några ggr på unghästarna dem sista åren, där både huvud, ben och rygg har fått sina törnar:crazy: kanske dags att vara lite rädda om oss:smirk: men vad gör man inte för att få vara så mycket som möjligt med dessa underbara varelser:love:

Var rädd om dig nu;)

:o Välkommen in i klubben:D Det där med minnet känner jag igen, har flygit av några ggr på unghästarna dem sista åren, där både huvud, ben och rygg har fått sina törnar:crazy: kanske dags att vara lite rädda om oss:smirk: men vad gör man inte för att få vara så mycket som möjligt med dessa underbara varelser:love:

Var rädd om dig nu;)

Jo... Jag tog mitt sunda förnuft till fånga... ouppfostrad unghäst var inte mitt fack i dagsläget :o :D Ska försöka att hitta en "lagom" häst nu :banana: !

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: skiesabove
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V