Unghäst hjälptygel...

firren

Trådstartare
Hej!
Jag har en unghäst som är brukar "kasta" iväg med huvudet åt sidan och typ biter tag i bettet. Får då inte tag på honom utan har flera gånger hamnat på platser där det inte är tänkt att vi ska vara...
Skulle behöva något "starkt" som kan hålla imot på yttersidan när han drar iväg åt det andra hållet för att sen kunna rida på framåt igen.
Har har nu lärt sig att han kommer undan på detta sätt, drar mig lite från att sätta på ett skarpare bett.
Tror ni att martingal kan hjälpa ngt mot detta?

Funderade lite på graman först men känns fel att "dra ner huvudet" på honom då han brukar göra detta i samband med att han testar, inte vill gå framåt osv.

Någon ide?

Hej!
Jag har en unghäst som är brukar "kasta" iväg med huvudet åt sidan och typ biter tag i bettet. Får då inte tag på honom utan har flera gånger hamnat på platser där det inte är tänkt att vi ska vara...
Skulle behöva något "starkt" som kan hålla imot på yttersidan när han drar iväg åt det andra hållet för att sen kunna rida på framåt igen.
Har har nu lärt sig att han kommer undan på detta sätt, drar mig lite från att sätta på ett skarpare bett.

Funderade lite på graman först men känns fel att "dra ner huvudet" på honom då han brukar göra detta i samband med att han testar, inte vill gå framåt osv.

Någon ide?
du har en unghäst och du vill ha något att hålla hästen med våld med? kast med huvud och att den tar bettet är ovanor som löses med utbildning om det inte är smärt relaterat. och i vissa fall så kan utrustningen var en del i felet.
en mjuk hand och stabilt bett i samband med bra träning är lösningen. inte ett skarpt bett och att binda ner huvudet som en hjälptygel gör.

bett med parerstång kan hjälpa dig med att ge ledande tygeltag. men det löser inte problemet, är bara snällare mot hästen.

Vad gör hästen om du tömkör - händer samma sak då?

Jag hade börjat med att ta igenom detta på marken (tömkörning) med bett med parerstänger och nosgrimma på tränset.

Han är 5 år, har ridit på vanligt dressyrträns med bred nosgrimma ett tag men har nu bytt till pullar och remont som jag varierar mellan. Han brukar gå med ett sprenger kk ultra tredelat med lösa bettringar.
Har inte tömkört honom, men när jag longerat med inspänningar så kan han inte "bryta ut" på samma sett utan är då "inspärra" i frampartiet. Dock har han sparkat mot mig några gånger.
Tror mkt av det han gör handlar om trots och mitt ledarskap. Skulle därför behöva något som kan hjälpa till att lösa lite av problemen när jag är i sadeln. Från marken jobbar vi på med olika resultat...

En martingal gör ju ingen skada om den inte är för hårt spänd. Jag skulle testat mig fram lite grand, kanske provat ett bett med parerstänger eller bettringar och en remontnosgrimma.

Det kan säkert vara som du säger att hästen testar gränserna.

Han är 5 år, har ridit på vanligt dressyrträns med bred nosgrimma ett tag men har nu bytt till pullar och remont som jag varierar mellan. Han brukar gå med ett sprenger kk ultra tredelat med lösa bettringar.
Har inte tömkört honom, men när jag longerat med inspänningar så kan han inte "bryta ut" på samma sett utan är då "inspärra" i frampartiet. Dock har han sparkat mot mig några gånger.
Tror mkt av det han gör handlar om trots och mitt ledarskap. Skulle därför behöva något som kan hjälpa till att lösa lite av problemen när jag är i sadeln. Från marken jobbar vi på med olika resultat...
Hur är hästen i övrigt när du rider? Lyssnar den på skänkeln, tygeltag och halvhalter?

Tycker personligen inte du ska ta till någon hjälptygel alls. Det känns som att det har blivit en vana för hästen (kanske för att du inte sagt till honom riktigt?) och så har det blivit värre och värre. Min häst drog på sig en liknande vana för att jag var för mesig i början. Men efter att tränaren röt till åt mig och bad mig säga till honom på skarpen har han aldrig gjort så igen. :)

Hej!

Någon ide?

Någon hade föreslagit bett med parerstänger, låter som en bra idé eftersom du får stadigare mun på hästen, det är inte lika enkelt att bettet glider från sida till sida då.
Rider själv ett gäng hopphästar mellan 4-6 år. Ingen av dom har samma problem men kan berätta vad vi använder oss av.
Gyraåringen rida endast på chambon, ibland graman om chambonen spårlöst försvunnit. Detta för att man ska kunna koncentrera sig på framåtridning som vi anser superviktigt i träningen av ungarna men att hon inte ska arbeta med huvudet upp och ryggen ner. Fem och sexåringarna rids varierande med graman och chambon, allihopa kastar sig lite (typiska unghästfasoner för att de blir skraja eller busiga) huvuderna dock i fin position. Jag är ingen expert, men tror att det ligger någonting i det för att de tränats från början med chambon.

Bara för att du använder graman behöver det inte betyda att du drar mer huvudet på hästen. Du har den så lång eller kort du vill ha den och du kan variera ridpasset igenom.

Jag skulle tipsa att du använder dig utav chambon eller graman, det är några hundralappar på hööks och fungerar det inte så sälj den till någon annan eller ge bort. Rid med den under en period och fokusera på framåt, framåt, framåt. Det här kan du ju kombinera med ett bett med pererstänger dessutom.

Så ligger det såklart någonting i att hästen kan ha ont. Jag tror du vet bäst om detta, det är en vanlig grej folk säger "den kan ha ont." man får såklart inte förbise att hästen kan ha ont och det kan vara en bakomliggande orsak men det kan lika gärna vara någonting en unghäst gör bara för att den kan. Man kan tömköra och kika om den gör samma sak då men man måste ha i baktanken att det är en unghäst, den är inte färdigväxt så tyngden utav en ryttare påverkar mycket mer än om hästen varit vuxen och färdigväxt.

Lycka till!

Det låter som att problemet sitter i markarbetet. om hästen inte bjuder jämnt fram till båda tyglarna och inte är framme för hjälperna kan det leda till den sortens beteende. Har ofta att göra med relationen till handen, antingen att hästen inte förstått hur det fungerar eller att din kontakt med tygeln är för lös eller hård. Jag hade hellre tagit hjälp av en duktig dressyrtränare än en hjälptygel, då en unghäst borde få tycka att hoppningen är rolig och lustfylld, inte ett arbete under tvång. Om du löser problemet ordentligt i dressyrarbetet så kommer inte hoppningen att ställa till det heller.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 144
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar