unghäst dolda fel?

manhattan_2006

Trådstartare
Kan en köpare häva ett köp pågrund av en unghästs temperament? På vilka grunder kan man häva ett köp av unghäst överhuvudtaget? Bara intresserad:)

Sv: unghäst dolda fel?

Det kan ju bli svårt, detta är något man måste ta med i beräkning när man köper unghäst som inte är utbildad på något sätt.

P g a temperamentet har jag svårt att se att man skulle kunna häva köpet som dolt fel. Vilken säljare lämnar utfästelser hur hästens temperament ska utvecklas?

Hjärtfel t ex, kan vara fog för reklamation som dolt fel. Det finns ju en mängd problem som inte kan uppdagas vid en normal undersökning.

Grunderna för hävning av köp är väl i princip samma oavsett hästens ålder. "Bara" att hästen är exempelvis svårriden är enligt mig ingen grund för hävning av köp, inte på en oinriden häst iaf. Jag menar.....hur ska säljaren kunna veta hur hästen är att rida ifall den aldrig är riden?? Skillnad hade det kanske varit ifall hästen garanterats vara lätthanterad i alla lägen, och sedan visar sig vara raka motsatsen, men även där ser jag det som svårt att lyckas få köpet att gå tillbaka...

jag tänker precis samma som svaren jag fått, tycker det känns väldigt luddigt det här med att häva köp pågrund av temperament, för det första så har alla olika syn på vad en trevlig häst är, och dessutom hur "galen" ska en häst vara för att det ska gå att häva ett köp? Det verkar iaf som att det i stort sett är omöjligt att häva ett köp på några sådana grunder, bättre att sälja vidare. Att köpa unghäst är ju alltid litegrann av att köpa grisen i säcken om man inte lärt känna den då innan men oftast finns inte den möjligheten. Jag undrar vart man kan läsa mer om dolda fel och andra lagar och regler ang att häva köp? Skulle vara intressant att veta mer om detta. Känns som att det som säljare är viktigt att ha kött på benen när det gäller dessa frågor.:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 696
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur